Mynä-Auto kaipasi brändilleen tunnettuutta – alueellisella digimainonnalla loistavia tuloksia
Mynä-Auton toimitusjohtaja Petri Haanperä asetti yritykselleen kunnianhimoisen tavoitteen: yrityksen tulisi olla vuoteen 2027 mennessä omalla alueellaan yhtä tunnettu brändi kuin Coca-Cola.
“Olemme pyrkineet tähän tavoitteeseen alueellisesti erilaisilla toimenpiteillä, mutta halusimme laajentaa näkyvyyttä. Digitaalinen markkinointi Sanoman kanssa oli meille ainoa oikea vaihtoehto”, hän sanoo ja jatkaa:
“Ne, joille tulee paikallislehti, tietää jo meidät. Tärkeää on tavoittaa nuoremmat sukupolvet ja uudet asukkaat.”
Mynä-Auto on Mynämäellä toimiva autokorjaamo ja varaosaliike. Sanoman digi- ja Google-mainonnan avulla yritys on saavuttanut näkyvyyttä ja uusia asiakkaita.
“Pyrimme luomaan hyvän ja positiivisen vaikutelman ja erottautumaan muista. Haluamme kertoa, että olemme hieman erilainen paikka”, Haanperä summaa idean mainonnan takana.
Digimainonta käyntiin erikoisella tavalla
Sanoman myyntipäällikkö Saara Seikola on ollut Mynä-Auton asiakkaana jo pitkään. Keväällä 2024 asioituaan Mynä-Autossa hän otti puheeksi yrityksen markkinoinnin ja kertoi työskentelevänsä Sanomalla.
“Ajattelin heti, että totta kai voimme kokeilla tällaista. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään, että tarvitsemme digimainontaa”, Haanperä sanoo.
Kesällä 2024 käynnistettiin neljän kuukauden mittainen kampanja, joka oli suunnattu Naantaliin, Kustaviin ja Taivassaloon. Mynä-Auton mainokset näkyivät alueellisesti Sanoman digitaalisissa medioissa, kuten Ilta-Sanomissa.
“Näiden alueiden asukasluku moninkertaistuu mökkiläisten vuoksi kesäaikana. Heille ei välttämättä tule lehteä, joten he lukevat uutiset sähköisesti. Totesimme, että tämä olisi paras keino tavoittaa heidät.”
Pienen budjetin mainontaa persoonallisella otteella
Mainontaa lähdettiin tekemään noin 800 euron kuukausibudjetilla. Neljän kuukauden digikampanja maksoi yhteensä 2 000 euroa ja lisäksi pakettiin on kuulunut Google-mainonta ympäristökuntiin 300 euron kuukausibudjetilla.
“Näillä toimenpiteillä on saatu niin paljon näyttökertoja, että se on mitätön summa. Lisäksi mainoksia voi muuttaa vaikka päivittäin. Tämä on ainoa oikea tapa mainostaa”, Haanperä kehuu.
Haanperä halusi tuottaa mainoksia, jotka kiinnostavat ja erottuvat joukosta. Niinpä mainoksiin laitettiin ainoastaan qr-koodi, joka ohjasi yrityksen verkkosivuille. “Kun ihminen skannaa qr-koodin, hänet on jo saatu kiinnostumaan ja koukuttumaan.”
Myös lehtimainontaa on tehty hieman erilaisella otteella; eräässä mainoksessa valkoisessa laatikossa oli ainoastaan teksti “mainospaikka varattu Mynä-Autolle”.
“Asiakkaat soittelivat, että olette unohtaneet toimittaa mainosaineistot. Pyrimme tekemään mainoksistamme samanlaisia kuin Fingerpori, niihin täytyy keskittyä”, Haanperä sanoo.
“Me korjaamme autoja ja jätämme mainonnan ammattilaisille”
Haanperä sanoo, että yhteistyö Sanoman kanssa on toiminut mutkattomasti.
“Kaikkea ei kannata tehdä itse. Me korjataan autoja ja jätämme mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille.” Oma yhteyshenkilö, Saara Seikola, on tehnyt yhteistyöstä sujuvaa.
“Tämä on ollut erittäin helppo systeemi. Kohtasimme juuri oikeaan aikaan. Olen saanut alusta asti henkilökohtaista palvelua”, hän sanoo ja jatkaa: “Arvostan sitä, että Sanoma on kiinnostunut myös pienistä yrityksistä pienillä paikkakunnilla.”
Haanperä on kiittelee myös sitä, että hän on voinut sanella budjetin ja Sanoma on paketoinut siihen sopivan kokonaisuuden. “Lisäksi olen pitänyt selkeistä raporteista, joista on helppo seurata kampanjoiden tuloksia.”
Mainonta on tuottanut valtavan määrän sivukävijöitä
Kampanjan aikana Mynä-Auton mainokset saavuttivat peräti 640 000 näyttökertaa, joka toi yrityksen sivuille 4 000 potentiaalista asiakasta.
“Se on valtava määrä sivukävijöitä.” Haanperä sanoo, että sen jälkeen, kun mainostaminen aloitettiin, Mynä-Auto on tavoittanut uusia asiakkaita etenkin Naantalista, Maskusta ja Raisiosta. “Kun luomme uuden asiakkuuden, etsimme autosta Trafi-tiedot, joten näemme, mistä asiakkaat ovat tulleet.”
Haanperä uskoo, että mainonnalla on ollut vaikutusta siihen, että yritys on tavoittanut uusia asiakkaita. “Laajensimme myös aukioloaikoja iltakahdeksaan asti, jotta voimme erottua mainonnassa muista korjaamoista vielä paremmin. Tämä on toteutunut loistavasti, kaikki illat ovat olleet täynnä.”
Haanperällä on muille pienille yrityksille selkeä viesti: “Kannattaa keskittyä omaan tekemiseen ja antaa ammattilaisten hoitaa mainonta. Itse ei tarvitse tehdä kaikkea. Mainonta on välttämätöntä, jos haluaa näkyvyyttä.”
Tutustu seuraavaksi:
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.