Mihin digimarkkinoinnissa kannattaa nyt panostaa?

digistrategit
Koronavirus on myllertänyt suomalaisten elämän. Sanoman digistrategit Patrick Laukkonen, Matti Laine ja Henrik Peltoniemi vinkkaavat, mitä markkinoijan kannattaa tässä tilanteessa ottaa huomioon.

"Rohkeat ja nopeasti reagoivat varmasti palkitaan"

”Digiuutispalveluiden kasvulukujen valossa on selvää, että mediankäyttö kohdistuu tällä hetkellä mahdollisimman luotettaviin tiedotuskanaviin. Uutisia luetaan enemmän kuin koskaan. Tämä tarjoaa markkinoijille mahdollisuuden ottaa kantaa ja käydä keskustelua siellä, mistä tietoa ja näkökulmia haetaan. Panostusten tulisi keskittyä luotettavuuden ja turvallisuuden herättämiseen kuluttajissa, tapahtui se sitten videon, natiivin tai bannerien avulla. Rohkeat ja nopeasti reagoivat varmasti palkitaan.

Asiakkaiden kanssa puhutaan tällä hetkellä paljon oikeiden kontekstien ja hetkien löytämisestä. Yhtenä trendaavana aiheena uutispalveluissa on etätyön mahdollisuudet ja ongelmat. Tämä tarjoaa esimerkiksi operaattoreille mahdollisuuden tuoda omia palveluitaan esille, kun tarve on kova. Me Sanomalla voimme tarjota räätälöidysti esimerkiksi etätyötä käsittelevät artikkelit reaaliaikaisiksi kontekstipaketeiksi, joiden avulla myös mainonnan viesti voidaan helposti muokata artikkeleissa kuvattuja ongelmia ratkovaksi.”

Patrick Laukkonen

- Patrick Laukkonen

"Olkaa myötätuntoisia ja näkyvillä"

”Ihmiset pysyvät pakotettuna kotosalla, jolloin digipalveluiden ja videon kulutus totta kai kasvaa. Brändien kannattaa olla nyt tässä haastavassa tilanteessa suomalaisten seurana digitaalisissa kanavissa. Kun poikkeustila on ohi ja kasvu alkaa, on markkinaosuuksia jo jaettu uudelleen.

Vinkkini brändeille on, että olkaa myötätuntoisia ja näkyvillä, asiakkaat kyllä palkitsevat teidät myöhemmin. Kokkikartano toteutti myötätuntomarkkinointia hienosti Yhdessä-kampanjallaan. Pisteet myös Telialle, joka jakaa kampanjassaan mainostilaa pulassa oleville pienyrittäjille.

Ulkona liikutaan nyt vähemmän. Ulkomainontaan suunnattuja vertikaalisia mainosformaatteja kannattaakin kokeilla digissä, ovat ne sitten videota tai still-kuvaa. Meillä on esimerkiksi uutena yli miljoonan laitteen etätyötä tekevien kohderyhmä, miksipä ei tarjota heille valmisruokaa tai kipugeeliä? Kotona työskennellessä ajan kulku tai ergonomia sattuu välillä unohtumaan.

Ensimmäinen koronakriisin viikko meni monella markkinoijalla sekavissa tunnelmissa. Nyt on saatu rivejä järjestykseen. On mahtava huomata, että monet katsovat jo kauemmas horisonttiin eli siihen aikaan, kun tilanne ja kulutus normalisoituvat. Sanoman etuna asiakkaalle tällaisessa poikkeustilanteessa on iso tiimi, jonka tarjoamme markkinoijan käyttöön. Voimme esimerkiksi räätälöidä nopeasti uusia kohderyhmiä, luoda älykkäitä konteksteja, dynaamisia kampanjoita tai vaikka tutkia muuttuuko asiakkaan kohderyhmien mediankulutus tällaisena aikana. Lisäksi olemme tarkkoja brand safetysta. Esimerkiksi korona-aiheiset jutut on tarvittaessa helppo suodattaa pois kampanjoista.

Suomalaiset perinteisesti luottavat kotimaisiin medioihin, varsinkin vaikeina aikoina. Vaikka Sanomatalon lasikuutio on vaihtunut kotoisampaan toimistoon, olemme edelleen ratkomassa markkinoijan haasteita.”

Matti Laine

- Matti Laine

"Brändillinen ja vastuullinen viestikulma voi nousta arvoon arvaamattomaan"

”Kivijalkaan ohjaamisen sijaan brändillinen ja vastuullinen viestikulma voi nousta arvoon arvaamattomaan pidemmällä tähtäimellä. Digitaaliset mainontaympäristöt, oli kyseessä sitten staattinen tai liikkuva kuva, ovat varsinkin tässä tilanteessa erinomainen ratkaisu uutisjanoa, viihdettä ja teemasisältöjä kaipaavien kuluttajien tavoittamiseen.

Vallitseva epätietoisuus, toimialasta riippumatta, haastaa mainostajat markkinoimaan hieman normaalista poikkeavalla tavalla. Vastuullisuus, myötätunto ja kollektiivinen tekemisen meininki ovat olleet keskustelujen ja suunnitelmien keskiössä. Moni toimija on tuonut palvelunsa lähemmäs asiakkaitaan eri muodoissa. Tästä hyviä esimerkkejä ovat eri autotalojen tarjoamat noutohuollon palvelut. Kun moni ihminen pysyttelee kotioloissa, vuosihuollon tai renkaanvaihdon helppous ja vaivattomuus on iso etu. Sanoma pystyy digitaalisilla ratkaisuillaan, kyvykkyyksillään ja tavoittavuudellaan tuomaan nämä tärkeät, arkea helpottavat ja piristävät viestit kuluttajien tietoisuuteen.

Viestien tai tekojen ei tarvitse olla aina suuria. Pienilläkin myötätuntoisilla teoilla voi jäädä mieleen ja antaa positiivisen kuvan. Tästä hyvä esimerkki on Opelin maahantuoja, Länsiauto, joka antoi julkisen terveydenhuollon käyttöön veloituksetta sata autoa. Oivaltavasti ja ajan hermolla viestivä ja toimiva yritys voi herättää positiivista keskustelua ei pelkästään lyhyellä vaan varsinkin pidemmällä tähtäimellä.”

Henrik Peltoniemi

- Henrik Peltoniemi

Vinkkejä ja sisältöjä markkinoijille kriisin aikana

Lue lisää Sanoman digimarkkinoinnin ratkaisuista