Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Imago- ja tonttimarkkinoinnilla hurjia tuloksia – näin Lopen kunnan tontit vietiin käsistä

Miten pienet kunnat voivat kasvattaa tunnettuutta ja samalla saada uusia asukkaita? Entä miten varmistaa pitovoima eli se, etteivät nykyiset asukkaat vaihda paikkakuntaa? Tässä artikkelissa käymme läpi täydellisen esimerkin onnistuneesta kuntamarkkinointikampanjasta yhdessä Lopen kunnan kanssa.
Lopen kunta
14.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Loppi on alle 8000 asukkaan kunta – pendelöijän unelmakohde, joka sijaitsee Etelä-Hämeessä maan väestöllisellä ja logistisella keskipistealueella reilun puolen tunnin ajomatkan päässä Kehä III:lta. Idyllisestä maalaiskunnasta löytyy lisäksi yli 3000 loma-asuntoa eli kohde on suosittu myös kesäasukkaiden keskuudessa.

Lopen kunta aloitti kanssamme yhteistyön kesällä 2019. Kaikki lähti yli odotusten onnistuneesta Tontti tonnilla -kampanjasta, minkä jälkeen yhteistyö on vain kasvanut ja laajentunut.

Lopen tonttikauppa huikeaan kasvuun

Lopen kunta on myynyt omakotitalotontteja koosta riippumatta 1000 euron hintaan reilun kahden vuoden ajan. Tulokset ovat olleet huikeita ja kasvaneet vuosi vuodelta: vuonna 2018 myytiin kaksi tonttia, seuraavana vuonna kahdeksan ja vuonna 2020 jo 15 tonttia. Viime vuonna pistettiin vieläkin paremmaksi, kun kaupat tehtiin 18 tontista. Tällä hetkellä varauksia on jo 30 tontista.

Tonttikaupan vauhdikkaan menekin ansiosta kunnalla on käsissään positiivinen ongelma - vapaana on enää noin 20 tonttia. Reagointi on kuitenkin ollut nopeaa ja uusia kaavoitettavia alueita käynnistellään parhaillaan.

Monikanavaisen mainonnan avulla uusien potentiaalisten asukkaiden tietoisuuteen

Edullisen tontti tonnilla -hinnan lisäksi myynnin menekkiin on vaikuttanut Lopen kunnan näkyvyys useissa markkinointikanavissa, kuten TV-kanavilla, radiossa, screen-mainonnassa ja sosiaalisessa mediassa. Vaikka mainontaa on kohdennettu etenkin pk-seudulle, omaa seutukuntaa ei olla unohdettu. 

"Lopen kuntamarkkinoinnin menestys piilee siinä, että teemme aitoa ja oman näköistä markkinointia. Kun siihen yhdistetään kumppanin tietämys markkinoinnin trendeistä sekä siitä, mikä on järkevää ja kannattavaa, tontteja on saatu myytyä näin paljon", Lopen kunnan viestintäsuunnittelija Eija Heinonen kertoo iloisesti.

"Asuminen on murroksessa. Etätyöt ovat laajentaneet ihmisten paikkariippumattomia työskentelymahdollisuuksia, minkä lisäksi epidemiatilanne on muuttanut käsitystämme siitä, missä on hyvä elää ja asua. Toki tätä on ollut havaittavissa jo ennen pandemiaa, kun citymaalaiset ovat ansioituneesti nostaneet maalle muuttamisen vaihtoehtoa", kuntamarkkinointispesialisti Johanna Nurmikari avaa yhteistyön taustoja.

Vaikka asuminen maaseutumaisesti lähellä luontoa on Lopelle ehdoton valtti, etätöiden roolin kasvu työelämässä tulee ylläpitämään kiinnostusta maaseudulla asumiseen myös tulevaisuudessa. 

Kuuntele Lopen kunnan radiomainos - Rakenna etätyöpesä Lopelle, tontti tonnilla.

Lopen Kunta mainos

Imagomarkkinoinnin perimmäisenä tarkoituksena onkin kertoa, missä Loppi sijaitsee ja miksi kuntaan kannattaa muuttaa, sekä luoda vahvoja mielikuvia siitä, millaista uudella kotipaikkakunnalla olisi asua. Myös tapahtumamarkkinointi toimii hyvin imagomarkkinoinnin tukena.

Lisäksi imagomarkkinoinnin rinnalle nostetaan usein alueen matkailumarkkinointia, jonka tarkoituksena on saada uudet ihmiset vierailemaan kohteessa kesäaikaan, sekä herättää kävijöille kysymyksiä, kuten: Entä jos jäisin? Mitä jos muuttaisin Lopelle?

"Omaan kuntaan ja lähialueelle kohdennetun markkinoinnin avulla voimme tavoittaa niin oman kunnan asukkaat, Lopella työssä käyvät ulkopaikkakuntalaiset, vanhoja kotinurkkia fiilistelevät potentiaaliset paluumuuttajat kuin kesäasukkaatkin. Samalla tavoitetaan alueella liikkuvia matkailijoita. Lisäksi kohdennetun mainonnan avulla tavoitetaan pääkaupunkiseudun nuoret perheet ja tulevat perheen perustajat sekä maalla asumisesta kiinnostuneet sinkut ja pariskunnat. Imagon siivittämänä taktinen tonttimarkkinointi tuo tuloksia", Johanna summaa.

Monipuolista kampanjointia yhdessä ja yksin

"Olemme tehneet jo monta vuotta hyvää yhteistyötä ja kaikki tuntuu vain paranevan koko ajan. Tässä kaiken pohjana on tietenkin se, että ajan saatossa opimme toistemme tavoille. Johanna tietää, mitä ja minkä tyylistä markkinointia tarvitsemme, ja sitä sitten myös teemme", Eija kiittelee.

"Sanoman kanssa on ollut helppo uskaltaa lähteä mukaan myös kokonaan uusiin tapoihin markkinoida. Kesälle 2022 on suunniteltu laajaa ohjelmayhteistyötä, joka tuleekin olemaan kaikista yhdessä tehdyistä kampanjoistamme suurin."

Lopen kunta on kunnostautunut myös itsenäisesti: Lopen tonttitarjontaa tuodaan tunnetuksi lähikaupunkien sähköisillä infotauluilla. On tehty aiemminkin tv- ja radiomainontaa, lisäksi Lopen kunta on mainostanut paikallislehdissä ja advertoriaaleilla.

Yksi Lopen kunnan omista tempauksista kantaa nimeä Lopen uupunut, jonka tiimoilta palkitaan vuosittain ansioitunut kuntalainen. 

"Huumori puree suomalaisiin. Olemme kisan yhteydessä vinkanneet, että pk-seudun lopen uupuneet voisivat tulla tänne meille rentoutumaan ja jopa asumaan", Eija naurahtaa.

"Tällaiseen tekemiseen tarvitaan rohkeutta, sitä että uskaltaa jopa vähän hullutella. Ei näitä kampanjoita voiteta ryppy otsassa. Kun tekee oman näköistä mainontaa, se on myös uskottavaa. Eihän maalaispitäjä ole kaupunki eikä sen tarvitsekaan olla. Me kerromme juuri niistä asioista, jotka ovat maalaispitäjän etuja."

Kuntamarkkinoinnin ammattilaisen terveiset ja vinkit

Kuntamarkkinointispesialisti Johanna Nurmikari on erikoistunut kuntien ja kaupunkien sekä julkisorganisaatioiden, kuten kaupunginteattereiden ja valtion virastojen markkinointiin. 

Erona moniin muihin markkinointikampanjoihin on se, että näissä kampanjoissa budjetteja valmistellaan jo edellisen vuoden aikana, eli markkinointi on aina pitkän aikavälin tekemistä.

Pitkäaikainen yhteistyö osaavan kumppanin kanssa on juuri sitä, minkä voimalla luodaan vahva ja hedelmällinen pohja onnistumisille ja uusien, rohkeidenkin ideoiden kasvulle.

Näin huikeita tuloksia ei saavuteta ilman imagomarkkinointia

Tontteja ostavat yleensä he, jotka jo jollain tavalla ovat kontaktissa tai tuttuja kunnan kanssa. Uudet potentiaaliset asukkaat sen sijaan tavoitetaan imagomarkkinoinnin avulla.

"Tonnin hintalappu on hyvä alku, mutta kyllä tällaiset tulokset ansaitaan imagomarkkinoinnin avulla. Olemme onnistuneet Sanoman kanssa kuntamarkkinointikampanjassa juuri siksi, ettemme vain myy tontteja vaan toteutamme sen kanssa rinta rinnan Lopen kunnan imagomarkkinointia, jota ilman tällaisista tuloksista voi vain unelmoida", Eija tiivistää ajatuksensa. 

"Pystymme keskustelemaan Eijan kanssa todella syvällisesti siitä, mihin heidän toimintansa on menossa sekä mitä he haluavat tehdä. Usean vuoden yhteistyö on kantanut hedelmää ja meillä on molemminpuolinen luottamus. Yhdessä pystymme luomaan ja pitämään kasassa suurempiakin kokonaisuuksia, ja sitähän kuntamarkkinointi itsessään on."

Johanna Nurmikari
Asiakaspäällikkö, Julkinen sektori
Sanoma

Lisäksi Johanna muistuttaa kotipesän tärkeydestä:

"Meidän toimesta toteutettavia kuntamarkkinointikampanjoita pyritään aina miettimään laajemmin, oli kyseessä sitten vaikkapa vain kevyt yksittäinen bannerikampanja. Painotan tässä erityisesti kotipesän eli kotisivujen tärkeyttä, sitä mitä sivustolta löytyy ja mitä kävijä pääsee lukemaan, kun hän klikkaa mainosta. Onhan sivustokäynnin tarkoituksena aina synnyttää toivottu konversio. Kuten vaikkapa se 31. myyty tontti."

Oma kunta kartalle? Lue lisää!

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland