Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Natiivimainonta 2.0 – mistä on kysymys?

Vuodesta 2016 Sanoman natiivimainonnan tuotantoa luotsannut Kati Heikinheimo kertoo, miten natiivimainonnan rooli markkinoinnin portfoliossa on muuttunut.
Kati Heikinheimo
20.1.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Vielä pari vuotta sitten määritelmämme natiivimainonnalle oli sisältöpainotteinen: kuvasimme sitä Sanomalla kaupalliseksi sisällöksi, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä median omia sisältöjä. Palvelulupauksemme oli tuottaa vaikuttavia kaupallisia sisältöelämyksiä, jotka istuivat luontevasti valittuihin Sanoman medioihin.

Tämä on edelleen tekemisemme kovaa ydintä, mutta natiivimainonnan piiriin kuuluu nykyään myös aivan erilaisia – vaihtoehtoisia tai täydentäviä – ratkaisuja. Mistä on kysymys ja millaisiin tarkoituksiin natiivimainontaa kannattaa käyttää?

Ohjausta vai sisältöä?

Jo vuonna 2015 IAB jakoi oppaassaan natiivimainonnan kahteen selkeästi poikkeavaan tyyppiin, mainossisältöihin ja ohjaaviin mainoksiin.

Natiivimainossisällöt julkaistaan kaupallisessa mediassa ja ne tavoittelevat samanmuotoisuutta median omien sisältöjen kanssa. Toistaiseksi natiivimainontaa tuotetaan pääosin uutis- ja lifestylemedioihin ja sen tyypillisimpiä muotoja ovat artikkeli, testi, kysely ja video.

Ohjaava natiivi taas on näkyvyyttä, joka jäljittelee valitun median muotoa. Somefeedin mainosnostossa on samat elementit kuin postauksessakin. Uutisvirrassa natiivimainos muistuttaa journalistista nostoa – toki selkeästi kaupallisesti merkittynä – vaikka se ohjaisi samaan paikkaan asiakkaan sivustolla kuin perinteinen mainosbanneri. 

Uutta kasvua

Natiivimainosmarkkinoiden kokoa ja evoluutiota Suomessa on vaikea arvioida, sillä sitä ei enää tilastoida erikseen. Jotain voi kuitenkin päätellä siitä, että digimainosmarkkina, johon pääosa natiivimainonnastakin kuuluu, kasvaa voimakkaasti.

Meillä Sanomalla suurin kasvuloikka natiivisisällöissä nähtiin 2017, minkä jälkeen taso stabiloitui: tuotamme vuosittain noin 300 luovaa kampanjaa, joissa on vähintään yhtenä elementtinä sisältönatiivia uutis- tai lifestylekanavissamme.

Uutta kasvua natiiville on kuitenkin tullut ohjaavalta puolelta. Yhä useampi mainostaja-asiakas tuottaa sisältöä omaan mediaansa. Parhaimmatkin sisällöt ovat kuitenkin arvottomia, jos ne eivät tavoita silmäpareja. Natiivinostot ovat mainostajalle tehokas tapa tavoittaa yleisöjä ja houkutella niitä oman median pariin. Ohjelmallisesti ostetun mainonnan kasvu näkyy myös natiivin puolella.

Entä käyttäjäkokemus?

Kehitys on herättänyt myös keskustelua. Kun nosto on medianomainen, mutta ohjaa natiivisisällön sijaan ulos mediasta ja mainostajan sivulla sijaitsevaan artikkeliin, onko se lukijan huijausta? Entä jos natiivimainos otsikkoineen ja ingresseineen vaikuttaa linkiltä artikkelisisältöön, mutta viekin verkkokaupan tuotesivulle – kärsiikö käyttäjäkokemus ja jopa luottamus mediaan?

Varmasti näinkin. Paine löytää toimivia mainonnan muotoja perusbannerien rinnalle on kuitenkin kova, ja ohjaava natiivi on vakiinnuttanut asemansa monen mainostajan portfoliossa. Myös kuluttajat ovat tottuneet erilaisiin kaupallisiin nostoihin, ja osaavat käyttää back-nappulaa hanakasti, jos klikkauksen päässä ei ole toivotunlaista sisältöä.

Natiivimainontaa tarpeen mukaan

Pari vuotta sitten kategorisoimme natiivin vahvasti brändimainonnan tontille. Sinne natiivisisällöt solahtavatkin luontevasti. Tämä näkyy natiivikampanjoihimme liitettävien brand lift -tutkimusten tuloksista, jotka kertovat – poikkeuksetta! – positiivisesta vaikutuksesta tunnettuuteen, preferenssiin, harkintaan ja lisätiedon hakuun.

Moni mainostaja haluaa hemmotella kohderyhmää laadukkaalla sisältöelämyksellä ja muokata sen myötä brändimielikuvaansa. Sisältölähtöinen natiivimainonta on myös hyvä valinta silloin, kun on tarvetta avata tarkemmin tuotteen tarinaa tai vaikkapa käyttötarkoituksia.  Kun sisältö sijaitsee käyttäjän arvostamassa mediassa, halo-efekti vahvistaa mainonnan vaikutusta.

Sisältölähtöistä natiivia voi, ja usein kannattaakin, rikastaa esimerkiksi retargeting-kampanjalla. Tällöin sisältöä kuluttaneille, eli tuotteesta todennäköisemmin kiinnostuneille kohdennetaan display-mainontaa, joka ohjaa esimerkiksi ostoksille verkkokauppaan.

Vielä taktisempi vaihtoehto on ohjaava natiivi, joka eroaa bannerista lähinnä rakenteensa ja ulkonäkönsä puolesta. Se tuo todennäköisesti nopeammin konversiota, jos tavoitteena on välitön myyntipiikki tai liikenteen kasvuun omassa mediassa.

Kati Heikinheimo on työskennellyt 12 vuotta sisältömarkkinoinnin parissa. Hän toimii tällä hetkellä Sanoman B2B:ssä luovan tuotantotiimin vetäjänä.

Lue lisää:

Natiivimainonta – Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa

Tagit

Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland