Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Janakkalan kunnan jatkuva mainonta nojaa yhteistyöhön ja nopeaan reagointiin

Janakkalan kunnan mainonnassa käytetty “Murtaudu kehän ulkopuolelle” -lause muodostui Uudenmaan sulkutoimenpiteiden aikana somehitiksi ja nousi mediaan. Millainen kampanja on kyseessä ja mikä mahdollistaa nopean reagoinnin mainonnassa?
Janakkalan kunnan jatkuva mainonta artikkelikuva
28.4.2020
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Digiratkaisut

Janakkala on reilun 16 000 asukkaan kunta Hämeenlinnan tuntumassa, puolivälissä matkalla Tampereelta Helsinkiin. Yhteistyömme Janakkalan kanssa alkoi syksyllä 2019, asumisen kampanjan myötä.

“Markkinoimme, jotta saamme aikaan kiinnostusta Janakkalaa kohtaan, ja sen seurauksena tietysti lisää asukkaita”, kertoo Janakkalan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi.

“Tiedämme, että kunnan tunnettuus on sen vahvuuksiin nähden aika heikko – Janakkala sijaitsee lähellä Helsinkiä, meillä on erinomaiset palvelut ja pendelöintimahdollisuudet. Sitä kautta sijainnin ja elämänlaadun yhdistelmä on monelle täällä mitä mainioin.”

Janakkala tarina banneri

Bannereiden viestit on suunniteltu jatkumoksi. Ensin rakennetaan tunnettuutta.

“Janakkalan tarinaa on lähdetty rakentamaan leppoistamisen lähtökohdista: elämä täällä on  astetta levollisempaa kuin monessa esikaupungissa. Toisaalta kaupungin parhaista puolista ei tarvitse täällä asuessa luopua. Lähikaupunkien tarjonta on ihan vieressä ja Helsinki sekä Tampere tunnin päässä, oli kyseessä sitten konsertti tai työ. Tähän tietoon me haluamme saada ihmiset havahtumaan markkinoinnillamme.” 

Yksittäisestä kampanjasta jatkuvaan mainontaan

“Syksyllä 2019 teimme Sanoman kanssa kampanjan, jossa Janakkala näkyi mm. Oikotie.fissä ja Ruudun videoverkostossa. Sanoman hoidossa olivat myös kampanjaan liittyvät Google- ja Facebook-mainonta”, kuvaa Leena Joutsenniemi yhteistyön alkua. 

“Sanoma valikoitui Janakkalan kumppaniksi usean vaihtoehdon joukosta. Vahvuudeksi nousi hyvä, laaja ja laadukas mediavalikko sekä se, että palvelumaksu on heidän mallissaan erittäin kohtuullinen.” 

Janakkala mainos

Sosiaalisessa mediassa on esitelty hauska Janakkalan sanakirja.

“Maaliskuusta 2020 alkaen olemme tehneet Sanoman kanssa jatkuvaa mainontaa tiiviissä yhteistyössä. Tavoitteenamme on pysyä suomalaisten mielissä läpi vuoden ja kuvata Janakkalan parhaita puolia ajankohtaisilla ja oivaltavilla viesteillä. Tosin korona muutti lennossa suunnitelmia, kun emme päässeetkään markkinoimaan tapahtumiamme. ” 

Optimoitu mediavalikko pitää Janakkalan suomalaisten mielissä

Missä Janakkala siis näkyy ja kuuluu?

“Jatkuvan mainonnan päämediana on Sanoma RON CPC:n avulla optimoitu verkkomainonta, lisäksi mainontaa ajetaan Facebookissa ja Instagramissa”, kertoo Myyntipäällikkömme Anssi Laitinen Janakkalan jatkuvan mainonnan mediavalikosta. 

Janakkala banner

Bannerit optimoidaan näkymään sivustoille, joissa niitä todennäköisimmin klikataan.

“Sanoma RON CPC:n avulla mainontaa näytetään kaikissa Sanoman medioissa. Järjestelmä optimoi automaattisesti niitä sivustoja, joista käyttäjät klikkaavat Janakkalan asumisen sivustolle ja median hinta muodostuu vain saatujen klikkien perusteella.”

“Sanoman verkosto on paitsi laaja, myös erittäin bränditurvallinen mainosympäristö. Mediat tavoittavat erityyppisiä suomalaisia eri tilanteissa, mutta mediaympäristö on aina laadukas ja turvallinen. Tämä on usein tärkeää erityisesti julkisen sektorin mainostajille”, kuvaa Anssi. 

“Pyrimme olemaan ajankohtaisia ja se onnistuu parhaiten tiiviillä yhteistyöllä. Leena tekee materiaalit ja toimittaa ne meille, uudet aineistot saadaan suomalaisten nähtäville päivän-kahden varoitusajalla.”

Janakkalan somemainos

Ilmainen ämpäri -postaukset poikivat myös paljon kommentteja. 

“Sosiaalisessa mediassa kohdennukset ja postausten buustaukset suunitellaan aina ajankohdan ja sisällön mukaan. Janakkala-sanakirjan konsepti on hauska ja oivalluttava, joten kohdennamme viestit heille, joita ne todennäköisimmin puhuttelevat”

Anssi Laitinen
Anssi Laitinen
Myyntipäällikkö
Sanoma

Yhteistyömalli mahdollistaa nopean reagoinnin

Koronan aiheuttama poikkeustila vaati reagointia kampanjassa. Sen lisäksi, että tapahtumat piti pudottaa sisällöistä pois, oli myös muita viestejä valikoitava uudelleen.

Mainonnassa käytetty kehote “Murtaudu kehän ulkopuolelle” kävi yllättävän ajankohtaiseksi, kun Uudenmaan maakuntaraja maaliskuussa suljettiin. Mainokset nousivat somehitiksi ja mm. Ilta-Sanomat huomioi kampanjan rajan sulkemisesta kertovassa reportaasissaan.

“Näinä sosiaalisen eristyksen aikoina täytyy kiinnittää erityistä huomiota mainosten viesteihin ja kuvituksiin. Luonnollisestikaan emme käytä yhdessäoloon, kokoontumisiin tai tapahtumiin liittyviä viestejä. Myös luontokohteiden kanssa on nyt oltava tarkkana, sillä niiden suosio ja ihmisten määrä laavuilla ja näköalapaikoilla on yllättänyt meidät, siinä missä muutkin kunnat ja kaupungit”, kertoo Leena Joutsenniemi. 

“Mainonnan muutokset onnistuvat nopeassa aikataulussa tiiviin yhteistyön ansiosta. Janakkalan jatkuvaan mainontaan on nimetty omat yhteyshenkilöt, joiden kanssa tilanteita voi sparrata ja jotka huolehtivat siitä, että uudet materiaalit viedään yleisön nähtäväksi joustavasti ja nopeasti”, kertoo Anssi yhteistyön järjestelyistä. 

Kumppanuusmallissa luottamus on kaikki kaikessa

“Janakkalan ja Sanoman kumppanuudessa on mukana neljä henkilöä. Itse toimin asiakkuudesta vastaavana, somea hoitaa yksi ihminen ja display-mainonnan puolella on oma operatiivinen henkilönsä”, kuvaa Anssi kokonaisuuden yhteistyömallia. 

“Jatkuvan mainonnan banneriaineistot asiakas tekee itse ja toimittaa meille, somessa me rakennamme mainokset ja kohdennamme ne oikealle yleisölle sisällön ja sovitun budjetin perusteella.”

Malli on toiminut myös Janakkalasta katsottuna hyvin. 

“Tosi hyvin on sujunut yhteistyö. Sanoman päässä tiedetään, mitä kannattaa tehdä ja miten, he tuntevat parhaat käytännöt”, Leena kertoo.

“Asiakkaana olisi kauhean raskasta opetella asiaa, joka ei kuulu omaan ammattitaitooni. Kampanjan viestit, niiden ajankohtaisuus ja Janakkalan vahvuudet ovat omaa ydinosaamistani ja Sanoma hanskaa mediaan liittyvät asiat omalla ammattitaidollaan.” 

Lue lisää vinkkejä kuntamarkkinointiin ja katso tallenteelta inspiroivat puheenvuorot

Täältä kuntamarkkinointi sivulle

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023

    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta. Lue lisää siitä, mitä lisäarvoa yhteistyömme on tuonut Parceron asiakastyöhön.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • Aluekohdennettu display-mainonta tuplasi kävijämäärän Kymppikylppäreiden verkkosivuilla

    Julkaistu
    8.3.2023

    "Iso oppi itselleni on ollut, että markkinointiin kannattaa satsata jo yrityksen ensitaipaleella", kertoo Kymppikylppäreiden Jussi Siikakoski.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin monikanavaisen etusivun avulla huimiin tuloksiin – Lumoral 14-kertaisti myyntinsä

    Julkaistu
    7.2.2023

    Etusivun natiivimainoksella saatiin herätettyä juuri oikeanlaista kiinnostusta oikeassa kohderyhmässä. 

    Lue asiakastarina
  • Danske Bank otti kaiken irti talk show’staan – sisältömarkkinoinnin kokonaisuus tavoitti kohderyhmän ja herätti keskustelua

    Julkaistu
    25.1.2023

    Keskusteluohjelma ja sen ympärille rakennettu sisältömarkkinointikokonaisuus rakensi Danske Bankista mielikuvaa taloudellisen mielenrauhan kumppanina.

    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023

    Etusivut toivat huomioarvoa ja dynaaminen digikokosivu syvyyttä Järvikylän kampanjalle.

    Lue asiakastarina
    Case Järvikylä artikkelisivut
  • K-Citymarketin pystyvideolla tehoa viestin läpimenoon

    Julkaistu
    9.11.2022

    K-Citymarketin videota katsottiin IS:fi:ssä enemmän loppuun saakka, mikä toi tehoa mainontaan ja kasvatti kokonaispeittoa.

    Lue asiakastarina
    Case K-Citymarket pystyvideo hero
  • Mainio Muuttopalvelu Oy tekee iloista ja hersyvää some-mainontaa – buustiksi Sanoman somenosto!

    Julkaistu
    7.11.2022

    Mainio Muuttopalvelu Oy on turkulainen, vuonna 2018 toimintansa aloittanut perheyritys ja täyden palvelun muuttotalo. Se tarjoaa asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä kokonaisuuksia täysmuutoista ja yritysmuutoista aina muuttolaatikoiden vuokraukseen – ja kaikkea siltä väliltä!

    Lue asiakastarina
    Mainiomuuttopalvelu_artikkelikuva.jpg
  • Kotimainen marjaöljytuote BERRYOMG® lemmikeille rakentaa brändiä innovatiivisella tavalla

    Julkaistu
    25.10.2022

    BERRYOMG® -tuotteet ovat kotimaisista marjaöljyistä valmistettuja ravintolisiä lemmikeille. Ne sisältävät suuren määrän jokaisen elollisen olennon tarvitsemia välttämättömiä rasvahappoja sekä luonnollisia antioksidantteja, jotka lisäävät lemmikin hyvinvointia ja terveyttä.

    Lue asiakastarina
    berryomg.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland