Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Alueellinen mainonta
  3. Satakunta

Paikallislehdet tarjoavat ainutlaatuisen mainospaikan yrityksille

Koska paikallislehdillä on paikka ihmisten sydämissä, ne antavat myös yrittäjille ainutlaatuisia mahdollisuuksia kertoa itsestään, tuotteistaan ja tarjouksistaan alueen lukijakunnalle. Paikallinen mainonta todistetusti täydentää laadukasta paikallisjournalismia ja samalla ylläpitää paikkakuntien omien lehtien elinvoimaisuutta, kirjoittaa mediamyyjä Pasi Vesalainen.
15.9.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun tilaaja kävelee postilaatikolle ja ottaa paikallislehden käteensä, hänelle syntyy välittömästi tunne siitä, että tämä on meidän lehtemme ja täynnä meidän alueemme uutisia.

Arvostus paikallislehtiä kohtaan on valtava

Vain paikallislehdet pystyvät tarjoamaan alueellisille lukijoilleen juuri heitä koskettavaa ja heidän janoamaansa sisältöä. Tämä johtaa usein siihen, että paikkakunnan omaa lehteä luetaan kannesta kanteen, vieläpä useaan otteeseen.

Suhde paikallislehden ja tilaajan välillä on erityinen. Paikallislehden toimitus on lähellä alueen lukijoita niin fyysisellä kuin henkisellä tasolla. Lukija näkee lehden toimipaikan kadulla kävellessään, mutta myös kuljettaa lehteä sydämessään kaikkialle, minne meneekin. Alueelta pois muutettaessa kotipaikkakuntaa ei suinkaan haluta sivuuttaa eikä unohtaa ja siksi moni tilaakin lehden juuri sinne, missä tällä hetkellä asuu.

Merikarvia-lehdessä tämä kotiseuturakkaus näkyy poikkeuksellisen selvästi ja siitä on olemassa myös tutkittua tietoa. Tuoreen eli syyskuun lopussa julkaistun Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan lehti tavoittaa keskimäärin 8 300 lukijaa viikossa”, Merikarvia-lehden päätoimittaja JP Mikola kertoo.

”Lukema on aiemminkin ollut yhtä iso, mutta hämmentävä lukema se on silti. Tavoittavuus on poikkeuksellisen korkea, sillä Merikarvia-lehti tavoittaa lähes kolme kertaa niin isomman ihmisjoukon kuin mikä on paikkakunnan asukasmäärä. Se on todella upeaa.”

Mainostavalle yritykselle paikallislehdet ovat oiva tilaisuus puhutella juuri heitä, joita varten liiketoiminta on olemassa. Mainonta huomataan huomattavasti tehokkaammin paikallislehtien rajoitettujen mainosmäärien ja niiden ylivoimaisen huomionarvon vuoksi. 

Paikallislehdet auttavat lukijoiden lisäksi myös yrityksiä

Paikallislehtien ei haluta olevan täynnä vain toimituksen käsialalla tehtyjä artikkeleita. Myös yrittäjien mainoksia kaivataan sillä, ne täydentävät lukukokemusta kertomalla lukijoilleen alueen omista palveluista. Huolella ja oikein tehdyt sekä erottuvat mainokset antavat luotettavaa informaatiota siitä, mitä on tapahtunut, mitä alueella on, millä hintaa saa ja mitä myydään.

Sen lisäksi, että mainonta paikallisjournalismin kontekstissa koetaan osaksi lukijan haluamaa sisältöä, myös perinteisestä printistä on mainostavalle yrittäjälle hyötyä. Printin ansiosta lukija syventyy lukuhetkeensä parhaimmillaan minuuttien ajaksi ja näin myös mainostajalla on ainutlaatuinen hetki painua mieleen vahvemmin. 

Puolustetaan paikallista yhdessä

Lukijan arvostus paikallisia lehtiämme kohtaa säilyy todennäköisemmin yhtä vahvana, kun heillä on mahdollisuus huomata myös paikallisten yrittäjien luottavan lehteen mainostamalla siinä. Jatkuvuus yrittäjien mainoksissa välittää lukijoille kokemusta siitä, että lehti heidän käsissään on oikeasti kova juttu. 

Me Sanomalla kannamme oman kortemme kekoon siinä, että puolustamme paikallisia lehtiämme. Lujitamme lehden ja yrittäjien välisiä suhteita myymällä heille mainoksia toimiviin paikkoihin, huomiota herättävillä väreillä sekä tiedoilla. Kun pystymme tarjoamaan lukijoillemme kiinnostavaa, ajankohtaista ja selkeää informaatiota, sitoutamme samalla runsaasti lukijoita ja näin puskemme mainostajiemme liiketoimintaa eteenpäin.

Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan aluemyynnissä.

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland