Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tampereesta tuli kaupunki, josta kaikki puhuvat ja monet haluavat ottaa mallia

Vielä joitain vuosia sitten tamperelaiselle päätöksenteolle naureskeltiin, mutta ei naureta enää. Aamulehti on ollut Tampereen pää-äänenkannattaja jo 141 vuotta, kirjoittaa toimituspäällikkö Riina Nevalainen.
Riina Nevalainen artikkelikuva
5.12.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Autot ohittavat pohjoispuolelta Tampereen keskustan tunnelissa, tarkalleen ottaen Suomen pisimmässä maantietunnelissa. Entisen valtatien ja joutomaan tilalle Näsijärven rantaan on noussut urbaani asuinalue, josta on tullut yksi uuden Tampereen symboli.

Projekti ei ollut ihan nopea. Idea ruuhkaisen Paasikiven–Kekkosentien siirtämisestä tunneliin syntyi arkkitehtuurikilpailussa jo 1990-luvulla. Ajatusta pidettiin kuitenkin suuruudenhulluna ja se vaati sulattelua.

Jo kertaalleen hyväksytty hanke oltiin lähellä perua vuonna 2009 kustannusten noustua. Yllättävä käänne piti Aamulehden toimituksen hereillä eräänä viikonloppuna, kun 4 kaupunginvaltuutettua kertoi äänestävänsä puolueensa kantaa vastaan. Hanke meni läpi niukalla enemmistöllä Tampereen kaupunginvaltuustossa. Loppu on historiaa: 2,4 kilometriä pitkä tunneli valmistui etuajassa. Vaikutus kaupunkikuvaan on ollut valtava.

Tampereen ratikkapäätöksenteosta taas tuli suorastaan valtakunnanhupia syksyllä 2016. Valtuutettujen huolena oli muun muassa se, että kuurot eivät kuule ratikkaa ja ovat vaarassa jäädä sen alle. Samoin kannettiin huolta muun muassa ulkopaikkakuntalaisten teatterimatkojen hankaloitumisesta.

Toimituksessa seurattiin ratkaisevaa, yli kuusituntista kokousta välillä epäuskon vallassa yöhön saakka. Lopulta päätös syntyi. Ratikan ensimmäisen vaiheen rakentaminen koetteli kaupunkilaisten hermoja, mutta tämäkin hanke valmistui aikataulussa. Loppukesällä 2021 käyttöön otettu ratikka on jo lunastanut paikansa, nyt päiväkohtainen ennätys on jo yli 50 000 matkaa ja jatko-osia rakennetaan parhaillaan. Ratikalla on ollut valtava vaikutus paitsi kaupunkilaisten liikkumiseen niin myös vaikkapa asuntojen hintakehitykseen.

Tampere Nokia areena

Ja sitten on tietenkin Nokia-areena ja rautatieaseman kupeeseen noussut kansi tornitaloineen. Areenaakin ehdittiin suunnitella pitkään, eikä tie ollut suoraviivainen. Rakennusyhtiö NCC vetäytyi hankkeesta vuonna 2014 epävarman taloustilanteen vuoksi. Tarina ei kuitenkaan päättynyt siihen, vaan hanke löysi uuden alun SRV:n kanssa. Syntyi kokonaisuus, joka on muuttanut Tampereen koko siluetin. Areenan ensimmäinen kiekkopeli pelattiin vuosi sitten joulukuussa – sopivasti Aamulehden 140-vuotissyntymäpäivänä.

Jos siis tamperelaiselle päätöksenteolle tai hämäläiselle hitaudelle vielä joitain vuosia sitten naureskeltiin, ei naureskella enää. Tampere on ollut mitatusti jo vuosia Suomen vetovoimaisin kaupunki, ja koko seudun kasvukin on maan kärkeä. Kyse ei ole siis pelkästään Tampereen kaupungin, vaan laajemmin koko kaupunkiseudun kehittymisestä maan kakkosmetropoliksi.

Eikä kyse ole pelkästään julkisista hankkeista, vaan myös yritystoiminnasta. Tampereelta ponnistaa lukuisia oman alojensa edelläkävijöitä. Yhtenä kasvun kivijalkana on laadukas korkeakoulu, joka takaa, että osaajia riittää. Tampereesta on tullut kaupunki, jossa asiat etenevät ja valmistuvat. Syntyy uutta.

Aamulehdessä olemme seuranneet kaupungin isoa muutosta aitiopaikalta. Jo lehden linjassa on määritelty, että ”Aamulehti on Pirkanmaan tärkein viestintäväline ja puolestapuhuja. Aamulehden tehtävä on edistää alueensa ihmisten henkistä ja taloudellista hyvinvointia.”

Kaupunkikehitys on yksi toimituksen keskeisistä seurantakohteista ja olemme huomanneet, että kotikaupungin muutos kiinnostaa lukijoita valtavasti. Sillä muutos ei suinkaan ole pysähtynyt areenaan tai ratikkaan. Tällä hetkellä suunnitellaan muun muassa ihan uutta asuinaluetta Tampereen keskustan liepeille väistyvän jätevedenpuhdistamon paikalle ja esimerkiksi matkailijoiden suosima Särkänniemi saattaa kokea tulevaisuudessa aikamoisen muutoksen.

On viime vuosina näkynyt toimituksessakin, että Tampere huomataan. Olemme saaneet yhä useammin vastata sellaisiin kysymyksiin kuin mitä siellä Tampereella oikein tapahtuu tai miten ihmeessä kaikki onnistuu.

Ei pidä ajatella, että kyse olisi vain onnenkantamoisesta tai hyvästä tuurista. Tampereen seudun vaikuttajat ja kehittäjät ovat oivaltaneet, mikä tekee alueesta elinvoimaisen, ja tehneet vuosia määrätietoista ja tarmokasta työtä sen eteen. Pirkanmaa ei ole ollut mikään valtakunnanpolitiikan suosikkialue, kun rahaa on jaettu. Asioita on ollut pakko edistää itse. Aamulehti on tehnyt ja tekee osansa pitämällä esillä Pirkanmaan tinkimätöntä osaamista ja menestystä, onhan Aamulehden missiona pitää alueensa ihmisten, yhteisöjen ja yritysten puolta – kriittisesti mutta häpeilemättä.

Mikä sitten on perimmäinen syy, että täällä kaupunkiseutu kehittyy ja kaikki tuntuu onnistuvan? Se on moderni tamperelaisuus, joka tarkoittaa asioiden tekemistä laadukkaasti, raikkaasti, rohkeasti ja käytännönläheisesti.

Kirjoittaja on uutisista vastaava toimituspäällikkö, joka on työskennellyt Aamulehdessä eri tehtävissä yli 15 vuoden ajan.

Nokia-areenan kuva: Jukka Ritola, Aamulehden arkisto

Tutustu alueellisen mainonnan mahdollisuuksiin:

Tavoita oman alueesi asiakkaat

Katso myös: 

Sanoman uutismedia

Tagit

Alueellinen mainonta Omakynä Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tavoita urheilufanit Urheilulehden teemanumeroilla ja kausioppailla

    Urheilulehti tavoittaa 66 000 lukijaa, joista valtaosa on miehiä. Kausioppaissa ja erikoisnumeroissa voit kohdentaa mainontaa eri lajien seuraajille ja kannattajille. 

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    13.4.2023
    Lue lisää
    urheilulehti-hero.png
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
  • Mehiläinen nostaa kampanjassaan arvostavasti esiin suurimman ammattiryhmänsä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Maaliskuun Kuukauden kamppis on Mehiläisen Lähihoitajalla on elämä tehtävänä.

    Tagit

    Kuukauden kamppis Uutismedia
    Julkaistu
    11.4.2023
    Lue lisää
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland