Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Ikoniset kesäjuomat säväyttivät Helsingin Sanomien etusivulla

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Kesän kamppiksen palkinnon jakavat kaksi ikonista kesäjuomaa ja niiden nokkelat mainokset: Hartwallin Original Long Drink ja Sinebrychoffin Karhu-olut.
26.8.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Hartwall lanseerasi viime vuonna uuden mainonnan konseptinsa Raidat kuuluu kesään. 

”Helsingin Sanomien etusivun mainos on jatkoa siihen pienellä raikastetulla twistillä. Idea taustalla on, että suomalaisissa kesähetkissä lonkero on lähes yhtä yleinen näky kuin kesässä toistuvat muut raitamuodot ja -kuosit. Tänä kesänä otimme haltuun juhannuskoivut. Täydellistä turkoosia suomalaista kesätaivasta vasten ne luovat oman lonkeroraitakuvionsa”, kertoo kategoriamarkkinointijohtaja Heidi Rantala Hartwallilta. 

Helsingin Sanomien etusivu on ollut systemaattisesti mukana Original Long Drinkin isoissa kampanjoissa. Kesäkampanjan startti on perinteisesti ollut juhannusviikolla, ja toinen perinteinen kampanja-ajankohta on Vuoden harmain päivä marraskuun toisena viikonloppuna. 

”Kuluttajat osaavat näitä jo odottaa. Koemme, että Helsingin Sanomien etusivu on kansallinen juhannuksen startti, Suomen vahvimpia mediatiloja ja huomioarvoltaan suuri. Saamme sillä tietoisuutta kesän teemalle. Haluamme tarjota suomalaisille iloa ja hyvää fiilistä kesän käynnistymisestä.”

Kampanjan taustalla oleva päätavoite on yllättää ja ilahduttaa suomalaisia kerta toisensa jälkeen Orginalin uniikeilla ja näyttävillä, suomalaisuuteen linkittyvillä ja monesti humoristisillakin etusivun mainoksilla. 

”Otamme juhannuksen näkyvästi haltuun Suomen suurimman lehden etusivulla. Brändillisenä tavoitteena taustalla on tietenkin laajempi tietoisuus kampanjan teemasta ja huomioarvo. Juhlistamme juhannusta ja muistutamme oivaltavasti, että raidat kuuluvat kesään. Vahvistamme kampanjalla Originalin asemaa kesän ykkösjuomana ja suomalaisten kansallisjuomana”, Rantala kertoo. 

Kampanjalle ei asetettu selkää huomioarvomittaria. 

”Luotamme Helsingin Sanomien etusivuun vakaana ja varmana mediatilana. Keskitymme enemmän siihen, minkä luovan löydämme, jotta saamme suomalaiset kesämoodiin ja nostatettua kansallistunnetta.”

Kun tähän päästään ja mainonnasta saadaan hyvää palautetta, tärkein tavoite on täyttynyt. 

”Hesarin etusivun mainos on selkeästi huomattu ja minimalistisuudessaan tajuttu. On herätelty aivonystyröitä havaitsemaan, että suomalainen kesämaisema on yhtä ikoninen kuin lonkeroraidat jo vuodesta 1952.”

Tarkempia tuloksia kesän mainonnan osalta perataan vielä, mutta lonkero on tänäkin kesänä ihan hyvin suomalaisille maistunut. 

”Olemme tuloksiin tyytyväisiä. Mainos on ollut tykätty.” 

Onnea Hartwall, kampanjan luovasta toteutuksesta vastannut Bob the Robot sekä mediatoimisto Mindshare! 

Karhun oivaltava mainos räätälöitiin HS etusivua varten

”Karhu on yksi Suomen ikonisempia olutbrändejä. Halusimme tuoda kesälle mainoksen, joka puhuttelee meitä kaikkia suomalaisia. Lähdimme miettimään tilanteita, jossa olutta nautitaan”, kertoo Karhun Senior Brand Manager Elli Karppinen Sinebrychoffilta.

Sauna ja olut kuuluvat yhteen, ja Karhu on tutkimusten mukaan Suomen vahvimpia saunaolutbrändejä. 

”Sauna oli teemana luonnollista ottaa haltuun, ja juhannuksen ajankohta on olennainen osa suomalaisten kesää. Halusimme tuoda nämä kaikki yhteen mainokseen. Koska Karhu tunnetaan nokkelasta tavastaan puhua, halusimme tuoda mainontaan mukaan oivaltavan kulman”, Karppinen toteaa. 

Kampanjatutkimukset ovat vielä käynnissä, mutta somen kautta tullut palaute on ollut äärettömän positiivista. 

”Aika harvoin näkee, että kuluttajat tarttuvat tiettyyn mainokseen niin vahvasti kuin tällä kerralla. Kun ihmiset oivalsivat mainoksen idean, se herätti todella hyvää keskustelua.” 

Karppinen kertoo saaneensa mainoksesta ilahtuneita viestejä myös ystäviltään. 

”Mainos selkeästi osui ja upposi omallekin lähipiirille.” 

Mainoksessa loksahtivat monet asiat kohdalleen. 

”Ideassa kohtasivat loistavasti mediapinta, Karhulle tyypillinen puhetyyli ja vahvin käyttöhetki: sauna, juhannus ja olut”, sanoo Sinebrychoffin Communication & Media Manager Anniina Pyykönen.

”Monikanavainen Hesarin etusivu on edelleen mainospaikka, jossa yksittäinen toteutus aiheuttaa puheenaiheita ja sen äärelle pysähdytään. HS etusivulla meille tärkeä rooli nyt ja tulevaisuudessa. Kun aloimme suunnitella kesää, oli aika selkeää, että haluamme juhannuksen aikana olla näkyvillä myös Hesarissa.”

Kampanja oli rakennettu juuri Helsingin Sanomia varten. 

”Päätimme heti alussa, että halusimme tuoda kampanjan vain tähän yhteen mediaan. Somessa näkyvyyttä oli jakojen kautta”, Pyykönen kertoo. 

Luovia toteutuksia tehtiin kaksi, printtiin ja digiin sopivat. 

”Tehtävä haastoi miettimään, miten tehdä osuvaa kommunikaatiota täysin median ehdoilla kahdessa täysin erilaisessa mediapinnassa. Hesari on siitä herkullinen, että se on edelleenkin tavoittava ja huomioarvon rakentamisessa vertaansa vailla. Sinne voi ja kannattaa tehdä räätälöityjä toteutuksia.”

Onnea Karhu ja Sinebrychoff, markkinointitoimisto N2, mediatoimisto Dentsu sekä tuotannosta vastannut Ääri! 

Raadin kommentit

Nokkelat mainokset istuivat mitä parhaiten ajankohtaan.

Mainonta oli tunnistettavaa ja erottuvaa.

Hoksnokkaa edellyttävä mainonta ilahduttaa ja tuo kesäfiiliksen.

Tutustu aiempiin Kuukauden kamppiksiin

Tagit

Digiratkaisut Kuukauden kamppis Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland