Utö Akva -puuöljyn myynti tuplaantui monikanavaisella kampanjalla

Paraislainen GVK Coating Technology Oy valmistaa vesiohenteisia maaleja ja lakkoja monenlaiseen tarpeeseen. Suomen kolmanneksi suurimmalla maalinvalmistajalla on kunnianhimoinen tavoite: olla Euroopan ensimmäinen hiilineutraali maalitehdas. GVK:n tehdas hyödyntää merilämpöä, aurinkopaneeleiden tuottamaa energiaa ja vesisähköä.
GVK:n kevään ja kesän kampanjan kärkenä oli Utö Akva -puuöljy. Tavoitteena oli kaksinkertaistaa tuotteen myynti ja tuoda sitä tunnetuksi ja kasvattaa samalla GVK:n tunnettuutta.
Mediaratkaisuiksi valikoituivat kohdennettu radion ohjelmayhteistyö, valtakunnallinen tv-kampanja ja CPC-digikampanja Sanoman verkostossa.
Kolme viikkoa kestäneessä radion ohjelmayhteistyössä Sanoman kolmen radiokanavan juontajat nostivat esiin Utö Akva -puuöljyä ja ohjasivat kampanjasivulle osallistumaan kilpailuun. Kaikilla radiokanavilla sekä Suplassa oli spottimainontaa, ja Utö Akva sai näkyvyyttä myös radioiden somekanavilla.
Digiverkostossa toteutettiin mainontaa iän, kiinnostusten kohteiden sekä asumismuodon mukaan.
Radio sai tilauskirjat täyttymään
GVK:n toimitusjohtaja Anssi Seppinen on tyytyväinen kampanjan tuloksiin.
”Tuotteen myynti tuplaantui, joten siinä mielessä tavoitteet täyttyivät”, Seppinen kertoo.
GVK jatkaa kampanjointia Sanoman kanssa ensi vuonna. Työn alla on aidosti liikkuvaa kuvaa hyödyntävä, paremmin televisiomainontaan sopiva toteutus yhteistyössä Sanoman Videolle-toimiston kanssa.
Seppisen havaintojen mukaan kevään radiomainonta toi parhaiten välitöntä myyntiä.
”Kun kampanja käynnistyi, myynti lähti selvästi nousemaan. Tilausten määrä alkoi kasvaa alle viikon sisällä”, Seppinen kertoo.
Toukokuussa alkaneella valtakunnallisella tv-mainonnalla ei ollut myyntiin samanlaista vaikutusta, mutta Seppinen pitää tärkeänä, että tuote saatiin potentiaalisten jälleenmyyjien verkkokalvoille.
”Tuote jää paremmin mieleen, kun se on sekä nähty että kuultu.”
Odotukset ensi vuotta kohtaan ovat Seppisellä isot.
”Toivon mukaan yhteistyö Sanoman kanssa vahvistuu. Sanoman vahvuutena on useampi tv- ja radiokanava, joista valita.”
Toisto ja monikanavaisuus tuovat tutkimusti mainontaan tehoa.
Kuuntele radiospotti ja esimerkkejä juontajien on air -nostoista:
Katso kampanjafilmi
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.