Kumppanuudella ja pitkäjänteisellä työllä tuloksiin
Kuusamon Juusto aloitti yhteistyön Sanoman kanssa vuoden 2019 lopulla. Tavoitteena oli alusta alkaen tunnettuuden kasvattaminen.
Kohdennuksella kiinni halutut kohderyhmät
”Tunnettuus on kasvanut vuosien saatossa merkittävästi, mikä näkyy datassakin. Hyvän kohdentamisen ja kanavavalintojen kautta olemme saaneet kiinni sellaisia kohderyhmiä ja ikäluokkia, jotka ovat olleet meille haastavia”, kertoo Kuusamon Juuston markkinointipäällikkö Merete Pelkonen.
Sanoman kanssa pari vuotta sitten toteutettu äänibrändäys on luonut perustan Kuusamon Juuston audiomarkkinoinnille.
Kun halutaan laajoja joukkoja kiinni, päämediaksi on valikoitunut radio. Viimeisimpänä on kokeiltu mainonnan tarkempaa kohdennusta digimarkkinoinnin keinoin.
”Vahvin core-ryhmämme ovat yli 40-vuotiaat ja naiset. Tavoitteenamme on ollut, että saisimme enemmän myös miehiä kiinni. Olemme datasta havainneet, että tietyissä kohderyhmissä Kuusamon Juustoa arvostetaan, mutta ei käytetä, tai meitä ei tunneta, joten ei voida myöskään käyttää eikä arvostaa. Viimeisimpien tulosten perusteella on saatu aikaan paljon positiivisia muutoksia. Erityisesti sukupuolijakauma on tasoittunut, mutta Kuusamon Juuston tunnettuus on kehittynyt hyvin myös alle 40-vuotiaiden parissa. Lämmittää sydäntä, kun kampanja osunut sinne, minne on haluttu”, Pelkonen kiittää.
Positiivinen kehitys myynnissä on näkynyt kasvaneena tuoteportfoliona.
”Ajat ovat olleet poikkeukselliset vuodesta 2020, mutta tilanne pysynyt hyvänä, mihin on varmasti auttanut yhteistyö Sanoman kanssa”, Pelkonen toteaa.
”Kuusamon Juusto on tunnistanut omat kipupisteensä ja kohderyhmät, joita haluaa tavoittaa. Taloustutkimuksen datan perusteella on löydetty segmentit, jotka arvostavat Kuusamon Juustoa, mutta eivät käytä. Nämä segmentit tuotiin suoraan Sanoman digiin kohdennuksen keihäänkärjeksi”, kertoo Kuusamon Juuston asiakkuudesta Sanomalla vastaava asiakkuusjohtaja Henri Savilahti.
Selkeät raamit helpottavat työtä
”Kuusamon Juuston kanssa on pystytty aina keskustelemaan avoimesti ja näkemys on ollut selkeä: mitä halutaan, keitä tavoitellaan ja mihin suuntaan mennään, on saatu niin sanotusti homma rokkaamaan. Omaa työtä helpottaa, kun ollut selkeät raamit ja on puhallettu yhteen hiileen alusta saakka”, Savilahti sanoo
”Meillä on avoin vuoropuhelu. Helpottaa kun tiedämme, että meillä on sama päämäärä. Yhteistyö on joustavaa ja helppoa”, Pelkonen komppaa. ”Sanoman vahvuutena on asiantuntijuus. Omiin kysymyksiin on aina saanut ratkaisuja ja ehdotuksia.”
Vaikka budjetit eivät ole olleet hurjat, keskittymällä oikeisiin asioihin on onnistuttu.
Tavoitteisiin on päästy pitkäjänteisellä työllä ja aidolla kumppanuudella.
”Suunta on oikea ja perusta hyvä, tästä on hyvä jatkaa seuraavaan vuoteen.”
Pienilläkin panostuksilla oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan on saatu aikaan näkyviä tuloksia. Kuusamon Juuston brändi voi hyvin. Brändien arvostustutkimuksessa vuodelta 2020 tunnuttuus oli 65 %. Tällä hetkellä mennään 77 %:ssa, joten nähtävissä on selkeää kasvua.
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.