Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Janakkalan kunnan jatkuva mainonta nojaa yhteistyöhön ja nopeaan reagointiin

Janakkalan kunnan mainonnassa käytetty “Murtaudu kehän ulkopuolelle” -lause muodostui Uudenmaan sulkutoimenpiteiden aikana somehitiksi ja nousi mediaan. Millainen kampanja on kyseessä ja mikä mahdollistaa nopean reagoinnin mainonnassa?
Janakkalan kunnan jatkuva mainonta artikkelikuva
28.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Janakkala on reilun 16 000 asukkaan kunta Hämeenlinnan tuntumassa, puolivälissä matkalla Tampereelta Helsinkiin. Yhteistyömme Janakkalan kanssa alkoi syksyllä 2019, asumisen kampanjan myötä.

“Markkinoimme, jotta saamme aikaan kiinnostusta Janakkalaa kohtaan, ja sen seurauksena tietysti lisää asukkaita”, kertoo Janakkalan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi.

“Tiedämme, että kunnan tunnettuus on sen vahvuuksiin nähden aika heikko – Janakkala sijaitsee lähellä Helsinkiä, meillä on erinomaiset palvelut ja pendelöintimahdollisuudet. Sitä kautta sijainnin ja elämänlaadun yhdistelmä on monelle täällä mitä mainioin.”

Janakkala tarina banneri

Bannereiden viestit on suunniteltu jatkumoksi. Ensin rakennetaan tunnettuutta.

“Janakkalan tarinaa on lähdetty rakentamaan leppoistamisen lähtökohdista: elämä täällä on  astetta levollisempaa kuin monessa esikaupungissa. Toisaalta kaupungin parhaista puolista ei tarvitse täällä asuessa luopua. Lähikaupunkien tarjonta on ihan vieressä ja Helsinki sekä Tampere tunnin päässä, oli kyseessä sitten konsertti tai työ. Tähän tietoon me haluamme saada ihmiset havahtumaan markkinoinnillamme.” 

Yksittäisestä kampanjasta jatkuvaan mainontaan

“Syksyllä 2019 teimme Sanoman kanssa kampanjan, jossa Janakkala näkyi mm. Oikotie.fissä ja Ruudun videoverkostossa. Sanoman hoidossa olivat myös kampanjaan liittyvät Google- ja Facebook-mainonta”, kuvaa Leena Joutsenniemi yhteistyön alkua. 

“Sanoma valikoitui Janakkalan kumppaniksi usean vaihtoehdon joukosta. Vahvuudeksi nousi hyvä, laaja ja laadukas mediavalikko sekä se, että palvelumaksu on heidän mallissaan erittäin kohtuullinen.” 

Janakkala mainos

Sosiaalisessa mediassa on esitelty hauska Janakkalan sanakirja.

“Maaliskuusta 2020 alkaen olemme tehneet Sanoman kanssa jatkuvaa mainontaa tiiviissä yhteistyössä. Tavoitteenamme on pysyä suomalaisten mielissä läpi vuoden ja kuvata Janakkalan parhaita puolia ajankohtaisilla ja oivaltavilla viesteillä. Tosin korona muutti lennossa suunnitelmia, kun emme päässeetkään markkinoimaan tapahtumiamme. ” 

Optimoitu mediavalikko pitää Janakkalan suomalaisten mielissä

Missä Janakkala siis näkyy ja kuuluu?

“Jatkuvan mainonnan päämediana on Sanoma RON CPC:n avulla optimoitu verkkomainonta, lisäksi mainontaa ajetaan Facebookissa ja Instagramissa”, kertoo Myyntipäällikkömme Anssi Laitinen Janakkalan jatkuvan mainonnan mediavalikosta. 

Janakkala banner

Bannerit optimoidaan näkymään sivustoille, joissa niitä todennäköisimmin klikataan.

“Sanoma RON CPC:n avulla mainontaa näytetään kaikissa Sanoman medioissa. Järjestelmä optimoi automaattisesti niitä sivustoja, joista käyttäjät klikkaavat Janakkalan asumisen sivustolle ja median hinta muodostuu vain saatujen klikkien perusteella.”

“Sanoman verkosto on paitsi laaja, myös erittäin bränditurvallinen mainosympäristö. Mediat tavoittavat erityyppisiä suomalaisia eri tilanteissa, mutta mediaympäristö on aina laadukas ja turvallinen. Tämä on usein tärkeää erityisesti julkisen sektorin mainostajille”, kuvaa Anssi. 

“Pyrimme olemaan ajankohtaisia ja se onnistuu parhaiten tiiviillä yhteistyöllä. Leena tekee materiaalit ja toimittaa ne meille, uudet aineistot saadaan suomalaisten nähtäville päivän-kahden varoitusajalla.”

Janakkalan somemainos

Ilmainen ämpäri -postaukset poikivat myös paljon kommentteja. 

“Sosiaalisessa mediassa kohdennukset ja postausten buustaukset suunitellaan aina ajankohdan ja sisällön mukaan. Janakkala-sanakirjan konsepti on hauska ja oivalluttava, joten kohdennamme viestit heille, joita ne todennäköisimmin puhuttelevat”

Anssi Laitinen
Anssi Laitinen
Myyntipäällikkö
Sanoma

Yhteistyömalli mahdollistaa nopean reagoinnin

Koronan aiheuttama poikkeustila vaati reagointia kampanjassa. Sen lisäksi, että tapahtumat piti pudottaa sisällöistä pois, oli myös muita viestejä valikoitava uudelleen.

Mainonnassa käytetty kehote “Murtaudu kehän ulkopuolelle” kävi yllättävän ajankohtaiseksi, kun Uudenmaan maakuntaraja maaliskuussa suljettiin. Mainokset nousivat somehitiksi ja mm. Ilta-Sanomat huomioi kampanjan rajan sulkemisesta kertovassa reportaasissaan.

“Näinä sosiaalisen eristyksen aikoina täytyy kiinnittää erityistä huomiota mainosten viesteihin ja kuvituksiin. Luonnollisestikaan emme käytä yhdessäoloon, kokoontumisiin tai tapahtumiin liittyviä viestejä. Myös luontokohteiden kanssa on nyt oltava tarkkana, sillä niiden suosio ja ihmisten määrä laavuilla ja näköalapaikoilla on yllättänyt meidät, siinä missä muutkin kunnat ja kaupungit”, kertoo Leena Joutsenniemi. 

“Mainonnan muutokset onnistuvat nopeassa aikataulussa tiiviin yhteistyön ansiosta. Janakkalan jatkuvaan mainontaan on nimetty omat yhteyshenkilöt, joiden kanssa tilanteita voi sparrata ja jotka huolehtivat siitä, että uudet materiaalit viedään yleisön nähtäväksi joustavasti ja nopeasti”, kertoo Anssi yhteistyön järjestelyistä. 

Kumppanuusmallissa luottamus on kaikki kaikessa

“Janakkalan ja Sanoman kumppanuudessa on mukana neljä henkilöä. Itse toimin asiakkuudesta vastaavana, somea hoitaa yksi ihminen ja display-mainonnan puolella on oma operatiivinen henkilönsä”, kuvaa Anssi kokonaisuuden yhteistyömallia. 

“Jatkuvan mainonnan banneriaineistot asiakas tekee itse ja toimittaa meille, somessa me rakennamme mainokset ja kohdennamme ne oikealle yleisölle sisällön ja sovitun budjetin perusteella.”

Malli on toiminut myös Janakkalasta katsottuna hyvin. 

“Tosi hyvin on sujunut yhteistyö. Sanoman päässä tiedetään, mitä kannattaa tehdä ja miten, he tuntevat parhaat käytännöt”, Leena kertoo.

“Asiakkaana olisi kauhean raskasta opetella asiaa, joka ei kuulu omaan ammattitaitooni. Kampanjan viestit, niiden ajankohtaisuus ja Janakkalan vahvuudet ovat omaa ydinosaamistani ja Sanoma hanskaa mediaan liittyvät asiat omalla ammattitaidollaan.” 

Lue lisää vinkkejä kuntamarkkinointiin ja katso tallenteelta inspiroivat puheenvuorot

Täältä kuntamarkkinointi sivulle

Tagit

Digiratkaisut Google Ads Somemainonta TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland