Paikallislehdet tarjoavat ainutlaatuisen mainospaikan yrityksille
Kun tilaaja kävelee postilaatikolle ja ottaa paikallislehden käteensä, hänelle syntyy välittömästi tunne siitä, että tämä on meidän lehtemme ja täynnä meidän alueemme uutisia.
Arvostus paikallislehtiä kohtaan on valtava
Vain paikallislehdet pystyvät tarjoamaan alueellisille lukijoilleen juuri heitä koskettavaa ja heidän janoamaansa sisältöä. Tämä johtaa usein siihen, että paikkakunnan omaa lehteä luetaan kannesta kanteen, vieläpä useaan otteeseen.
Suhde paikallislehden ja tilaajan välillä on erityinen. Paikallislehden toimitus on lähellä alueen lukijoita niin fyysisellä kuin henkisellä tasolla. Lukija näkee lehden toimipaikan kadulla kävellessään, mutta myös kuljettaa lehteä sydämessään kaikkialle, minne meneekin. Alueelta pois muutettaessa kotipaikkakuntaa ei suinkaan haluta sivuuttaa eikä unohtaa ja siksi moni tilaakin lehden juuri sinne, missä tällä hetkellä asuu.
Merikarvia-lehdessä tämä kotiseuturakkaus näkyy poikkeuksellisen selvästi ja siitä on olemassa myös tutkittua tietoa. Tuoreen eli syyskuun lopussa julkaistun Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan lehti tavoittaa keskimäärin 8 300 lukijaa viikossa”, Merikarvia-lehden päätoimittaja JP Mikola kertoo.
”Lukema on aiemminkin ollut yhtä iso, mutta hämmentävä lukema se on silti. Tavoittavuus on poikkeuksellisen korkea, sillä Merikarvia-lehti tavoittaa lähes kolme kertaa niin isomman ihmisjoukon kuin mikä on paikkakunnan asukasmäärä. Se on todella upeaa.”
Mainostavalle yritykselle paikallislehdet ovat oiva tilaisuus puhutella juuri heitä, joita varten liiketoiminta on olemassa. Mainonta huomataan huomattavasti tehokkaammin paikallislehtien rajoitettujen mainosmäärien ja niiden ylivoimaisen huomionarvon vuoksi.
Paikallislehdet auttavat lukijoiden lisäksi myös yrityksiä
Paikallislehtien ei haluta olevan täynnä vain toimituksen käsialalla tehtyjä artikkeleita. Myös yrittäjien mainoksia kaivataan sillä, ne täydentävät lukukokemusta kertomalla lukijoilleen alueen omista palveluista. Huolella ja oikein tehdyt sekä erottuvat mainokset antavat luotettavaa informaatiota siitä, mitä on tapahtunut, mitä alueella on, millä hintaa saa ja mitä myydään.
Sen lisäksi, että mainonta paikallisjournalismin kontekstissa koetaan osaksi lukijan haluamaa sisältöä, myös perinteisestä printistä on mainostavalle yrittäjälle hyötyä. Printin ansiosta lukija syventyy lukuhetkeensä parhaimmillaan minuuttien ajaksi ja näin myös mainostajalla on ainutlaatuinen hetki painua mieleen vahvemmin.
Puolustetaan paikallista yhdessä
Lukijan arvostus paikallisia lehtiämme kohtaa säilyy todennäköisemmin yhtä vahvana, kun heillä on mahdollisuus huomata myös paikallisten yrittäjien luottavan lehteen mainostamalla siinä. Jatkuvuus yrittäjien mainoksissa välittää lukijoille kokemusta siitä, että lehti heidän käsissään on oikeasti kova juttu.
Me Sanomalla kannamme oman kortemme kekoon siinä, että puolustamme paikallisia lehtiämme. Lujitamme lehden ja yrittäjien välisiä suhteita myymällä heille mainoksia toimiviin paikkoihin, huomiota herättävillä väreillä sekä tiedoilla. Kun pystymme tarjoamaan lukijoillemme kiinnostavaa, ajankohtaista ja selkeää informaatiota, sitoutamme samalla runsaasti lukijoita ja näin puskemme mainostajiemme liiketoimintaa eteenpäin.
Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan aluemyynnissä.