Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Virheviesti

Could not retrieve the oEmbed resource.

Lidlin kesäbiisistä tehtiin yhteistyöllä ilmiö

Lidlin kesäbiisin video syntyi keväällä 2020 yhteistyössä yleisön kanssa. Radiokampanja innosti kuuntelijat tekemään lähes 2000 tanssivideota. Kesälaif-musavideo otti haltuun kokonaisia mainoskatkoja.
Lidl Kesälaif
13.5.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Poikkeustila pani lähes jokaisen markkinoijan suunnitelmat uusiksi. Niin kävi myös Lidlille. Lidlin kesäbiisi alkaa olla jo käsite. Kun tämän vuoden kesäbiisin musavideon kuvaukset peruuntuivat, piti keksiä nopeasti jotain uutta.

”Kimmoke yhteistyöhön Sanoman kanssa syntyi joustavuudesta ja aktiivisuudesta meidän suuntaamme. Ratkaisuja löytyi heti nopealla aikataululla. Kun olemme itsekin kohtuullisen dynaaminen toimija, arvostamme sitä, että kumppani pystyy nopeisiin liikkeisiin. Markkinoinnissa pitää kuunnella tilannetta herkällä korvalla, eivätkä aikaisemmat suunnitelmat välttämättä edes sovellu tähän hetkeen”, kertoo Lidl Suomen markkinointipäällikkö Laura Siltanen.

Lidlin kesäbiisiä lähdettiin tiiseröimään Sanoman radiokanavilla, Radio Suomipopilla, Loopilla ja HitMixillä. Kanavien juontajat ohjasivat kuuntelijoita osallistumaan biisin musavideon tekemiseen ja heittäytyivät itsekin haasteeseen jakamalla somessa omia tanssivideoitaan.

Ilmiö oli luotu ja radiokampanja täytti kaikki odotukset. Kansalaiset lähettivät Lidlille lähes 2000 videota.

”En yhtään osannut arvioida, miten ihmiset lähtevät tähän mukaan. Kesäbiisimme löytyi sanoitettuna YouTubesta ja somevaikuttaja Leevi Lehtonen oli tehnyt siihen tanssin. Meillä oli aika paljon toiveita kuulijakunnan suuntaan: toivoimme että ihmiset tanssivat, lipsynkkaavat biisiä ja kenties heillä on vielä päällään sinistä, punaista ja keltaista. Oli positiivinen yllätys, että videoiden eteen oli nähty tosi paljon vaivaa. Lopputulos on upea, ja olen siitä superylpeä.”

Nyt Lidl on ottanut kolmeminuuttisella Kesälaif-musavideollaan haltuun kokonaisia mainoskatkoja Nelosella, Jimillä ja Livillä.

Poikkeustilanne on näkynyt Lidlin markkinoinnissa myös Operaatio yllätyksenä, jossa on muistettu erityisesti ihmisryhmiä, jotka ovat koronakaranteenin vuoksi joutuneet erilleen muista. Lidl on toimittanut esimerkiksi kukkia palvelutalon asukkaille ja ruoka-apua vähävaraisille. Operaatio yllätyksen käynnistymisestä viestittiin näyttävästi Hesarin etusivulla, ja yllätyksiä on saanut ehdottaa Lidlin omissa somekanavissa.

”Operaatio yllätys syntyi tarpeesta ja halusta reagoida muuttuneeseen tilanteeseen. Halusimme myötäelää ihmisten uutta arkea. Poikkeustilanteeseen liittyy moninaisia tunteita ja suorastaan pelkoa. Halusimme tuoda yllätysten kautta pieniä valonpilkkuja ihmisten elämään”, Siltanen kertoo. 

Reagoimalla aikaan oikealla tavalla voi tehdä ison kampanjan vaikka suunnitelmat muuttuisivatkin. Kesäbiisiä ei voitu toteuttaa suunnitellusti, joten Lidl päätyi ratkaisuun, jossa video toteutettaisiin kuluttajien avulla. Sanoman ensimmäinen tehtävä oli tulevan kesävideon ilmiöittäminen ja kuluttajien osallistaminen tanssihaasteeseen.

Radio valittiin ilmiön luomisen perustaksi sen laajan tavoittavuuden, nopean reagointikyvyn ja juontajien kiinnostavuuden johdosta. Ilmiötä lähtivät rakentamaan Radio Suomipop, Hitmix ja Loop sekä niiden kahdeksan juontajaa. Kuluttajia osallistutettiin musavideon tekemiseen kanavilla kuuluvien promootioiden, ohjelmayhteistyötunnisteiden sekä juontajien spiikkien avulla. Kanavien juontajat heittäytyivät itsekin haasteeseen jakamalla somessa omia tanssivideoitaan.

Sanomalle kiitos siitä, että päädyimme näin ketterään ratkaisuun. Sanomalta tarjotaan mahdollisuuksia sekä reagoidaan nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin. Olemme mielellämme eturintamassa kokeilemassa uusia juttuja. On kiva, että kumppani ajattelee samalla tavalla.

Laura Siltanen
Markkinointipäällikkö
Lidl Suomi

28

erilaista spottia

4

promootio- ja Supla-spottia

44 %

radiokampanja tavoitti 44 % 25-54-vuotiaista suomalaisista

2000

Lidl vastaanotti lähes 2000 tanssivideota

Kuluttajien huomio taattiin monikanavaisella katkohaltuunotolla

Lidl on ottanut kolmeminuuttisella Kesälaif-musavideollaan haltuun kokonaisia mainoskatkoja Nelosella, Jimillä ja Livillä sekä Ruudussa. Katkohaltuunotto on erittäin vaikuttava keino saada kuluttajien jakamaton huomio. Katso yllä Lidlin Kesälaif-video.

Lidl_Kesalaif_HS_etusivu.png

Julkinen kiitos kuluttajille Hesarin etusivulla

Osana kampanjakokonaisuutta Lidl halusi kiittää kaikkia musavideon tekoon osallistuneita Hesarin etusivun ilmoituksella.

Nopealla reagoinnilla sekä tiiviillä yhteistyöllä Lidlin, mainostoimisto Folkin ja mediatoimisto IPG:n kanssa saatiin aikaan jotakin poikkeuksellista. Ota yhteyttä ja etsitään sinunkin brändillesi parhaat ratkaisut. Olemme täällä sinua varten.

Ota yhteyttä

Tagit

Audio & radio TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen kampanja ylitti odotukset – Haaga-Helia tavoitti nuoret luovalla tavalla Sanoman avulla

    Julkaistu
    29.9.2025
    Kun nuorten tavoittaminen vaatii yhä luovempia ratkaisuja, Haaga-Helia tarttui rohkeasti radio- ja festivaaliyhteistyöhön Sanoman kanssa. Tuloksena oli kampanja, joka vahvisti brändiä ja ylitti kaikki asetetut tavoitteet.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • Santa Maria Tex Mex hurmasi miljoonayleisön The Voice of Finlandin kautta

    Julkaistu
    2.9.2025
    Kun tavoitteena oli vahvistaa Santa Maria Tex Mexin top-of-mind-asemaa ja lisätä tacoperjantain houkuttelevuutta, syntyi monikanavainen yhteistyö, joka yhdisti viihteen, vaikuttajayhteistyön ja herkuttelun.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland