Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Monimediallinen kuntamarkkinoinnin kampanja houkutteli uusia yrittäjiä Savonlinnaan

Radiota, tv:tä ja digiä yhdistänyt kampanja toi merkittävän kävijäpiikin Itä-Savon uusyrityskeskuksen sivuille.
20.6.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Savonlinnan kaupungin kampanjan tavoitteena oli herättää ihmisiä ajattelemaan yrittäjyyttä Savonlinnassa. Kaupungissa oli useita yrittäjiä juuri eläköitymässä, ja siksi hyviä, toimivia yrityksiä myynnissä. Kampanjan kohderyhmänä olivat yritykset ja potentiaaliset uudet yrittäjät ympäri Suomen.

”Halusimme nostaa Savonlinnaa esiin valtakunnallisesti. Konkreettisena tavoitteena oli, että yrityksille löytyisi jatkajia, uudet yrittäjät kiinnostuisivat kaupungista ja tietysti myös se, että saisimme uusia asukkaita kaupunkiin”, kertoo Savonlinnan kaupungin tiedottaja Marika Turunen.

Kampanja koostui audion etusivusta, kiinnittymisestä Suorinta reittiä -ohjelmaan Nelosella ja Ruudussa, tulospohjaisesta display-mainonnasta Sanoman verkostossa sekä radiospotin, tv-spotin ja bannereiden tuotannosta.

”Tärkeätä on usko ja luotto siihen, että viesti tavoittaa oikeat kohderyhmät. Kohderyhmien segmentointi on ehdottomasti Sanoman vahvuus”, Turunen sanoo.

Laadukkaita mainosspotteja voi toteuttaa myös edullisesti

Mainosvideo tuotettiin melko kevyesti still-kuvista ja valmiista yleisvideosta. Marika Turunen pitää isoa etuna sitä, että yhden myyjän kautta onnistuu kätevästi radion, tv:n ja digin lisäksi myös mainostuotannot.

“Videotuotannot mielletään usein kalliiksi, mutta kun on osaamista, edullisella hinnallakin pystyy tekemään laadukkaita ja inspiroivia spotteja mainoskäyttöön”, toteaa mainostuottaja Teemu Seppälä.

”Suunnittelimme asiakkaan kanssa mainostekstin, joka spiikattiin Sanoman studiolla audion etusivuksi. Sen jälkeen ääniraitaa käytettiin pohjana still-kuvista ja aiemmasta videosta koostetun videospotin valmistukseen. Uudempaan spottiin ääni tehtiin videotuotannon yhteydessä”, Seppälä kertoo.

Mainosten ulkomuotoon ja henkeen otettiin inspiraatiota kaupungin graafisen ohjeistuksen valoisasta ja pehmeästä värimaailmasta. Syntyi ajatus mahdollisimman avarasta ja ilmavasta ulkoasusta, jossa katsojaa kuljetetaan kepeästi ja vaivattomasti kampanjan eri teemoja edustavan kuvamateriaalin läpi. Mainokset maalaavat Savonlinnassa yrittämisestä ja asumisesta huolettoman ja helpon kuvan. 

Tutustu mainospotteihin

Audion etusivu toi kampanjalle tehokkaan alun

Audion etusivu oli ajoitettu yrittäjän päivään 5.9. Valtava kuuluvuuspiikki kaikilla Sanoman kanavilla toi kampanjalle tehokkaan alun. Suorinta reittiä -ohjelmasarjaan kiinnittyminen Nelosella ja Ruudussa perustui sarjan ideaan kiertää eri paikkakunnilla ympäri Suomen. Kampanjan mainosslogan sovitettiin ohjelmaan sopivaksi: Suorinta reittiä yrittäjäksi Savonlinnaan!

Imagomarkkinointi on tärkeää myös kunnille ja kaupungeille

Savonlinnaan yrittäjäksi päätyminen on vähän pidemmän pohdinnan tulos, jota ei voi laskea yhden kampanjan varaan.

”Yrityksen perustaminen ja muutto toiselle paikkakunnalle on todella iso muutos ihmiselämässä, joten vain pitkäjänteisellä, toistavalla kampanjoinnilla pääsee ihmisten mielissä hyvien mahdollisuuksien paikkakunnaksi. Siksi kaupunkien ja kuntien kannattaa muistuttaa itsestään imagomarkkinoinnin keinoin”, painottaa julkisen sektorin asiakkaista vastaava Client Manager Johanna Nurmikari Sanomalta.

Kampanja toi kävijäpiikin

Kampanja näkyi Itä-Savon uusyrityskeskuksen verkkosivuilla kävijämääräpiikkinä koko kuukauden ajan.

”Yksittäisinä päivinä liikenteen kasvu oli jopa 700 prosenttia, joten kampanjalla on varmasti ollut vaikutusta. Kampanjasta ohjattiin Savonlinnaan.fi/yrittäjaksi-sivulle, josta kävijä on klikannut yksittäistä yritystä ja sitten vasta päätynyt Itä-Savon uusyrityskeskuksen sivuille. Polku on melko pitkä, joten uusyrityskeskuksen sivuille päätyminen osoittaa aitoa kiinnostusta aiheeseen”, Marika Turunen toteaa.

Syksyn kampanja sai jatkoa alkuvuodesta Nyt jos koskaan -ohjelmassa Ruudussa teemalla Nyt jos koskaan Savonlinnaan!

Emme ole tehneet tämäntyyppisiä kampanjoita aiemmin, joten vertailukohtaa ei ole, mutta lukuina tulokset miellyttivät. Yhteistyö Sanoman kanssa on helppoa ja sujuvaa.

Marika Turunen
Tiedottaja
Savonlinnan kaupunki

Kiinnostuitko?

 

Tutustu kuntamarkkinoinnin menestystarinoihin

Tuotannot kätevästi kampanjoihin 

Radio- ja audiomainonta 

TV-mainonta 

Digimainonta 

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut Kohderyhmänä B2B TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

    Julkaistu
    3.11.2025
    Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland