Uutismedialla on vahva side suomalaisiin
Uutismedian rooli suomalaisen elämässä on yhä vahvempi ja monipuolisempi. Ihmisen perustavanlaatuinen tarve ymmärtää ympäröivää maailmaa ja omaa paikkaansa osana sitä on vain lisääntynyt koronakriisin myötä. Informaation määrän kasvaessa eksponentiaalisesti asioiden hahmottaminen on hiukan helpompaa, jos joku tarjoilee meille syitä ja seurauksia ymmärrettävissä paloissa.
Yhä suurempi osa ajastamme kuluu online – kaikissa ikäryhmissä. Halu oppia ja viihtyä digitaalisten palvelujen parissa näkyy myös digitaalisten uutismediasisältöjen kulutuksen kasvussa. Uutismedian painoarvoa suomalaisten arjessa vahvistaa sen saavutettavuus, luotettavuus, ajankohtaisuus, monimuotoisuus kerronnan keinoissa sekä henkilökohtaisemmalta tuntuva, lukijalle yhä relevantimpi sisältö.
Sanoman uutismedioiden tavoittavuus on kasvanut 15 vuodessa lähes 30 %. Ne tavoittavat viikossa 85 % yli 15-vuotiaista suomalaisista. Uutismedian seuraamiseen käytetään 20 % enemmän aikaa vuorokaudessa kuin vielä 5 vuotta sitten. Uutismedia on siis kasvumedia.
Suomalaiset luottavat sanomalehtiin ja niiden digitaalisiin kanaviin. Erityisen vahvaa luottamus on 18‒24-vuotiaiden nuorten parissa, jopa 88 %. Luotettavuus on suomalaisten mielestä uutismedian tärkein ominaisuus. Näin ajattelee yhdeksän kymmenestä suomalaisesta.
Uutismedioiden lukijasuhde on vahva, ja sitoutuneiden lukijoiden arvostama luotettava mediaympäristö vaikuttaa positiivisesti mainonnan vaikuttavuuteen. Tavoitamme monikanavaisesti laajat yleisöt sekä tarkat kohderyhmät heitä kiinnostavassa kontekstissa, oikeaan aikaan.
Panostamme jatkuvasti lukijasuhteen tiivistämiseen valtakunnallisesti sekä paikallisesti. Alueelliset sisältömme tarjoavat mainostajalle entistä tehokkaampia ja kohdennetumpia mainonnan mahdollisuuksia. Tunnistettujen yleisöjen koko kasvaa, mikä mahdollistaa entistä parempia kohdennuskyvykkyyksiä kolmannen osapuolen evästeiden jälkeisessä ajassa.
Suuri osa merkittävistä uutissisällöistä puhuttelee laajasti koko kansaa. Samalla yleisön uutisnälkä laajenee yhä vahvemmin oman elämän alueelle – ihmiset tahtovat perehtyä henkilökohtaisesti kiinnostaviin teemoihin. Kehitämme jatkuvasti tunnistettuihin tarpeisiin rakennettuja kohderyhmäsisältöjä. Tämän päivän uutismedia avaa hyvinvoinnin ja itsensä kehittämisen teemoja ja kytkeytyy tätä kautta voimakkaasti suomalaisten arjen tarpeisiin.
Kirjoittaja vastaa Sanoman uutismedian kaupallisista ratkaisuista.
Lue lisää ja lähde kasvuun: