Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Verkkokaupan voittajapaikat jaetaan nyt

Markkinointitoimisto Dagmarin sisältöautomaation asiantuntija Tuukka Muhonen kannustaa vauhdittamaan verkkokaupan myyntiä dynaamisella mainonnalla − ihmisten tuntemisella ja älykkäällä teknologialla.
Tuukka Muhonen artikkelikuva
12.10.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinointitoimisto Dagmarin sisältöautomaation asiantuntija Tuukka Muhonen kannustaa vauhdittamaan verkkokaupan myyntiä dynaamisella mainonnalla − ihmisten tuntemisella ja älykkäällä teknologialla.

Ostaminen siirtyy vauhdilla verkkoon. Trendi on jatkunut jo vuosia, mutta nyt korona herätteli viimeisetkin verkkokaupat valtavaan potentiaaliin.

Hereillä on syytä ollakin. Kotimaiset verkkokauppamme saavat pian kovan haastajan, kun Amazon saapuu ja nostaa riman aivan uudelle tasolle. Toki tarjoten samalla mahdollisuuden uuteen alustaan.

Menestyminen kiristyvässä ja kansainvälistyvässä verkkokauppakisassa vaatii keskittymistä asiakkaaseen. Asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja käyttäytymisen ymmärryksen tulee näkyä kaikessa: tuotevalikoimasta automaattiseen suositteluun sekä oston helppoudesta toimitusten nopeuteen. Asiakaskokemuksesta on tehtävä kilpailijoita parempi.

Kivijalassa asiakasmääriin vaikuttaa suuresti sijainti. Verkkokauppoihin suurimmat kävijävirrat ohjataan mainonnalla. Mutta mitä tuotteita kannattaa nostaa mainoksiin, kun vaihtoehtoja on sadoista kymmeniin tuhansiin? Ja miten ostajat löytävät heitä kiinnostavat tuotteet ilman, että mainoseurot heitetään tuuleen?

Ratkaisu löytyy asiakkaista – ja älykkäistä mainonnan ratkaisuista. Asiakas on tunnistettava ja hänelle on tarjottava mahdollisimman räätälöityä sisältöä. Sellaista, joka kiinnostaa juuri häntä.

Dynaaminen mainonta palvelee sekä asiakasta että kauppiasta

Sadalle tuotteelle ei tarvitse tehdä sataa mainosta. Riittää, kun tuottaa yhden dynaamisen mainoksen, johon voidaan vaihtaa kaikkien sadan tuotteen tiedot. Esimerkiksi tuotteen kuva, tuotekuvaus ja hinta. Tuotetiedot tuodaan verkkokaupasta feedin avulla, jolloin mainonnassa voidaan hyödyntää reaaliajassa vaikka verkkokaupan koko valikoimaa.

Mainokset personoituvat automaattisesti asiakkaiden mukaan, datan perusteella. Näin asiakkaita häiritään mahdollisimman vähän mainoksilla, jotka eivät kiinnosta. Ja he saavat tietoa juuri heitä kiinnostavista tuotteista. Verkkokauppias voi käyttää dynaamisia mainoksia laajasti: display-mainonnassa, somessa ja videomainonnassa.

Dynaamisesta mainoksesta voidaan personoida kaikki elementit, värit ja asettelu. Tämä on erityisen tärkeää verkkokaupan prospektoinnissa, kun asiakas ei ole vielä käynyt verkkokaupassa, eikä hänestä ole omaa dataa. Vaikka yksittäistä asiakasta ei voida tunnistaa, voi verkkokauppa mainostaa asiakkaalle oikeassa kontekstissa. Esimerkiksi tiettyyn kiinnostuksen kohteeseen tai fyysiseen lokaatioon sopivia tuotteita ja kansainvälisessä kontekstissa automaattisella kieliversioinnilla.

Verkkokaupan uudelleenmarkkinoinnissa dynaamisista mainoksista saadaan kaikki tehot irti. Kun tiedetään mistä tuotteista asiakas on kiinnostunut, hänelle voidaan näyttää juuri niitä.

Älykkäät mainonnan ratkaisut palvelevat monin tavoin. Yksinkertaisena esimerkkinä on oston tunnistaminen, jotta mainonta lopetetaan oston jälkeen.

Dynaamisen mainonnan hyödyt verkkokaupalle

  1. Mainontaan voi nostaa verkkokaupan koko tuotevalikoiman. Asiakasdatan perusteella automaattisesti personoituvat aineistot varmistavat, että mainonnassa on aina tuloksellisin versio.
  2. Mainosmateriaalien tuotannossa säästetään vuositasolla merkittävästi aikaa ja rahaa.
  3. Mainosten variointi ja jatkuva testaaminen kerryttävät dataa ja ymmärrystä asiakkaiden kiinnostuksen kohteista ja suhtautumisesta mainontaan.

Tulevaisuuden voittajia ovat ne verkkokaupat, jotka suunnittelevat älykkäitä sisällöntuotannon ja -jakelun ratkaisuja asiakaskokemus keskiössä. Ja ne, jotka panostavat asiakasta helpottaviin sisältöihin, kuten interaktiivisiin tuote-esittelyihin ja unboxing-videoihin, joista saa paremman kuvan siitä, miltä tuote näyttää ja tuntuu. Kaikki voittavat, kun sikaa ei tarvitse ostaa säkissä, eikä sika putkahda kauppiaalle takaisin paluupostissa.

Dynaamisen mainonnan työkalut kehittyvät vauhdilla. Niihin kannattaa tarttua rohkeasti ja suunnitella mainontaa, joka parantaa asiakaskokemusta ja lisää myyntiä. Tekniikka on kehittynyt huomattavasti meitä nopeammin, joten nyt kaivataan ennen kaikkea luovuutta mainonnan ratkaisuissa.

Ja hei, pysyväthän kaikkien verkkokaupat jo pystyssä, kun musta perjantai saapuu taas?

Tuukka Muhonen on markkinointitoimisto Dagmarin sisältömarkkinointiin keskittyvän Stories-yksikön Head of Content Automation. Tuukka kehittää tiiminsä kanssa tapoja uuden ajan markkinointiin, jossa ihmisiä lähestytään massan sijaan yksilöinä.

Katso myös: 

Dynaaminen mainonta

Tagit

Digiratkaisut Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland