Näin optimoit mainoskampanjan Sanoma Ad Managerissa
Digimarkkinoinnissa ja display-mainonnassa menestyminen vaatii hyvää suunnittelua ja jatkuvaa mainonnan optimointia. Hyödynnä asiantuntijoiden vinkit ja tee mainonnastasi entistäkin tehokkaampaa.
Miten tehdä toimiva digikampanja, joka tavoittaa juuri oikean yleisön? Sanoma Ad Managerin asiantuntijat Amanda Vähätalo ja Aapi von Creutlein antoivat mainonnan suunnittelijoille konkreettisia neuvoja, jotka auttavat optimoimaan digimainontaa ja saavuttamaan parempia tuloksia.
Suunnittele ajatuksella
Asiantuntijoiden mukaan menestyksekkäiden digikampanjoiden tekemisen yksi tärkeimmistä opeista on se, että suurin osa optimoinnista tapahtuu jo ennen kampanjan alkua.
"Hyvin suunniteltu on jo pitkälti optimoitu", Aapi tiivistää.
Kampanjan suunnittelu tulee aina aloittaa tavoitteiden määrittelystä. Vasta, kun tavoitteet ovat selkeitä, voidaan valita niihin parhaiten sopiva mainosmuoto.
"Mieti, mitä mainostat ja kenelle. Jos haluat viestisi saavuttavan mahdollisimman monet, kannattaa valita CPM-hinnoiteltu mainosmuoto, kuten digikokosivu. Jos taas tavoitteena on maksimaalinen määrä liikennettä verkkosivustolle, kannattaa valita CPC-kampanja. Myös Jatkuvaan mainontaan on omat, tähän tarkoitukseen suunnitellut, kustannustehokkaat mainosmuodot olemassa. Uusimpana mainosmuotona videomainontaan, löytyy CPCV-hinnoiteltu Katselutakuuvideo, jolla varmistat sen että videosi katsotaan loppuun asti", Aapi neuvoo.
Kampanjan kesto ja käytössä oleva budjetti vaikuttavat myös valittavaan mainosmuotoon ja kampanjan optimointiin. Kestoltaan lyhyemmissä, parin viikon mittaisissa kampanjoissa kannattaa Aapin mukaan lähinnä testata, minkälainen viesti toimii parhaiten, ja laittaa viikon jälkeen kaikki muut paitsi parhaiten toimiva mainos pois päältä. Mainonnan systemaattinen parantaminen tapahtuu pidemmällä aikavälillä ja omien kampanjoiden toimivuutta analysoimalla, oppimalla ja kokeilemalla. Aluksi kannattaa tukeutua myös asiantuntijoiden apuun.
"Jos kampanjasuunnittelu tuntuu hankalalta tai et ole ihan varma, miten kampanjoita kannattaa optimoida, meiltä saa henkilökohtaista neuvontaa suomeksi matalalla kynnyksellä esimerkiksi sparrivartissa", Amanda vinkkaa.
Luota tekoälyyn ja algoritmeihin
Vaikka teknologisiin innovaatioihin kannattaakin yleisesti suhtautua terveen varovaisesti, voi Ad Managerilla tehdyssä display-mainonnassa huoletta jättää ison osan optimoinnista tekoälyn huolehdittavaksi.
"Ei kannata yrittää taistella algoritmia vastaan. Joskus mainonnan kohdentamisessa on vaarana sortua ylilyönteihin, jos kohdennuskriteerejä on tarjolla valtavasti. Ylikohdentaminen saattaa kuitenkin pienentää yleisöä liikaa. Kannattaa siis luottaa järjestelmään: tekoäly ja automaatiot optimoivat yleisöjä kampanjan aikana hyvin pitkälti puolestasi ja näyttävät mainokset oikeille ihmisille", Amanda toteaa.
CPC-kampanjoissa myös mainonnan hinnoittelu luonnistuu tekoälyltä dynaamisen hinnoittelun avulla.
Aapi vinkkaa hyödyntämään algoritmeja myös pitkän ajan jatkuvissa kampanjoissa.
"Hyvin toiminutta mainoskampanjaa kannattaa jatkaa, eikä tehdä joka kerta täysin uutta kampanjaa. Silloin algoritmi ei aloita optimointia joka kerta alusta. Voit vaihtaa aineistoja ja muokata budjettia esimerkiksi kuun vaihteessa, ja saat rakennettua näin hyvin toimivan jatkuvan mainonnan kampanjan, joka kehittyy jatkuvasti."
Kohdenna sisältö
Jatkuvasta mainosvirrasta erottuminen on hankalaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta. Siksi mainoksen ulkonäön ja viestin viimeisteleminen on tärkeä osa kampanjoiden optimointia.
"Panosta luoviin, erottuviin ja kohderyhmääsi puhutteleviin sisältöihin. Vaikka kampanjasi näkyisi juuri oikealla alueella juuri oikeille ihmisille, mutta et ole miettinyt puhutteleeko mainoksen sisältö näitä ihmisiä, on todennäköistä että kampanja ei tule toimimaan kovin hyvin", Aapi toteaa.
Amanda muistuttaa myös luovien ratkaisujen testaamisen tärkeydestä, sillä mainonnan tehokkuus piilee jatkuvassa kehityksessä:
"Testaa kampanjamateriaaleja ja tee useampi mainosryhmä, jossa jokaisessa on oma mainosversio erilaisilla aineistoilla. Analysoi tulokset tarkasti ja tee seuraavaan kampanjaan korjausliikkeitä sen mukaan, mikä aineisto on toiminut parhaiten."
Valitse yleisö oikein
Joskus paras yleisö mainonnalle voi löytyä omasta asiakasrekisteristä. Aapin mukaan asiakasviestintään saa helposti lisäkierroksia mukautettujen yleisöjen avulla.
"Tietyissä tilanteissa, kuten passiivisten asiakkaiden aktivoinnissa tai kanta-asiakkaiden kalastelussa, mainokset kannattaa kohdentaa mukautettujen yleisöjen avulla omille asiakkaille tai heidän kaltaisilleen ihmisille look-a-like-mallinnuksen avulla."
Voit laajentaa kohderyhmääsi myös käänteisesti erilaisiin yleisöihin, jolloin tavoitat ihmisiä, jotka ovat mediankäyttötavoiltaan ja kiinnostuksenkohteeltaan erilaisia kuin nykyinen kohderyhmäsi, sekä lisätä asiakasymmärrystäsi analysoimalla asiakkaidesi mediankäyttötapoja.
Kerää dataa ja paranna seuraavaan kampanjaan
Asiantuntijoiden mukaan datan kerääminen ja sen analysoiminen on viime kädessä kaikkein tärkein optimointitoimenpide.
"Ad Manager kerää valtavasti tietoa kampanjan suorituksesta. Kattavaa loppuraporttia kannattaa käyttää seuraavan kampanjan parantamiseen, mutta myös kampanjan aikainen tulosten seuranta on tärkeää", Amanda neuvoo.
Raportilla näkyvä yleisödata auttaa tunnistamaan kohderyhmän mieltymykset sekä kampanjan tavoittamien ihmisten ikä- ja sukupuolijakauman. Jos tulokset eivät miellytä, voi aina kokeilla tehdä jotain toisin.
"Tiedosta, testaa, optimoi – mainonnan tehokkuus piilee jatkuvassa kehityksessä. Rohkeus tehdä muutoksia on avain parempien tulosten saavuttamiseen", Amanda tiivistää.