PostNordin Lähiboksi sai hyvää näkyvyyttä Susijengin pelissä

PostNord on tehnyt pitkään yhteistyötä Susijengin ja Koripalloliiton kanssa.
Kun koripallomaajoukkueiden tv-lähetykset siirtyivät Yleltä Neloselle, oli mahdollisuus pohtia kaupallista sponsorointiyhteistyötä uudella tavalla. Syntyi ajatus siitä, että PostNordin Lähiboksi tuotaisiin osaksi Susijengin pelien studiolähetystä.
Studiokokonaisuus yhdisti hyvin PostNordin ja Susijengin. Toteutus oli kekseliäs ja luonteva, eikä lainkaan päälle liimattu.
Myyntipäällikkö Jussi Laurila Koripalloliitosta on Eeva Jousen kanssa samaa mieltä.
”Kun mukana on kaupallinen toimija, olemme lajiliittona uuden tilanteen ja mahdollisuuden edessä. Ensimmäiseksi teoksi tämä onnistui todella hyvin. Sponsorointiyhteistyön idea oli tuoda PostNordin Lähibokseja ihmisten tietoisuuteen. Ne ovat uusi asia katukuvassa ja tämä on yksi keino kasvattaa niiden tunnettuutta.”
”Toiveitamme kuunneltiin ja lähdettiin miettimään tarpeitamme ja ratkaisua siihen, että saadaan hyvä näkyvyys ja toimiva kokonaisuus. Mukana oli asiantunteva tiimi ideoimassa ja käytännön järjestelyt sujuivat mutkattomasti. Käsikirjoitus lähti Jussin ideasta, ja Sanoman päässä mietittiin, miten se sopisi luontevasti toimitukselliseen kokonaisuuteen”, Jousi kertoo.
Ideoita heiteltiin puolin ja toisin, ja keskustelu oli avointa.
”Itse arvostan sitä, että asioista pystytään puhumaan suoraan. Jos joku ei toimi, se uskalletaan sanoa. Itselläni eikä välttämättä Eevallakaan ei ole kokemusta siitä, mikä tv:n livestudiossa voisi toimia. Sanoman puolelta tullut input oli äärettömän tärkeää”, Laurila toteaa.
Sponsorointiyhteistyön lisäksi PostNordilla oli ohjelmayhteistyötä Susijengin pelien lähetyksissä.
”Olemme tyytyväisiä myös ohjelmayhteistyön tuloksiin. Kohderyhmä oli sellainen, jota haluamme tavoitella”, Jousi kertoo.
Ohjelmayhteistyön tunnisteet oli toteutettu koripalloteemaan sopiviksi.
”Myös meidän kannaltamme on äärettömän hienoa, että meillä on kumppani, joka haluaa tuottaa materiaalia, jossa koris on osa kokonaisuutta. Koripallo ei ole eikä se voikaan olla PostNordin ainut markkinointikulma, mutta sitä hyödynnetään hienosti heidän markkinointiviestinnässään”, Laurila kiittää.
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli tehdä tunnetuksi PostNordin Lähibokseja.
Ratkaisu
PostNordin Lähiboksi tuotiin Susijengin pelien studiolähetyksen osaksi. Ruutu-urheilun sosiaalisessa mediassa oli kilpailu, jossa veikattiin Susijengin avauskorin tekijää. Voittajalle noudettiin studiolähetyksessä Lähiboksista palkinnoksi Susijengin pelipaita.
Ohjelmayhteistyö sisälsi Susijengin matsit ja ennakkostudiot.
Tulokset
Kyseinen ottelu tavoitti Nelosella 143 000 katsojaa ja keskikatsojamäärä oli 50 000 kohderyhmässä 4+. Ruudussa startteja oli 11 100.
Sosiaalisen median kautta ohjattiin noin 20 000 katsojaa kisaamaan paidasta ja sitä kautta myös lähetyksen pariin.
Ohjelmayhteistyöllä saatiin 24.2.–10.3.2023 välisenä aikana kiinni 789 000 kontaktia.
Olemme erittäin tyytyväisiä tähän pilottikokeiluun. Urheilusponsorointia voi laajentaa innovatiivisten mediaratkaisujen avulla myös kenttien ulkopuolelle.
![]()
Lue lisää sponsoroinnin mahdollisuuksista:
Laitamainos vai tarina – hyödynnetäänkö urheiluyhteistyötä aidosti?