Monimediallinen kuntamarkkinoinnin kampanja houkutteli uusia yrittäjiä Savonlinnaan

Savonlinnan kaupungin kampanjan tavoitteena oli herättää ihmisiä ajattelemaan yrittäjyyttä Savonlinnassa. Kaupungissa oli useita yrittäjiä juuri eläköitymässä, ja siksi hyviä, toimivia yrityksiä myynnissä. Kampanjan kohderyhmänä olivat yritykset ja potentiaaliset uudet yrittäjät ympäri Suomen.
”Halusimme nostaa Savonlinnaa esiin valtakunnallisesti. Konkreettisena tavoitteena oli, että yrityksille löytyisi jatkajia, uudet yrittäjät kiinnostuisivat kaupungista ja tietysti myös se, että saisimme uusia asukkaita kaupunkiin”, kertoo Savonlinnan kaupungin tiedottaja Marika Turunen.
Kampanja koostui audion etusivusta, kiinnittymisestä Suorinta reittiä -ohjelmaan Nelosella ja Ruudussa, tulospohjaisesta display-mainonnasta Sanoman verkostossa sekä radiospotin, tv-spotin ja bannereiden tuotannosta.
”Tärkeätä on usko ja luotto siihen, että viesti tavoittaa oikeat kohderyhmät. Kohderyhmien segmentointi on ehdottomasti Sanoman vahvuus”, Turunen sanoo.
Laadukkaita mainosspotteja voi toteuttaa myös edullisesti
Mainosvideo tuotettiin melko kevyesti still-kuvista ja valmiista yleisvideosta. Marika Turunen pitää isoa etuna sitä, että yhden myyjän kautta onnistuu kätevästi radion, tv:n ja digin lisäksi myös mainostuotannot.
“Videotuotannot mielletään usein kalliiksi, mutta kun on osaamista, edullisella hinnallakin pystyy tekemään laadukkaita ja inspiroivia spotteja mainoskäyttöön”, toteaa mainostuottaja Teemu Seppälä.
”Suunnittelimme asiakkaan kanssa mainostekstin, joka spiikattiin Sanoman studiolla audion etusivuksi. Sen jälkeen ääniraitaa käytettiin pohjana still-kuvista ja aiemmasta videosta koostetun videospotin valmistukseen. Uudempaan spottiin ääni tehtiin videotuotannon yhteydessä”, Seppälä kertoo.
Mainosten ulkomuotoon ja henkeen otettiin inspiraatiota kaupungin graafisen ohjeistuksen valoisasta ja pehmeästä värimaailmasta. Syntyi ajatus mahdollisimman avarasta ja ilmavasta ulkoasusta, jossa katsojaa kuljetetaan kepeästi ja vaivattomasti kampanjan eri teemoja edustavan kuvamateriaalin läpi. Mainokset maalaavat Savonlinnassa yrittämisestä ja asumisesta huolettoman ja helpon kuvan.
Audion etusivu toi kampanjalle tehokkaan alun
Audion etusivu oli ajoitettu yrittäjän päivään 5.9. Valtava kuuluvuuspiikki kaikilla Sanoman kanavilla toi kampanjalle tehokkaan alun. Suorinta reittiä -ohjelmasarjaan kiinnittyminen Nelosella ja Ruudussa perustui sarjan ideaan kiertää eri paikkakunnilla ympäri Suomen. Kampanjan mainosslogan sovitettiin ohjelmaan sopivaksi: Suorinta reittiä yrittäjäksi Savonlinnaan!
Imagomarkkinointi on tärkeää myös kunnille ja kaupungeille
Savonlinnaan yrittäjäksi päätyminen on vähän pidemmän pohdinnan tulos, jota ei voi laskea yhden kampanjan varaan.
”Yrityksen perustaminen ja muutto toiselle paikkakunnalle on todella iso muutos ihmiselämässä, joten vain pitkäjänteisellä, toistavalla kampanjoinnilla pääsee ihmisten mielissä hyvien mahdollisuuksien paikkakunnaksi. Siksi kaupunkien ja kuntien kannattaa muistuttaa itsestään imagomarkkinoinnin keinoin”, painottaa julkisen sektorin asiakkaista vastaava asiakaspäällikkö Johanna Nurmikari Sanomalta.
Kampanja toi kävijäpiikin
Kampanja näkyi Itä-Savon uusyrityskeskuksen verkkosivuilla kävijämääräpiikkinä koko kuukauden ajan.
”Yksittäisinä päivinä liikenteen kasvu oli jopa 700 prosenttia, joten kampanjalla on varmasti ollut vaikutusta. Kampanjasta ohjattiin Savonlinnaan.fi/yrittäjaksi-sivulle, josta kävijä on klikannut yksittäistä yritystä ja sitten vasta päätynyt Itä-Savon uusyrityskeskuksen sivuille. Polku on melko pitkä, joten uusyrityskeskuksen sivuille päätyminen osoittaa aitoa kiinnostusta aiheeseen”, Marika Turunen toteaa.
Syksyn kampanja sai jatkoa alkuvuodesta Nyt jos koskaan -ohjelmassa Ruudussa teemalla Nyt jos koskaan Savonlinnaan!
Emme ole tehneet tämäntyyppisiä kampanjoita aiemmin, joten vertailukohtaa ei ole, mutta lukuina tulokset miellyttivät. Yhteistyö Sanoman kanssa on helppoa ja sujuvaa.
