Janakkalan kunnan jatkuva mainonta nojaa yhteistyöhön ja nopeaan reagointiin

Janakkala on reilun 16 000 asukkaan kunta Hämeenlinnan tuntumassa, puolivälissä matkalla Tampereelta Helsinkiin. Yhteistyömme Janakkalan kanssa alkoi syksyllä 2019, asumisen kampanjan myötä.
“Markkinoimme, jotta saamme aikaan kiinnostusta Janakkalaa kohtaan, ja sen seurauksena tietysti lisää asukkaita”, kertoo Janakkalan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi.
“Tiedämme, että kunnan tunnettuus on sen vahvuuksiin nähden aika heikko – Janakkala sijaitsee lähellä Helsinkiä, meillä on erinomaiset palvelut ja pendelöintimahdollisuudet. Sitä kautta sijainnin ja elämänlaadun yhdistelmä on monelle täällä mitä mainioin.”

Bannereiden viestit on suunniteltu jatkumoksi. Ensin rakennetaan tunnettuutta.
“Janakkalan tarinaa on lähdetty rakentamaan leppoistamisen lähtökohdista: elämä täällä on astetta levollisempaa kuin monessa esikaupungissa. Toisaalta kaupungin parhaista puolista ei tarvitse täällä asuessa luopua. Lähikaupunkien tarjonta on ihan vieressä ja Helsinki sekä Tampere tunnin päässä, oli kyseessä sitten konsertti tai työ. Tähän tietoon me haluamme saada ihmiset havahtumaan markkinoinnillamme.”
Yksittäisestä kampanjasta jatkuvaan mainontaan
“Syksyllä 2019 teimme Sanoman kanssa kampanjan, jossa Janakkala näkyi mm. Oikotie.fissä ja Ruudun videoverkostossa. Sanoman hoidossa olivat myös kampanjaan liittyvät Google- ja Facebook-mainonta”, kuvaa Leena Joutsenniemi yhteistyön alkua.
“Sanoma valikoitui Janakkalan kumppaniksi usean vaihtoehdon joukosta. Vahvuudeksi nousi hyvä, laaja ja laadukas mediavalikko sekä se, että palvelumaksu on heidän mallissaan erittäin kohtuullinen.”

Sosiaalisessa mediassa on esitelty hauska Janakkalan sanakirja.
“Maaliskuusta 2020 alkaen olemme tehneet Sanoman kanssa jatkuvaa mainontaa tiiviissä yhteistyössä. Tavoitteenamme on pysyä suomalaisten mielissä läpi vuoden ja kuvata Janakkalan parhaita puolia ajankohtaisilla ja oivaltavilla viesteillä. Tosin korona muutti lennossa suunnitelmia, kun emme päässeetkään markkinoimaan tapahtumiamme. ”
Optimoitu mediavalikko pitää Janakkalan suomalaisten mielissä
Missä Janakkala siis näkyy ja kuuluu?
“Jatkuvan mainonnan päämediana on Sanoma RON CPC:n avulla optimoitu verkkomainonta, lisäksi mainontaa ajetaan Facebookissa ja Instagramissa”, kertoo Myyntipäällikkömme Anssi Laitinen Janakkalan jatkuvan mainonnan mediavalikosta.

Bannerit optimoidaan näkymään sivustoille, joissa niitä todennäköisimmin klikataan.
“Sanoma RON CPC:n avulla mainontaa näytetään kaikissa Sanoman medioissa. Järjestelmä optimoi automaattisesti niitä sivustoja, joista käyttäjät klikkaavat Janakkalan asumisen sivustolle ja median hinta muodostuu vain saatujen klikkien perusteella.”
“Sanoman verkosto on paitsi laaja, myös erittäin bränditurvallinen mainosympäristö. Mediat tavoittavat erityyppisiä suomalaisia eri tilanteissa, mutta mediaympäristö on aina laadukas ja turvallinen. Tämä on usein tärkeää erityisesti julkisen sektorin mainostajille”, kuvaa Anssi.
“Pyrimme olemaan ajankohtaisia ja se onnistuu parhaiten tiiviillä yhteistyöllä. Leena tekee materiaalit ja toimittaa ne meille, uudet aineistot saadaan suomalaisten nähtäville päivän-kahden varoitusajalla.”

Ilmainen ämpäri -postaukset poikivat myös paljon kommentteja.
“Sosiaalisessa mediassa kohdennukset ja postausten buustaukset suunitellaan aina ajankohdan ja sisällön mukaan. Janakkala-sanakirjan konsepti on hauska ja oivalluttava, joten kohdennamme viestit heille, joita ne todennäköisimmin puhuttelevat”
![]()
Yhteistyömalli mahdollistaa nopean reagoinnin
Koronan aiheuttama poikkeustila vaati reagointia kampanjassa. Sen lisäksi, että tapahtumat piti pudottaa sisällöistä pois, oli myös muita viestejä valikoitava uudelleen.
Mainonnassa käytetty kehote “Murtaudu kehän ulkopuolelle” kävi yllättävän ajankohtaiseksi, kun Uudenmaan maakuntaraja maaliskuussa suljettiin. Mainokset nousivat somehitiksi ja mm. Ilta-Sanomat huomioi kampanjan rajan sulkemisesta kertovassa reportaasissaan.
“Näinä sosiaalisen eristyksen aikoina täytyy kiinnittää erityistä huomiota mainosten viesteihin ja kuvituksiin. Luonnollisestikaan emme käytä yhdessäoloon, kokoontumisiin tai tapahtumiin liittyviä viestejä. Myös luontokohteiden kanssa on nyt oltava tarkkana, sillä niiden suosio ja ihmisten määrä laavuilla ja näköalapaikoilla on yllättänyt meidät, siinä missä muutkin kunnat ja kaupungit”, kertoo Leena Joutsenniemi.
“Mainonnan muutokset onnistuvat nopeassa aikataulussa tiiviin yhteistyön ansiosta. Janakkalan jatkuvaan mainontaan on nimetty omat yhteyshenkilöt, joiden kanssa tilanteita voi sparrata ja jotka huolehtivat siitä, että uudet materiaalit viedään yleisön nähtäväksi joustavasti ja nopeasti”, kertoo Anssi yhteistyön järjestelyistä.
Kumppanuusmallissa luottamus on kaikki kaikessa
“Janakkalan ja Sanoman kumppanuudessa on mukana neljä henkilöä. Itse toimin asiakkuudesta vastaavana, somea hoitaa yksi ihminen ja display-mainonnan puolella on oma operatiivinen henkilönsä”, kuvaa Anssi kokonaisuuden yhteistyömallia.
“Jatkuvan mainonnan banneriaineistot asiakas tekee itse ja toimittaa meille, somessa me rakennamme mainokset ja kohdennamme ne oikealle yleisölle sisällön ja sovitun budjetin perusteella.”
Malli on toiminut myös Janakkalasta katsottuna hyvin.
“Tosi hyvin on sujunut yhteistyö. Sanoman päässä tiedetään, mitä kannattaa tehdä ja miten, he tuntevat parhaat käytännöt”, Leena kertoo.
“Asiakkaana olisi kauhean raskasta opetella asiaa, joka ei kuulu omaan ammattitaitooni. Kampanjan viestit, niiden ajankohtaisuus ja Janakkalan vahvuudet ovat omaa ydinosaamistani ja Sanoma hanskaa mediaan liittyvät asiat omalla ammattitaidollaan.”
Lue lisää vinkkejä kuntamarkkinointiin ja katso tallenteelta inspiroivat puheenvuorot