Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Porisuhde syntyi puistobissellä

Grand Effien voittanut poikkeuksellisen rohkea kampanja haastoi tuloksekkaasti kuntamarkkinoinnin konventiot.
10.2.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Porisuhteella on tarkka syntymähetki.

”Saimme idean 7.4.2021, kun olimme suunnittelijaystäväni Tähtisen Antin kanssa Kaivopuiston rannassa puistobissellä. Sanaleikki parisuhde-porisuhde syntyi siinä tilanteessa. Pyöriteltiin myös poriamorioita ja porinvaihtoja ja keksittiin porisuhdeneuvoja”, kertoo markkinointitoimisto Staartin toimitusjohtaja Juuso Kemi.

Pian lähti puhelu näyttelijä Joonas Nordmanille.

”Olin tosi otettu, kun he ottivat minuun yhteyttä. Varmaan siihen vaikutti se, että olen Porista lähtöisin ja tehnyt porilaisia hahmoja aiemminkin”, Joonas Nordman sanoo.

Hommaa hauduteltiin kesän yli. Nordman tiesi heti, että tässä hän haluaa olla mukana.

”Idea oli inspiroiva, ja sanaleikki kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. Pyörittelin mielessäni erilaisia hahmoja. Ajattelin, että sen pitää toimia kahdella tavalla. Toisille se olisi vain hauska porilaishahmo ja asiaan vihkiytyneille mind-blowing imitaatio tunnetusta porilaisesta”, Nordman kuvailee.

Porisuhdeneuvojan esikuvaksi valikoitui Porin silloinen kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen.

”Olin heittänyt Aino-Maijan kanssa juttua monilla kokkareilla ja tiesin, että hän innostuu tästä. Hän antoi käytännössä vapaat kädet ja sai tuotokset nähtäväkseen samaa tahtia kuin kaikki muutkin”, Nordman kertoo.

Nordman valikoi Staartin tekemästä listasta aiheet ja alkoi työstää sketsien käsikirjoituksia.

”Itseäni ei jännittänyt yhtään niiden ulostulo, mutta ymmärsin, että mainonnan pojat ja Porin kaupungin edustajat viettivät vähän unettomia öitä. Toinen kausi oli jo sellainen, ettei tarvinnut tarkistuttaa keneltäkään mitään, vaan sai tehdä mitä haluaa. Projekti on todella hieno kaikin puolin.”

Juuso Kemin mukaan idean myynti Porin kaupungin markkinoinnille ja viestinnälle oli helppoa.

”He tekivät isomman työn, kun myivät sen kaupunginhallitukselle. Sulka hattuun heille siitä, että he ymmärsivät idean suuruuden. Kaupungin budjetissa ei ole sellaista riviä kuin mediabudjetti, ikävä kyllä. Siksi yritämme tehdä sellaista, joka lähtisi kiertämään ansaitun median kautta. Olemme aikaisemmin toteuttaneet esimerkiksi hajuveden Porille ja rakkauskirjeitä Porin nimissä. Porisuhde oli jatkumoa tälle linjalle ja osui maaliin aika täydellisesti. Aino-Maija Luukkoselle täytyy sanoa erityiskiitos, aivan upeata heittäytymistä ja uskallusta”, Kemi kiittää.

”Meitä ei todellakaan tarvinnut taivutella”, kulttuuri- ja viestintäjohtaja Anna Kyhä-Mantere vahvistaa. Hän toimi Porin kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikön päällikkönä helmikuuhun 2022 saakka ja vastasi Porisuhde-kampanjan ensimmäisestä kaudesta.

”Idea jalostui yhteistyössä meidän kanssamme sellaiseksi, kuin se sitten näyttäytyi ulospäin. Luovan toimiston ja tilaajan yhteistyö on parhaimmillaan silloin, kun ei esitellä valmiita ratkaisuja vaan tehdään yhdessä. Meillä on ollut Staartin kanssa monen vuoden yhteistyö, mikä on onnistumisessa ratkaisevaa.”

Tiina Lehtonen otti vastaan matkailu- ja markkinointiyksikön päällikön viitan vuoden 2022 maaliskuun alusta ja sai vastuulleen Porisuhde-kampanjan toisen kauden.

”Ratkaisevaa on tosiaan luottamus ja se, että tunnemme toisemme sekä brändin, jota viemme yhdessä eteenpäin. Tällä tavoin voidaan synnyttää supertoteutuksia, jollaiseksi tämä osoittautui”, Lehtonen iloitsee.

Alun perin Porisuhteen piti päättyä ensimmäiseen kauteen. Viraaliksi päätyneen kampanjan uusia jaksoja kaipailtiin sen verran paljon, että matkan varrella tehtiin nopeita ratkaisuja ja polkaistiin käytiin kakkoskausi. Myös jatkojen ilmestystahtia tihennettiin.

”Tällä hetkellä ei ehkä ole näköpiirissä kansallisesti tai globaalisti mitään suurta ilon aihetta. Huumorin tarve ei kuitenkaan ole kadonnut mihinkään. Ihmiset tarvitsevat sitä aina”, Joonas Nordman summaa.

Kuva: Porisuhteen tekijätiimi iloitsee voitosta Effie-gaalassa. Kuvan on ottanut Petri Mast.

Vihkiydy Porisuhteeseen

Katso myös:

Luukkoselle haettiin seuraajaa Hesarin etusivulla

Tagit

Näkemyksiä Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland