Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Imago- ja tonttimarkkinoinnilla hurjia tuloksia – näin Lopen kunnan tontit vietiin käsistä

Miten pienet kunnat voivat kasvattaa tunnettuutta ja samalla saada uusia asukkaita? Entä miten varmistaa pitovoima eli se, etteivät nykyiset asukkaat vaihda paikkakuntaa? Tässä artikkelissa käymme läpi täydellisen esimerkin onnistuneesta kuntamarkkinointikampanjasta yhdessä Lopen kunnan kanssa.
Lopen kunta
14.3.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Digiratkaisut

Loppi on alle 8000 asukkaan kunta – pendelöijän unelmakohde, joka sijaitsee Etelä-Hämeessä maan väestöllisellä ja logistisella keskipistealueella reilun puolen tunnin ajomatkan päässä Kehä III:lta. Idyllisestä maalaiskunnasta löytyy lisäksi yli 3000 loma-asuntoa eli kohde on suosittu myös kesäasukkaiden keskuudessa.

Lopen kunta aloitti kanssamme yhteistyön kesällä 2019. Kaikki lähti yli odotusten onnistuneesta Tontti tonnilla -kampanjasta, minkä jälkeen yhteistyö on vain kasvanut ja laajentunut.

Lopen tonttikauppa huikeaan kasvuun

Lopen kunta on myynyt omakotitalotontteja koosta riippumatta 1000 euron hintaan reilun kahden vuoden ajan. Tulokset ovat olleet huikeita ja kasvaneet vuosi vuodelta: vuonna 2018 myytiin kaksi tonttia, seuraavana vuonna kahdeksan ja vuonna 2020 jo 15 tonttia. Viime vuonna pistettiin vieläkin paremmaksi, kun kaupat tehtiin 18 tontista. Tällä hetkellä varauksia on jo 30 tontista.

Tonttikaupan vauhdikkaan menekin ansiosta kunnalla on käsissään positiivinen ongelma - vapaana on enää noin 20 tonttia. Reagointi on kuitenkin ollut nopeaa ja uusia kaavoitettavia alueita käynnistellään parhaillaan.

Monikanavaisen mainonnan avulla uusien potentiaalisten asukkaiden tietoisuuteen

Edullisen tontti tonnilla -hinnan lisäksi myynnin menekkiin on vaikuttanut Lopen kunnan näkyvyys useissa markkinointikanavissa, kuten TV-kanavilla, radiossa, screen-mainonnassa ja sosiaalisessa mediassa. Vaikka mainontaa on kohdennettu etenkin pk-seudulle, omaa seutukuntaa ei olla unohdettu. 

"Lopen kuntamarkkinoinnin menestys piilee siinä, että teemme aitoa ja oman näköistä markkinointia. Kun siihen yhdistetään kumppanin tietämys markkinoinnin trendeistä sekä siitä, mikä on järkevää ja kannattavaa, tontteja on saatu myytyä näin paljon", Lopen kunnan viestintäsuunnittelija Eija Heinonen kertoo iloisesti.

"Asuminen on murroksessa. Etätyöt ovat laajentaneet ihmisten paikkariippumattomia työskentelymahdollisuuksia, minkä lisäksi epidemiatilanne on muuttanut käsitystämme siitä, missä on hyvä elää ja asua. Toki tätä on ollut havaittavissa jo ennen pandemiaa, kun citymaalaiset ovat ansioituneesti nostaneet maalle muuttamisen vaihtoehtoa", kuntamarkkinointispesialisti Johanna Nurmikari avaa yhteistyön taustoja.

Vaikka asuminen maaseutumaisesti lähellä luontoa on Lopelle ehdoton valtti, etätöiden roolin kasvu työelämässä tulee ylläpitämään kiinnostusta maaseudulla asumiseen myös tulevaisuudessa. 

Kuuntele Lopen kunnan radiomainos - Rakenna etätyöpesä Lopelle, tontti tonnilla.

Lopen Kunta mainos

Imagomarkkinoinnin perimmäisenä tarkoituksena onkin kertoa, missä Loppi sijaitsee ja miksi kuntaan kannattaa muuttaa, sekä luoda vahvoja mielikuvia siitä, millaista uudella kotipaikkakunnalla olisi asua. Myös tapahtumamarkkinointi toimii hyvin imagomarkkinoinnin tukena.

Lisäksi imagomarkkinoinnin rinnalle nostetaan usein alueen matkailumarkkinointia, jonka tarkoituksena on saada uudet ihmiset vierailemaan kohteessa kesäaikaan, sekä herättää kävijöille kysymyksiä, kuten: Entä jos jäisin? Mitä jos muuttaisin Lopelle?

"Omaan kuntaan ja lähialueelle kohdennetun markkinoinnin avulla voimme tavoittaa niin oman kunnan asukkaat, Lopella työssä käyvät ulkopaikkakuntalaiset, vanhoja kotinurkkia fiilistelevät potentiaaliset paluumuuttajat kuin kesäasukkaatkin. Samalla tavoitetaan alueella liikkuvia matkailijoita. Lisäksi kohdennetun mainonnan avulla tavoitetaan pääkaupunkiseudun nuoret perheet ja tulevat perheen perustajat sekä maalla asumisesta kiinnostuneet sinkut ja pariskunnat. Imagon siivittämänä taktinen tonttimarkkinointi tuo tuloksia", Johanna summaa.

Monipuolista kampanjointia yhdessä ja yksin

"Olemme tehneet jo monta vuotta hyvää yhteistyöstä ja kaikki tuntuu vain paranevan koko ajan. Tässä kaiken pohjana on tietenkin se, että ajan saatossa opimme toistemme tavoille. Johanna tietää, mitä ja minkä tyylistä markkinointia tarvitsemme, ja sitä sitten myös teemme", Eija kiittelee.

"Sanoman kanssa on ollut helppo uskaltaa lähteä mukaan myös kokonaan uusiin tapoihin markkinoida. Kesälle 2022 on suunniteltu laajaa ohjelmayhteistyötä, joka tuleekin olemaan kaikista yhdessä tehdyistä kampanjoistamme suurin."

Lopen kunta on kunnostautunut myös itsenäisesti: Lopen tonttitarjontaa tuodaan tunnetuksi lähikaupunkien sähköisillä infotauluilla. Vuonna 2020 toteutettiin TV-mainos Maikkarin kanavissa ja ajettiin Bauerin radiokampanja Iskelmän aalloille. Lisäksi Lopen kunta on mainostanut paikallislehdissä ja advertoriaaleilla.

Yksi Lopen kunnan omista tempauksista kantaa nimeä Lopen uupunut, jonka tiimoilta palkitaan vuosittain ansioitunut kuntalainen. 

"Huumori puree suomalaisiin. Olemme kisan yhteydessä vinkanneet, että pk-seudun lopen uupuneet voisivat tulla tänne meille rentoutumaan ja jopa asumaan", Eija naurahtaa.

"Tällaiseen tekemiseen tarvitaan rohkeutta, sitä että uskaltaa jopa vähän hullutella. Ei näitä kampanjoita voiteta ryppy otsassa. Kun tekee oman näköistä mainontaa, se on myös uskottavaa. Eihän maalaispitäjä ole kaupunki eikä sen tarvitsekaan olla. Me kerromme juuri niistä asioista, jotka ovat maalaispitäjän etuja."

Kuntamarkkinointispesialistin terveiset ja vinkit

Kuntamarkkinointispesialisti Johanna Nurmikari on erikoistunut kuntien ja kaupunkien sekä julkisorganisaatioiden, kuten kaupunginteattereiden ja valtion virastojen markkinointiin. 

Erona moniin muihin markkinointikampanjoihin on se, että näissä kampanjoissa budjetteja valmistellaan jo edellisen vuoden aikana, eli markkinointi on aina pitkän aikavälin tekemistä.

Pitkäaikainen yhteistyö osaavan kumppanin kanssa on juuri sitä, minkä voimalla luodaan vahva ja hedelmällinen pohja onnistumisille ja uusien, rohkeidenkin ideoiden kasvulle.

Näin huikeita tuloksia ei saavuteta ilman imagomarkkinointia

Tontteja ostavat yleensä he, jotka jo jollain tavalla ovat kontaktissa tai tuttuja kunnan kanssa. Uudet potentiaaliset asukkaat sen sijaan tavoitetaan imagomarkkinoinnin avulla.

"Tonnin hintalappu on hyvä alku, mutta kyllä tällaiset tulokset ansaitaan imagomarkkinoinnin avulla. Olemme onnistuneet Sanoman kanssa kuntamarkkinointikampanjassa juuri siksi, ettemme vain myy tontteja vaan toteutamme sen kanssa rinta rinnan Lopen kunnan imagomarkkinointia, jota ilman tällaisista tuloksista voi vain unelmoida", Eija tiivistää ajatuksensa. 

"Pystymme keskustelemaan Eijan kanssa todella syvällisesti siitä, mihin heidän toimintansa on menossa sekä mitä he haluavat tehdä. Usean vuoden yhteistyö on kantanut hedelmää ja meillä on molemminpuolinen luottamus. Yhdessä pystymme luomaan ja pitämään kasassa suurempiakin kokonaisuuksia, ja sitähän kuntamarkkinointi itsessään on."

Johanna Nurmikari
Asiakaspäällikkö, Julkinen sektori
Sanoma

Lisäksi Johanna muistuttaa kotipesän tärkeydestä:

"Meidän toimesta toteutettavia kuntamarkkinointikampanjoita pyritään aina miettimään laajemmin, oli kyseessä sitten vaikkapa vain kevyt yksittäinen bannerikampanja. Painotan tässä erityisesti kotipesän eli kotisivujen tärkeyttä, sitä mitä sivustolta löytyy ja mitä kävijä pääsee lukemaan, kun hän klikkaa mainosta. Onhan sivustokäynnin tarkoituksena aina synnyttää toivottu konversio. Kuten vaikkapa se 31. myyty tontti."

Oma kunta kartalle? Lue lisää!

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023

    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta. Lue lisää siitä, mitä lisäarvoa yhteistyömme on tuonut Parceron asiakastyöhön.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • Aluekohdennettu display-mainonta tuplasi kävijämäärän Kymppikylppäreiden verkkosivuilla

    Julkaistu
    8.3.2023

    "Iso oppi itselleni on ollut, että markkinointiin kannattaa satsata jo yrityksen ensitaipaleella", kertoo Kymppikylppäreiden Jussi Siikakoski.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin monikanavaisen etusivun avulla huimiin tuloksiin – Lumoral 14-kertaisti myyntinsä

    Julkaistu
    7.2.2023

    Etusivun natiivimainoksella saatiin herätettyä juuri oikeanlaista kiinnostusta oikeassa kohderyhmässä. 

    Lue asiakastarina
  • Danske Bank otti kaiken irti talk show’staan – sisältömarkkinoinnin kokonaisuus tavoitti kohderyhmän ja herätti keskustelua

    Julkaistu
    25.1.2023

    Keskusteluohjelma ja sen ympärille rakennettu sisältömarkkinointikokonaisuus rakensi Danske Bankista mielikuvaa taloudellisen mielenrauhan kumppanina.

    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023

    Etusivut toivat huomioarvoa ja dynaaminen digikokosivu syvyyttä Järvikylän kampanjalle.

    Lue asiakastarina
    Case Järvikylä artikkelisivut
  • K-Citymarketin pystyvideolla tehoa viestin läpimenoon

    Julkaistu
    9.11.2022

    K-Citymarketin videota katsottiin IS:fi:ssä enemmän loppuun saakka, mikä toi tehoa mainontaan ja kasvatti kokonaispeittoa.

    Lue asiakastarina
    Case K-Citymarket pystyvideo hero
  • Mainio Muuttopalvelu Oy tekee iloista ja hersyvää some-mainontaa – buustiksi Sanoman somenosto!

    Julkaistu
    7.11.2022

    Mainio Muuttopalvelu Oy on turkulainen, vuonna 2018 toimintansa aloittanut perheyritys ja täyden palvelun muuttotalo. Se tarjoaa asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä kokonaisuuksia täysmuutoista ja yritysmuutoista aina muuttolaatikoiden vuokraukseen – ja kaikkea siltä väliltä!

    Lue asiakastarina
    Mainiomuuttopalvelu_artikkelikuva.jpg
  • Kotimainen marjaöljytuote BERRYOMG® lemmikeille rakentaa brändiä innovatiivisella tavalla

    Julkaistu
    25.10.2022

    BERRYOMG® -tuotteet ovat kotimaisista marjaöljyistä valmistettuja ravintolisiä lemmikeille. Ne sisältävät suuren määrän jokaisen elollisen olennon tarvitsemia välttämättömiä rasvahappoja sekä luonnollisia antioksidantteja, jotka lisäävät lemmikin hyvinvointia ja terveyttä.

    Lue asiakastarina
    berryomg.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland