Todellinen kesämedia – radio tavoittaa kesällä 91 % suomalaisista

Kasper Kahila radio kesämedia
Radiomainonnalla on mennyt jo pitkään hyvin: takana on viisi peräkkäistä kasvuvuotta. Viime kesäkuu oli kaupalliselle radiolle ennätyksellinen. Edellisen vuoden kesäkuusta kasvua oli jopa 17 prosenttia.

Kasvupotentiaalia kuitenkin vielä on, sillä viime vuoden kesäkuussa mediamainonnan kakusta radiomainonnan osuus oli vain 7 prosenttia. 

Erityisesti kesä on radion kulta-aikaa. Kesällä radion osuus median käytöstä kasvaa ja pysyy koko kesän ajan hyvällä tasolla. Viime kesän viikkotavoittavuus 25−54-vuotiaiden kohderyhmässä oli 84,5 prosenttia. 

Äänen kautta vaikuttaminen on noussut vahvaksi markkinointiviestinnän kanavaksi.

”Moni iso mainostaja on toiminut edelläkävijänä, uskaltanut panostaa vahvasti radiomainontaan ja saanut hyviä tuloksia. Muut ovat sitten seuranneet perässä”, Sanoma Media Finlandin Radio & Events Business Manager Kasper Kahila arvioi.   

”Esimerkiksi Lidl on luonut taitavasti mielikuvia äänen kautta tarttuvalla Kesä on kreisi -kampanjallaan. ”

Erityisesti juhannus on oiva ajankohta olla esillä radiossa. Juhannusviikolla mainostajan kannattaa kertoa, mihin pysähtyä juhannusostoksille ja mitä poimia ostoskoriin. Juhannusliikenteessä radion tavoittavuus on huipussaan.

”Esimerkiksi katkopromootiolla ja isoilla toistomäärillä mainostaja saa viestinsä radiossa tehokkaasti läpi”, Kahila vinkkaa. 

”Meillä on kesän aikana tarjolla paljon valmiita ja toimivia sisältöratkaisuja, joihin mainostajat pystyvät linkittymään. Esimerkiksi vihreät arvot mietityttävät tällä hetkellä monia mainostajia. Radio Aallon Radio Aalto goes green -teemaviikoilla voi tuoda luontevasti näitä asioita esiin. Suomipopilla on Suuri kesämökkikisa, ja Radion Rockilla kuullaan jo legendaariseksi muodostunut Jone ja kesäpojat.”     

Myös podcastien kuuntelu kasvaa kesällä. Sanoman teettämän kesätutkimuksen mukaan podcastien kuuntelijoista lähes kolmannes kuuntelee kesällä enemmän kuin muina vuodenaikoina.

”Podcastien yhteydessä mainostaminen kasvattaa huomioarvoa etenkin edelläkävijäkohderyhmissä.”

Suomen kesään olennaisena osana kuuluva ilmiö on kesähitti. Ja mistäpä muualta kesähittejä kuulee kuin radiosta.

”Radio kulkee koko kesän kuluttajan mukana. Radio soi taustalla, kun halutaan virittäytyä maksimaaliseen kesäfiilikseen.”

Mutta mikä on tämän kesän kesähitti? Se selviää kuuntelemalla radiota.

Katso täältä radiomainonnan kesäedut >