Onnellinen työntekijä on halvin työntekijä
Työelämä tulee muuttumaan monin tavoin. Miten yritykset varmistavat, että ne ovat vetovoimia nykyisille työntekijöille ja tulevaisuuden osaajille?
”Z-sukupolvi on kasvanut erilaiseen tulevaisuuteen kuin sitä edeltävät sukupolvet. He ovat kasvaneet aikana, jolloin mikään ei ole ollut varmaa. No bullshit -sukupolvi haluaa työskennellä sen eteen, että he tekevät jotain merkityksellistä”, Rossi totesi.
Tämä haastaa työnantajuutta ja luo uusia mahdollisuuksia. On pohdittava, miten yrityksen arvot näkyvät ja miten ne tuodaan esiin kiinnostavalla tavalla. Jokainen haluaa työskennellä hyvälle työnantajalle.
”Olemme ison muutoksen äärellä, epätyypillisistä työsuhteista tulee tyypillisiä. Tulevaisuuden työelämä monien tulolähteiden, tukijalkojen ja työurien maailma.”
”Organisaatioiden kannattaisi panostaa johtajuustaitoihin. Jos on aito tahto johtaa ihmisiä hyvin, ollaan jo pitkällä johtajuudessa”, Rossi painotti. Hänen mukaansa pitäisi puhua enemmän työntarjoajakuvasta. Monimuotoista ja joustavaa työntekoa tulee mahdollistaa sekä pitää katse auki maailmaan ja markkinaan.
”Tavoitelkaa rohkeaa organisaatiota ja onnellisia työntekijöitä”, Rossi kannusti. ”Puhukaa rohkeasti, kertokaa mitä oikeasti olette. Onnellisin työntekijä on halvin työntekijä. Työystävyyden voima sitouttaa ja luo onnellisuutta. Kohtauttakaa ihmisiä. Se vähentää kitkaa ja viestinnän ongelmia.”
Sanoman Get Tomorrow Executive Forum kokosi kolmatta kertaa yhteen Suomen merkittävimpien yritysten liiketoiminta- ja markkinointijohtoa keskustelemaan tulevaisuuden menestyksen avaimista.
Kuva: Petri Mast
Mistä hyvä työnantajakuva syntyy, miten sitä voisi kehittää ja miten konkreettisista teoista kannattaisi kertoa myös potentiaalisille työnhakijoille?
Lue yhteenveto Sanoman Työelämätutkan työntekijätutkimuksesta
Kehitä työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin
Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
Tutustu myös: