Uutismedian voima

Ari Pulkkinen
Tämä poikkeuksellinen kevät ja koronapandemia ovat osoittaneet uutismedian tärkeyden suomalaisten kuluttajien arjessa, Ari Pulkkinen kirjoittaa.

Kotimaiset uutissivustot ovat olleet suomalaisten ykkösuutislähde. Luotettavuus, ajankohtaisuus sekä tilannetta avaavat, ”mitä tämä tarkoittaa minulle” -artikkelit ovat nousseet vahvasti esille, kun olemme etsineet tietoa tähän vallitsevaan aikaan. Faktoille on ollut suurempi tarve kuin koskaan. On ollut halu tietää. Mitä, miksi ja miten -kysymykset tuovat meidät uutisten äärelle.

Uutismediaa kulutetaan monissa eri kanavissa. Sanomalehtien Liiton huhtikuun lopun selvityksen perusteella korona-aika toi kasvua sanomalehtien tilausmäärään maalis-huhtikuussa, erityisesti digitilauksissa. Helsingin Sanomat on kehittänyt pitkäjänteisesti digitaalisia alustojaan vuosikausia painetun lehden rinnalla, mikä näkyy tuloksissa.

Helsingin Sanomat oli viime vuonna ainoa suomalainen seitsenpäiväinen sanomalehti, joka onnistui kasvattamaan levikkiään. Hesarin levikille tuli kasvua jo kolmatta vuotta peräkkäin, kertovat levikintarkastusta tekevän Media Audit Finlandin tilastot. Kasvu on tullut alle 45-vuotiaiden tilauksista ja digitaalisista tuotteista. Pelkän digitaalisen sisällön kattavat tilaukset ylittivät 100 000 tilauksen rajan syyskuussa 2019 ja kasvu jatkuu. Tämä on merkittävä luku kansainvälisestikin mitattuna.

Toukokuussa Sanoman uutismediohin liittyivät yrityskaupan myötä alueelliset uutismediat Aamulehti, Satakunnan Kansa sekä joukko paikallisia uutismedioita. Näin olemme entistäkin vahvempia niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Tarjoamme alustoja markkinoijan erilaisiin tarpeisiin, saamme kanavoitua viestin oikein ja tavoitamme halutun kohderyhmän monikanavaisesti.

Kun markkinoijalla on tarve nostaa brändinsä tunnettuutta, saada liikennettä sivustolle tai kasvattaa myyntiä, tarjoamme tehokkaan ratkaisun. Helsingin Sanomien monikanavaiset mainosmuodot toimivat erinomaisesti niin printissä kuin digitaalisesti. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat Huawein ja Coca Colan  toimenpiteet.

Poikkeusajat ovat nyt silmin nähden helpottumassa, ja Suomi avautuu. Samalla kuluttajien tarve kuluttaa niin pienempiin kuin isompiinkin hankintoihin vahvistuu.

Poikkeuksellinen kevät ja koronapandemia ovat osoittaneet uutismedian tärkeyden suomalaisten kuluttajien arjessa.

Hyvä markkinoija, löydä Sanoman uutismedian voima!

Ari Pulkkinen toimii media group managerina Sanomalla.