Huhut tv:n kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja
Televisio, telkkari, tv, töllötin, telsu, telkku, näköradio, kuvaputki. Rakkaalla ystävällä on todellakin monta nimeä. Tv on ollut todella pitkään suomalaisien perheiden olohuoneiden kiintopiste. Se on määritellyt päivän kulkua monella tavalla ja sen ääreen on kokoonnuttu rakastettujen ilmiöiden pariin.
Tv:n rooli on muuttunut vuosien varrella. Jotkut jopa väittävät, että perinteinen tv on kuolemassa. Hautajaisia ei ole kuitenkaan vielä edes suunniteltu, eikä vanhainkotipaikkakaan siinnä horisontissa.
Leppoisten eläkepäivien vieton sijaan tv on transformoitunut ja monipuolistunut. Se ei ole enää ainoastaan kiinteä päätelaite keskellä olohuonetta. Liikkuvaa kuvaa kulutetaan todella monipuolisesti usealta eri päätelaitteelta. Tv-sisältöjen parissa viihdytään edelleen, mutta useimmilla tavoilla kuin koskaan aikaisemmin.
Suomalaiset käyttävät median parissa viettämästään ajasta yli 40 % liikkuvan kuvan parissa, ajallisesti noin neljä tuntia päivässä. Tv-yhtiöiden palvelujen parissa tästä ajasta kulutetaan 76 %.
Vaikka lineaarikanavien katseluun vietetty aika on laskusuuntainen, katselu on korvaantunut tv-ruudun kautta katsottavilla digitaalisilla palveluilla, kuten netti-tv-, suoratoisto- ja videopalveluilla.
Tavoittavin liikkuvan kuvan talo
Meillä Sanomalla ohjelmiston suunnittelu perustuu siihen, että ohjelmat hankitaan toimimaan eri alustoilla ja eri rooleissa. Tänä vuonna olemme fiksuilla ohjelmavalinnoilla onnistuneet kasvattamaan myös lineaaritelevision tavoittavuutta niin, että olemme markkinalla erittäin kilpailukykyisiä.
Haluamme saada sisällöistämme kaiken irti muuttuvassa maailmassa ja hyödyntää niitä eri kanavissa oikeilla roolituksilla. Esimerkiksi Syke-sarjan ensiesitykset nähdään ensin maksullisina Ruudussa. Tämän jälkeen ne siirtyvät Ruudun mainosrahoitteiselle puolelle ja vasta tämän jälkeen on vuorossa ensiesitys tv:n puolella. Huutokauppakeisarin polku on päinvastainen: tv-esityksen jälkeen ohjelman voi katsoa Ruudusta. Sekä Sykkeellä että Huutokauppakeisarilla on myös oma kanavansa Pluto TV:ssä.
Selviytyjät Suomen kokonaiskatselusta jo lähes puolet tulee Ruudun kautta, ja sama trendi näkyy läpi ohjelmiston. Tv-sisältöjä kulutetaan omilla, ei ainoastaan tv:n aikataulun ehdoilla. Katsojat katsovat missä ja milloin haluavat ja valitsemillaan päätelaitteella, mutta yksi asia pystyy: sisältöjen parissa halutaan viihtyä.
Olemme Suomen tavoittavin liikkuvan kuvan talo. Tv:n lisäksi Sanoman digialustat Ruudusta uutismedian digipalveluihin tarjoavat asiakkaillemme lisää mahdollisuuksia tavoittaa kohderyhmänsä entistä laajemmin ja monimuotoisimmilla ratkaisuilla.
Kirjoittaja vastaa Sanoman liikkuvan kuvan kaupallistamisesta Head of Total TV & Video -roolissa.
Tutustu Sanoman Total TV -ratkaisuun
Kiinnostuitko tv- tai videomainonnasta?