Työnantajakuvan kehittäjän polttopisteessä on innostava yhteistyö
Tuoreessa Sanoman Työelämätutka 2023 -tutkimuksessa pyydettiin työntekijöitä valitsemaan arvostetuimpia työhön ja työpaikkaan liittyviä tekijöitä työnhakuvaiheessa. Kaikista vastaajista 42 % nosti yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi hyvän työilmapiirin ja organisaatiokulttuurin. Entä mikä vastaajien mielestä vaikutti eniten työilmapiiriin, ja mistä vastaajat tunnistavat hyvän organisaatiokulttuurin? Yli puolet (56 %) vastaajista nosti tärkeäksi tekijäksi innostavan yhteistyön.
Nyt onkin tuumaustauon ja peiliin katsomisen paikka. Työnantajakuvan kehittämisen näkökulmasta on syytä tarttua sanaan innostava. Osallistutko työnantajakuvan kehittämiseen työpaikassa, jossa yhteistyön innostava liekki ei sammu työpaikan näkymättömissä siiloissa, kuiluissa, matriisitekemisen mutkissa tai muuten lannistavissa prosesseissa?
Innostavan yhteistyön voimaan on tärkeää keskittyä työnantajakuvan kehittämistyössä, johon osallistuvat kaikki organisaation toiminnot ja päätöksentekijät. Teema läpäisee onnistuessaan koko organisaation ja kehittämiseen sitoudutaan pitkäjänteisesti. Työelämän muutosvauhti kirittää kehittäjiä, ja ainoastaan menestyksekkäässä yhteistyössä on mahdollista taklata haasteet ja onnistua ketterässä työnantajakuvan kehittämisessä.
Näin rakennat pohjan innostavalle työnantajakuvan kehittämiselle:
- Varmista avainpäättäjien omistajuus ja aikaresurssi
- Määrittele yhteinen innostava päämäärä, jossa matkan varrella olevat pääetapit on mitattavissa
- Muodosta systeemi, joka luo hallittavan viitekehyksen ja aikaraamit tekemiselle ja seurannalle
- Luo rentoja ja spontaaneja kohtaamisia, joissa avoimuus kukoistaa ja luottamus rakentuu
- Tutki tuloksia, kehity ja ota ilo irti onnistumisista
Yhteistyön voiman tarpeellisuus tulee esiin tarkasteltaessa työsuhteen elinkaaren eri vaiheita ja kunkin vaiheen tavoitteita ja toimenpiteitä.
Vetovoimaisen työnantajabrändin rakentamiseen kuuluu alan nykyisten ja tulevien osaajien tavoittaminen ja houkuttelu, onnistuneen hakijakokemuksen rakentaminen läpinäkyvällä rekrytointiprosessilla, sujuvalla työsopimuksen solmimisella sekä tehokkaalla perehdytyksellä.
Merkityksellinen työntekijäkokemus rakennetaan osaamisen kasvun ja kehittymisen mahdollistamisella sekä kannustamisella työntekijälähettiläisyyteen. Myönteisen työnantajakuvan ja työntekijäkokemuksen luomisen tulee jatkua myös työsuhteen päättymisen jälkeen.
On selvää, että työnantajakuvan tavoitteellinen kehittäminen ei onnistu ilman systemaattista eri yksiköiden ja tiimien välistä yhteistyötä. Siilojen sijaan kyseessä on osaamisen sulatusuuni, joka näyttää esimerkkiä parhaimmillaan koko organisaatiolle ja luo työpaikalle innostavampaa yhteistyön kulttuuria.
Jos kaipaat lisäpotkua työnantajakuvan kehittämiseen, niin kerromme mielellämme lisää Amazing työnantaja -työpajakonseptistamme sekä myös muista sisältömarkkinoinnin palveluistamme.
Innostutaan yhdessä!
Kirjoittaja on viestinnän ja sisältömarkkinoinnin osaaja, jolla on kokemusta toimialakohtaisista työnantajamielikuvan kehittämishankkeista. Hän kannustaa HR-, markkinointi- ja viestintätiimejä yhteistyöhön, joka tuo työnantajabrändiin lisää voimaa ja oivalluksia.
Katso myös:
Ajatusjohtajat vievät parhaat työntekijät -webinaarin tallenne