Näkemyksiä mediasta

Mitä työnkuvaasi kuuluu? Mitä on työpöydälläsi juuri nyt?
Olen vetovastuussa asiakkuustiimistä. Viimeiset puolitoista vuotta olen normaalin asiakastyön rinnalla vienyt eteenpäin erilaisia kehityshankkeita. Se on ollut mielenkiintoista ja avartavaakin. Minulla on myös omia nimettyjä asiakkaita, joiden osalta vastaan asiakassuhteen syventämisestä ja kehittämisestä sekä asiakastyytyväisyydestä. Lisäksi työhöni kuuluu strateginen suunnittelu ja konsultointi kaikissa markkinointiviestintään liittyvissä asioissa.
Työpöydälläni on juuri nyt kehityshankkeiden edistämistä ja niiden jalkauttamista organisaatioon. Tiimiini on tulossa uusia jäseniä, joten työpäivään kuuluu myös heidän perehdyttämistään. Asiakastyössä on käynnissä suunnitelmien loppuunsaattamista ja raportointia sekä tutkimusten analysointia yhdessä insight-tiimimme kanssa. Eli hyvin monimuotoisia tehtäviä, mikä on aina mukavaa.
Mikä median muutosvoima vaikuttaa tällä hetkellä eniten työhösi?
Suurin muutosvoima on, että median ostamisesta on siirrytty tuloshakuisiin ratkaisuihin. En puhuisi enää mediastrategioista vaan vaikuttamisstrategioista, joissa haetaan erilaisia alustoja, joissa sisältöjä voidaan kuluttaa. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että täytyy entistä tarkemmin tietää keitä haluamme tavoittaa, missä ostopotentiaali on ja minkälaisia ihmisiä tavoittelemamme kuluttajat ovat. Pelkkä demografia ei ole riittänyt enää moneen kymmeneen vuoteen. Täytyy ymmärtää, mikä kuluttajia draivaa ja motivoi.
Tekoäly tulee muuttamaan ja on jo muuttanutkin paljon sitä, millä tavoin dataa käytetään. Näen siinä myös vaaran merkkejä. Jos tekoälylle antaa liikaa ohjausvoimaa, inhimillisyys ja ihmisyys katoavat. Voimavara jatkuvassa muutoksessa ovat ihmiset. Teemme töitä ihmisten kanssa ja haluamme tehdä niin jatkossakin. Emme halua, että koneet keskustelevat keskenään.
Mihin mediastrategiaoppiin tai näkemykseen nojaudut eniten työssäsi?
Olen todennut 70/20/10-mallin toimivaksi. Eli tekeminen perustetaan 70-prosenttisesti opittuun, dataan pohjautuvaan tietoon, joka kasvattaa ROI:ta ja jossa pystytään optimoimaan tuloksia. 20 prosenttia käytetään toimenpiteisiin, joiden tiedämme toimivan kyseessä olevalla tuotekategorialla. 10 prosenttia käytetään innovaatioon, josta ei välttämättä ole olemassa minkäänlaista dataa. Eli lähdemme rohkeasti kokeilemaan uusia asioita, joihin uskomme.
Kerro selviytymisvinkkisi arjen kiireen keskelle
Suhtaudun asioihin vakavasti, mutta en ole tosikko. Ymmärrän sen, että liika murehtiminen ja vatvominen eivät vie eteenpäin. Otetaan opit menneestä, mutta katsotaan kirkkain silmin tulevaisuuteen. Tasapainoa pidän yllä liikkumalla paljon. Vastapainoksi vietän aikaani myös sohvaperunana. Tykkään katsoa televisiota, olen koukussa erityisesti Salattuihin elämiin. Pitkän koronavaiheen jälkeen tykkään käydä työpaikalla. Meitä on täällä tosi hyvä porukka töissä. On kiva vaihtaa kuulumisia arjen keskellä. Ystävistä ja työkavereista saa paljon energiaa.