Lidlin kesäbiisistä tehtiin yhteistyöllä ilmiö
Poikkeustila pani lähes jokaisen markkinoijan suunnitelmat uusiksi. Niin kävi myös Lidlille. Lidlin kesäbiisi alkaa olla jo käsite. Kun tämän vuoden kesäbiisin musavideon kuvaukset peruuntuivat, piti keksiä nopeasti jotain uutta.
”Kimmoke yhteistyöhön Sanoman kanssa syntyi joustavuudesta ja aktiivisuudesta meidän suuntaamme. Ratkaisuja löytyi heti nopealla aikataululla. Kun olemme itsekin kohtuullisen dynaaminen toimija, arvostamme sitä, että kumppani pystyy nopeisiin liikkeisiin. Markkinoinnissa pitää kuunnella tilannetta herkällä korvalla, eivätkä aikaisemmat suunnitelmat välttämättä edes sovellu tähän hetkeen”, kertoo Lidl Suomen markkinointipäällikkö Laura Siltanen.
Lidlin kesäbiisiä lähdettiin tiiseröimään Sanoman radiokanavilla, Radio Suomipopilla, Loopilla ja HitMixillä. Kanavien juontajat ohjasivat kuuntelijoita osallistumaan biisin musavideon tekemiseen ja heittäytyivät itsekin haasteeseen jakamalla somessa omia tanssivideoitaan.
Ilmiö oli luotu ja radiokampanja täytti kaikki odotukset. Kansalaiset lähettivät Lidlille lähes 2000 videota.
”En yhtään osannut arvioida, miten ihmiset lähtevät tähän mukaan. Kesäbiisimme löytyi sanoitettuna YouTubesta ja somevaikuttaja Leevi Lehtonen oli tehnyt siihen tanssin. Meillä oli aika paljon toiveita kuulijakunnan suuntaan: toivoimme että ihmiset tanssivat, lipsynkkaavat biisiä ja kenties heillä on vielä päällään sinistä, punaista ja keltaista. Oli positiivinen yllätys, että videoiden eteen oli nähty tosi paljon vaivaa. Lopputulos on upea, ja olen siitä superylpeä.”
Nyt Lidl on ottanut kolmeminuuttisella Kesälaif-musavideollaan haltuun kokonaisia mainoskatkoja Nelosella, Jimillä ja Livillä.
Poikkeustilanne on näkynyt Lidlin markkinoinnissa myös Operaatio yllätyksenä, jossa on muistettu erityisesti ihmisryhmiä, jotka ovat koronakaranteenin vuoksi joutuneet erilleen muista. Lidl on toimittanut esimerkiksi kukkia palvelutalon asukkaille ja ruoka-apua vähävaraisille. Operaatio yllätyksen käynnistymisestä viestittiin näyttävästi Hesarin etusivulla, ja yllätyksiä on saanut ehdottaa Lidlin omissa somekanavissa.
”Operaatio yllätys syntyi tarpeesta ja halusta reagoida muuttuneeseen tilanteeseen. Halusimme myötäelää ihmisten uutta arkea. Poikkeustilanteeseen liittyy moninaisia tunteita ja suorastaan pelkoa. Halusimme tuoda yllätysten kautta pieniä valonpilkkuja ihmisten elämään”, Siltanen kertoo.
Reagoimalla aikaan oikealla tavalla voi tehdä ison kampanjan vaikka suunnitelmat muuttuisivatkin. Kesäbiisiä ei voitu toteuttaa suunnitellusti, joten Lidl päätyi ratkaisuun, jossa video toteutettaisiin kuluttajien avulla. Sanoman ensimmäinen tehtävä oli tulevan kesävideon ilmiöittäminen ja kuluttajien osallistaminen tanssihaasteeseen.
Radio valittiin ilmiön luomisen perustaksi sen laajan tavoittavuuden, nopean reagointikyvyn ja juontajien kiinnostavuuden johdosta. Ilmiötä lähtivät rakentamaan Radio Suomipop, Hitmix ja Loop sekä niiden kahdeksan juontajaa. Kuluttajia osallistutettiin musavideon tekemiseen kanavilla kuuluvien promootioiden, ohjelmayhteistyötunnisteiden sekä juontajien spiikkien avulla. Kanavien juontajat heittäytyivät itsekin haasteeseen jakamalla somessa omia tanssivideoitaan.
Sanomalle kiitos siitä, että päädyimme näin ketterään ratkaisuun. Sanomalta tarjotaan mahdollisuuksia sekä reagoidaan nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin. Olemme mielellämme eturintamassa kokeilemassa uusia juttuja. On kiva, että kumppani ajattelee samalla tavalla.
28
erilaista spottia
4
promootio- ja Supla-spottia
44 %
radiokampanja tavoitti 44 % 25-54-vuotiaista suomalaisista
2000
Lidl vastaanotti lähes 2000 tanssivideota
Kuluttajien huomio taattiin monikanavaisella katkohaltuunotolla
Lidl on ottanut kolmeminuuttisella Kesälaif-musavideollaan haltuun kokonaisia mainoskatkoja Nelosella, Jimillä ja Livillä sekä Ruudussa. Katkohaltuunotto on erittäin vaikuttava keino saada kuluttajien jakamaton huomio. Katso yllä Lidlin Kesälaif-video.
Julkinen kiitos kuluttajille Hesarin etusivulla
Osana kampanjakokonaisuutta Lidl halusi kiittää kaikkia musavideon tekoon osallistuneita Hesarin etusivun ilmoituksella.
Nopealla reagoinnilla sekä tiiviillä yhteistyöllä Lidlin, mainostoimisto Folkin ja mediatoimisto IPG:n kanssa saatiin aikaan jotakin poikkeuksellista. Ota yhteyttä ja etsitään sinunkin brändillesi parhaat ratkaisut. Olemme täällä sinua varten.