Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin optimoit mainoskampanjan Sanoma Ad Managerissa

Digimarkkinoinnissa ja display-mainonnassa menestyminen vaatii hyvää suunnittelua ja jatkuvaa mainonnan optimointia. Hyödynnä asiantuntijoiden vinkit ja tee mainonnastasi entistäkin tehokkaampaa.
24.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Digimarkkinoinnissa ja display-mainonnassa menestyminen vaatii hyvää suunnittelua ja jatkuvaa mainonnan optimointia. Hyödynnä asiantuntijoiden vinkit ja tee mainonnastasi entistäkin tehokkaampaa.

Miten tehdä toimiva digikampanja, joka tavoittaa juuri oikean yleisön? Sanoma Ad Managerin asiantuntijat Amanda Vähätalo ja Aapi von Creutlein antoivat mainonnan suunnittelijoille konkreettisia neuvoja, jotka auttavat optimoimaan digimainontaa ja saavuttamaan parempia tuloksia.

Suunnittele ajatuksella

Asiantuntijoiden mukaan menestyksekkäiden digikampanjoiden tekemisen yksi tärkeimmistä opeista on se, että suurin osa optimoinnista tapahtuu jo ennen kampanjan alkua.

"Hyvin suunniteltu on jo pitkälti optimoitu", Aapi tiivistää.

Kampanjan suunnittelu tulee aina aloittaa tavoitteiden määrittelystä. Vasta, kun tavoitteet ovat selkeitä, voidaan valita niihin parhaiten sopiva mainosmuoto.

"Mieti, mitä mainostat ja kenelle. Jos haluat viestisi saavuttavan mahdollisimman monet, kannattaa valita CPM-hinnoiteltu mainosmuoto, kuten digikokosivu. Jos taas tavoitteena on maksimaalinen määrä liikennettä verkkosivustolle, kannattaa valita CPC-kampanja. Myös Jatkuvaan mainontaan on omat, tähän tarkoitukseen suunnitellut, kustannustehokkaat mainosmuodot olemassa. Uusimpana mainosmuotona videomainontaan, löytyy CPCV-hinnoiteltu Katselutakuuvideo, jolla varmistat sen että videosi katsotaan loppuun asti", Aapi neuvoo.

Kampanjan kesto ja käytössä oleva budjetti vaikuttavat myös valittavaan mainosmuotoon ja kampanjan optimointiin. Kestoltaan lyhyemmissä, parin viikon mittaisissa kampanjoissa kannattaa Aapin mukaan lähinnä testata, minkälainen viesti toimii parhaiten, ja laittaa viikon jälkeen kaikki muut paitsi parhaiten toimiva mainos pois päältä. Mainonnan systemaattinen parantaminen tapahtuu pidemmällä aikavälillä ja omien kampanjoiden toimivuutta analysoimalla, oppimalla ja kokeilemalla. Aluksi kannattaa tukeutua myös asiantuntijoiden apuun.

"Jos kampanjasuunnittelu tuntuu hankalalta tai et ole ihan varma, miten kampanjoita kannattaa optimoida, meiltä saa henkilökohtaista neuvontaa suomeksi matalalla kynnyksellä esimerkiksi sparrivartissa", Amanda vinkkaa.

Luota tekoälyyn ja algoritmeihin

Vaikka teknologisiin innovaatioihin kannattaakin yleisesti suhtautua terveen varovaisesti, voi Ad Managerilla tehdyssä display-mainonnassa huoletta jättää ison osan optimoinnista tekoälyn huolehdittavaksi.

"Ei kannata yrittää taistella algoritmia vastaan. Joskus mainonnan kohdentamisessa on vaarana sortua ylilyönteihin, jos kohdennuskriteerejä on tarjolla valtavasti. Ylikohdentaminen saattaa kuitenkin pienentää yleisöä liikaa. Kannattaa siis luottaa järjestelmään: tekoäly ja automaatiot optimoivat yleisöjä kampanjan aikana hyvin pitkälti puolestasi ja näyttävät mainokset oikeille ihmisille", Amanda toteaa.

CPC-kampanjoissa myös mainonnan hinnoittelu luonnistuu tekoälyltä dynaamisen hinnoittelun avulla.

Aapi vinkkaa hyödyntämään algoritmeja myös pitkän ajan jatkuvissa kampanjoissa.

"Hyvin toiminutta mainoskampanjaa kannattaa jatkaa, eikä tehdä joka kerta täysin uutta kampanjaa. Silloin algoritmi ei aloita optimointia joka kerta alusta. Voit vaihtaa aineistoja ja muokata budjettia esimerkiksi kuun vaihteessa, ja saat rakennettua näin hyvin toimivan jatkuvan mainonnan kampanjan, joka kehittyy jatkuvasti."

Kohdenna sisältö

Jatkuvasta mainosvirrasta erottuminen on hankalaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta. Siksi mainoksen ulkonäön ja viestin viimeisteleminen on tärkeä osa kampanjoiden optimointia.

"Panosta luoviin, erottuviin ja kohderyhmääsi puhutteleviin sisältöihin. Vaikka kampanjasi näkyisi juuri oikealla alueella juuri oikeille ihmisille, mutta et ole miettinyt puhutteleeko mainoksen sisältö näitä ihmisiä, on todennäköistä että kampanja ei tule toimimaan kovin hyvin", Aapi toteaa.

Amanda muistuttaa myös luovien ratkaisujen testaamisen tärkeydestä, sillä mainonnan tehokkuus piilee jatkuvassa kehityksessä:

"Testaa kampanjamateriaaleja ja tee useampi mainosryhmä, jossa jokaisessa on oma mainosversio erilaisilla aineistoilla. Analysoi tulokset tarkasti ja tee seuraavaan kampanjaan korjausliikkeitä sen mukaan, mikä aineisto on toiminut parhaiten."

Valitse yleisö oikein

Joskus paras yleisö mainonnalle voi löytyä omasta asiakasrekisteristä. Aapin mukaan asiakasviestintään saa helposti lisäkierroksia mukautettujen yleisöjen avulla.

"Tietyissä tilanteissa, kuten passiivisten asiakkaiden aktivoinnissa tai kanta-asiakkaiden kalastelussa, mainokset kannattaa kohdentaa mukautettujen yleisöjen avulla omille asiakkaille tai heidän kaltaisilleen ihmisille look-a-like-mallinnuksen avulla."

Voit laajentaa kohderyhmääsi myös käänteisesti erilaisiin yleisöihin, jolloin tavoitat ihmisiä, jotka ovat mediankäyttötavoiltaan ja kiinnostuksenkohteeltaan erilaisia kuin nykyinen kohderyhmäsi, sekä lisätä asiakasymmärrystäsi analysoimalla asiakkaidesi mediankäyttötapoja.

Kerää dataa ja paranna seuraavaan kampanjaan

Asiantuntijoiden mukaan datan kerääminen ja sen analysoiminen on viime kädessä kaikkein tärkein optimointitoimenpide.

"Ad Manager kerää valtavasti tietoa kampanjan suorituksesta. Kattavaa loppuraporttia kannattaa käyttää seuraavan kampanjan parantamiseen, mutta myös kampanjan aikainen tulosten seuranta on tärkeää", Amanda neuvoo.

Raportilla näkyvä yleisödata auttaa tunnistamaan kohderyhmän mieltymykset sekä kampanjan tavoittamien ihmisten ikä- ja sukupuolijakauman. Jos tulokset eivät miellytä, voi aina kokeilla tehdä jotain toisin.

"Tiedosta, testaa, optimoi – mainonnan tehokkuus piilee jatkuvassa kehityksessä. Rohkeus tehdä muutoksia on avain parempien tulosten saavuttamiseen", Amanda tiivistää.
 

Haluatko lisää vinkkejä kampanjan rakentamiseen?

Varaa maksuton sparrivartti kanssamme

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland