Leipomo Elosen uutuustuotteille näkyvyyttä Radio Suomipopin vappulähetyksessä
Kesän isojen tapahtumien, kuten Suomipop-festivaalin, peruuntuminen muutti Elosen leipomon suunnitelmia. Festarinäkyvyyden tilalle tuli Radio Suomipopin Vappu 2020 -lähetys, joka nähtiin myös Ruudussa. Perheleipomo sai näkyvyyttä myös Suomipopin vappuviikon spoteissa ja juonnoissa.
”Ratkaisuun päädyttiin osittain koronan tuomien haasteiden takia. Kun tapahtumat peruuntuivat, halusimme olla mukana vappukotoilussa”, leipomo Elosen markkinointisuunnittelija Nelli Rantanen kertoo.
Kyseessä oli täysin uudenlainen konsepti ja valmisteluaikaa oli äärimmäisen vähän, eikä aiempaa kokemusta tämänkaltaisesta kampanjasta ollut.
”Yleensä ottaen olemme tyytyväisiä näin nopean yhteistyön tuloksiin. Sanoman kanssa yhteistyö oli reipasta ja mutkatonta. On aika uskomatonta, että kampanja onnistui näin upeasti näin lyhyellä aikataululla. Tarkempi konsepti auttaisi jatkossa vastaavanlaisia tempauksia järjestettäessä, mutta juontajat olivat tosi hienosti mukana. Lisäksi yhteistyö käytännön asioissa hoitui todella helposti ja nopeasti”, Rantanen kiittää.
Kampanjan tavoite
Yhteistyön tavoitteena oli saada Elosen kesäksi lanseeraamille uutuustuotteille näkyvyyttä ja huomioarvoa.
Toteutus
Leipomo Elonen toimi Radio Suomipopin Vappu 2020 -erikoislähetyksen yhteistyökumppanina.
Kampanjaan kuului lähetyksen ennakkomarkkinoinnin promootiospotit Radio Suomipopilla, Juuso ja Tinni Shown ohjelmayhteistyötunniste, promootiospotti Ruutu.fi:ssä, somepostauksia Radio Suomipopin Facebookissa ja Instagramissa sekä vappupäivän suora lähetys Ruudussa ja Radio Suomipopilla.
Vappuviikon aikana Juuso ja Tinni maistelivat vappuviikolla Elosen Leipomon tuotteita ohjelmassaan päiväkahvien merkeissä, ja Juuso kertoi useaan otteeseen tarinoita työuraltaan Elosella. Juuso ja Tinni kehottivat päivittäin osallistumaan Radio Suomipopin Facebook-arvontoihin ja aktivoivat kuuntelijoita suuren suosion saaneen WhatsApp-kisan pariin.
Radio Suomipopin Facebookissa järjestettiin maanantaista torstaihin päivittäin neljä arvontaa, joissa jokaisessa oli palkintona kylmälaukkuja täynnä Elosen tuotteita.
Vappupäivän Vappu 2020 -erikoislähetyksessä klo 10−18 juontajat Juuso, Tinni, Janni, Janne, Juho ja Hovimuusikko Ilkka herkuttelivat Leipomo Elosen tuotteilla. Radio Suomipopin studioon oli tuotesijoiteltu Elosen tuotteet näyttävästi esille. Ohjelmassa oli muun muassa munkinpussituskilpailu, jonka voiton vei Tinni.
Vapun jälkeen maanantain lähetyksessä muisteltiin vielä hauskaa vappuviikkoa.
Tulokset
Vapun suora erikoislähetys Ruudussa keräsi lähes 13 000 starttia. Lähetyksen pariin ohjattiin myös IS.fi:stä. Sitä tuli Ruudun siihen mennessä striimatuin livelähetys.
Kampanjan somepostausten tavoittavuus ylitti kirkkaasti Radio Suomipopin kaupallisen postausten keskiarvon. Postausten aktivointiprosenttien keskiarvo oli yli 6 %.
Viimeisen kuukauden aikana leipomo Elosen sosiaalisen median kanavien seuraajamäärä on kasvanut 400 %,
Radio Suomipopin ja leipomo Elosen vappupromootio toi hyvän mielen ja oli hauskaa kuunneltavaa ja katseltavaa poikkeusajan keskellä. Kokonaisuus aktivoi, palkitsi ja osallisti kuuntelijoita luontevalla tavalla.
Sanoman kanssa yhteistyö oli reipasta ja mutkatonta. On aika uskomatonta, että kampanja onnistui näin upeasti näin lyhyellä aikataululla.