Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tampereesta tuli kaupunki, josta kaikki puhuvat ja monet haluavat ottaa mallia

Vielä joitain vuosia sitten tamperelaiselle päätöksenteolle naureskeltiin, mutta ei naureta enää. Aamulehti on ollut Tampereen pää-äänenkannattaja jo 141 vuotta, kirjoittaa toimituspäällikkö Riina Nevalainen.
Riina Nevalainen artikkelikuva
5.12.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Autot ohittavat pohjoispuolelta Tampereen keskustan tunnelissa, tarkalleen ottaen Suomen pisimmässä maantietunnelissa. Entisen valtatien ja joutomaan tilalle Näsijärven rantaan on noussut urbaani asuinalue, josta on tullut yksi uuden Tampereen symboli.

Projekti ei ollut ihan nopea. Idea ruuhkaisen Paasikiven–Kekkosentien siirtämisestä tunneliin syntyi arkkitehtuurikilpailussa jo 1990-luvulla. Ajatusta pidettiin kuitenkin suuruudenhulluna ja se vaati sulattelua.

Jo kertaalleen hyväksytty hanke oltiin lähellä perua vuonna 2009 kustannusten noustua. Yllättävä käänne piti Aamulehden toimituksen hereillä eräänä viikonloppuna, kun 4 kaupunginvaltuutettua kertoi äänestävänsä puolueensa kantaa vastaan. Hanke meni läpi niukalla enemmistöllä Tampereen kaupunginvaltuustossa. Loppu on historiaa: 2,4 kilometriä pitkä tunneli valmistui etuajassa. Vaikutus kaupunkikuvaan on ollut valtava.

Tampereen ratikkapäätöksenteosta taas tuli suorastaan valtakunnanhupia syksyllä 2016. Valtuutettujen huolena oli muun muassa se, että kuurot eivät kuule ratikkaa ja ovat vaarassa jäädä sen alle. Samoin kannettiin huolta muun muassa ulkopaikkakuntalaisten teatterimatkojen hankaloitumisesta.

Toimituksessa seurattiin ratkaisevaa, yli kuusituntista kokousta välillä epäuskon vallassa yöhön saakka. Lopulta päätös syntyi. Ratikan ensimmäisen vaiheen rakentaminen koetteli kaupunkilaisten hermoja, mutta tämäkin hanke valmistui aikataulussa. Loppukesällä 2021 käyttöön otettu ratikka on jo lunastanut paikansa, nyt päiväkohtainen ennätys on jo yli 50 000 matkaa ja jatko-osia rakennetaan parhaillaan. Ratikalla on ollut valtava vaikutus paitsi kaupunkilaisten liikkumiseen niin myös vaikkapa asuntojen hintakehitykseen.

Tampere Nokia areena

Ja sitten on tietenkin Nokia-areena ja rautatieaseman kupeeseen noussut kansi tornitaloineen. Areenaakin ehdittiin suunnitella pitkään, eikä tie ollut suoraviivainen. Rakennusyhtiö NCC vetäytyi hankkeesta vuonna 2014 epävarman taloustilanteen vuoksi. Tarina ei kuitenkaan päättynyt siihen, vaan hanke löysi uuden alun SRV:n kanssa. Syntyi kokonaisuus, joka on muuttanut Tampereen koko siluetin. Areenan ensimmäinen kiekkopeli pelattiin vuosi sitten joulukuussa – sopivasti Aamulehden 140-vuotissyntymäpäivänä.

Jos siis tamperelaiselle päätöksenteolle tai hämäläiselle hitaudelle vielä joitain vuosia sitten naureskeltiin, ei naureskella enää. Tampere on ollut mitatusti jo vuosia Suomen vetovoimaisin kaupunki, ja koko seudun kasvukin on maan kärkeä. Kyse ei ole siis pelkästään Tampereen kaupungin, vaan laajemmin koko kaupunkiseudun kehittymisestä maan kakkosmetropoliksi.

Eikä kyse ole pelkästään julkisista hankkeista, vaan myös yritystoiminnasta. Tampereelta ponnistaa lukuisia oman alojensa edelläkävijöitä. Yhtenä kasvun kivijalkana on laadukas korkeakoulu, joka takaa, että osaajia riittää. Tampereesta on tullut kaupunki, jossa asiat etenevät ja valmistuvat. Syntyy uutta.

Aamulehdessä olemme seuranneet kaupungin isoa muutosta aitiopaikalta. Jo lehden linjassa on määritelty, että ”Aamulehti on Pirkanmaan tärkein viestintäväline ja puolestapuhuja. Aamulehden tehtävä on edistää alueensa ihmisten henkistä ja taloudellista hyvinvointia.”

Kaupunkikehitys on yksi toimituksen keskeisistä seurantakohteista ja olemme huomanneet, että kotikaupungin muutos kiinnostaa lukijoita valtavasti. Sillä muutos ei suinkaan ole pysähtynyt areenaan tai ratikkaan. Tällä hetkellä suunnitellaan muun muassa ihan uutta asuinaluetta Tampereen keskustan liepeille väistyvän jätevedenpuhdistamon paikalle ja esimerkiksi matkailijoiden suosima Särkänniemi saattaa kokea tulevaisuudessa aikamoisen muutoksen.

On viime vuosina näkynyt toimituksessakin, että Tampere huomataan. Olemme saaneet yhä useammin vastata sellaisiin kysymyksiin kuin mitä siellä Tampereella oikein tapahtuu tai miten ihmeessä kaikki onnistuu.

Ei pidä ajatella, että kyse olisi vain onnenkantamoisesta tai hyvästä tuurista. Tampereen seudun vaikuttajat ja kehittäjät ovat oivaltaneet, mikä tekee alueesta elinvoimaisen, ja tehneet vuosia määrätietoista ja tarmokasta työtä sen eteen. Pirkanmaa ei ole ollut mikään valtakunnanpolitiikan suosikkialue, kun rahaa on jaettu. Asioita on ollut pakko edistää itse. Aamulehti on tehnyt ja tekee osansa pitämällä esillä Pirkanmaan tinkimätöntä osaamista ja menestystä, onhan Aamulehden missiona pitää alueensa ihmisten, yhteisöjen ja yritysten puolta – kriittisesti mutta häpeilemättä.

Mikä sitten on perimmäinen syy, että täällä kaupunkiseutu kehittyy ja kaikki tuntuu onnistuvan? Se on moderni tamperelaisuus, joka tarkoittaa asioiden tekemistä laadukkaasti, raikkaasti, rohkeasti ja käytännönläheisesti.

Kirjoittaja on uutisista vastaava toimituspäällikkö, joka on työskennellyt Aamulehdessä eri tehtävissä yli 15 vuoden ajan.

Nokia-areenan kuva: Jukka Ritola, Aamulehden arkisto

Tutustu alueellisen mainonnan mahdollisuuksiin:

Tavoita oman alueesi asiakkaat

Katso myös: 

Sanoman uutismedia

Tagit

Alueellinen mainonta Omakynä Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland