Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kiitoskirje koronalle: näitä ei bisnes enää voi sivuuttaa

Koronan tuomia muutoksia luotaavan The Next New -raportin mukaan menestystekijät kirkkaasti ylitse muiden ovat aito asiakaskeskeisyys ja vastuullisuus, franklyn Katja Gunnelius kirjoittaa.
Katja Gunnelius artikkelikuva
17.8.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Toinen vuosi ja 18. kuukausi pandemiaa käynnissä Suomessa. Tartunta-aaltojen korkeus vaihtelee, mutta myllerrys jatkuu. Asiakaskäyttäytyminen ja ihmisten arvostukset ovat tutkitusti* muuttuneet merkittävästi. World Economic Forum toteaa, että ”asiakkaiden odotukset muuttuvat nopeammin kuin yritykset ehtivät kehittyä”.

Kaiken tämän keskellä yritysjohtajat ja asiantuntijat pohtivat yrityksensä seuraavia liikkeitä. Miltä tulevaisuus näyttää, miten menestymme jatkossa? Jos ja kun kuluttajilta kysytään, vastaus on päivänselvä. Koronan tuomia muutoksia luotaavan The Next New -raportin* mukaan menestystekijät kirkkaasti ylitse muiden ovat: aito asiakaskeskeisyys ja vastuullisuus.

  1. Aito asiakaskeskeisyys

Asiakaskeskeisyys alkaa asiakasymmärryksestä ja päätyy asiakaskokemukseen. Välissä on yrityksen kyky muuttaa ajattelu- ja toimintatapojaan.

Korona antoi monelle asiakaskeskeisyyden tehokurssin. Asiakaskeskeisyyttä on koronakuukausien aikana treenattu mm. reagoimalla syntyneisiin uusiin asiakastarpeisiin (esim. korostunut hygienian tarve kaupoissa ja liikenteessä), paketoimalla uusia palveluita (esim. take away -palvelut ravintoloista) ja avaamalla uusia palvelukanavia perinteisten jäätyä rajoitteiden jalkoihin (esim. etäkoulu, etäkonsertit tai ravintolaruoan myynti ruokakaupoissa).

Kävimme tänä kesänä läpi Suomen 250 suurimman yrityksen strategiat. 26 prosenttia on kirjannut asiakkaan aivan strategiansa ytimeen, 78 prosentilla asiakas on jollain tavalla osana strategian painopisteitä.  ”We are driven by best customer experience, we offer superior customer experience, our strategy emphasizes customer orientation, we build customer driven culture, we put customers first” ovat strategioissa toistuvia lauseita.

Vaikka treeniä on saatu ja tahtotila on suomalaisissa yrityksissä olemassa, suurin osa yrityksistä on asiakaskeskeisyydessä vasta päättymättömän maratonin alkutaipaleella. Siksi asiakaskeskeisyydestä on mahdollista rakentaa kilpailuetu. Aidosti asiakaskeskeiset yritykset virittävät askel askeleelta arvolupauksensa, rakenteensa, prosessinsa, roolinsa, osaamisensa ja kanavansa asiakasarvon ymmärtämiseen ja tuottamiseen.

  1. Vastuullisuus 

Vastuullisuus on kovaa vauhtia siirtymässä “olisi kiva” -osastolta todelliseksi, valintoja ohjaavaksi ohjenuoraksi. 70 prosenttia suomalaisista kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä arjen valinnoille, 21 prosenttia kertoo sen olevan oleellinen ostopäätöksen perusta**.  Koronakriisi on herättänyt meidät näkemään epäkohtia maailman politiikassa, taloudessa ja ihmisten tasa-arvoisuudessa. Uunituore IPCC:n ilmastoraportti kasvattaa edelleen muutostarpeen tietoisuutta ja kiireellisyyttä. 

Kuluttajat ovatkin alkaneet odottaa yrityksiltä vastuullisuutta ja konkreettisia tekoja. Vastuullisuus nähdään jo hyvin laaja-alaisesti kotimaisten tuotteiden suosimisesta koko tuotantoketjun läpinäkyvyyteen ja ympäristön huomioimisesta oikeudenmukaiseen työntekijöiden kohteluun. 30 prosenttia suomalaisista kertoo suosivansa brändejä, joiden kanssa jakaa saman arvomaailman. Korona-aikana vastuullisuudessa on korostunut myös paikallinen näkökulma: lähellä tuotetut tuotteet ja palvelut kiinnostavat, tuemme paikallisia toimijoita.* Yrityksillä on nyt kiire punoa vastuullisuus osaksi strategiaansa, agendaansa, toimenpiteitään ja viestintäänsä.

Haluan lämpimästi kiittää koronaa siitä, että nämä kaksi tärkeää teemaa ovat viimeisten vajaan 20 kuukauden aikana siirtyneet kiihdytyskaistalle. Ne ovat nousseet teemoiksi, joita yrityksissä ei enää voida sivuuttaa.

Kirjoittaja on asiakaskeskeiseen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistuneen franklyn operatiivinen johtaja ja strategi. Hän on strategioiden toimeenpanija ja muutoksen läpiviejä. Katjan intohimo on auttaa yrityksiä asiakaskeskeisiksi, tarjoamaan erottuvaa asiakasarvoa ja näin menestymään nyt ja tulevaisuudessa.

* Lähde: hasan & co -ryhmä on korona-pandemian aikana tutkinut laajasti asiakaskäyttäytymisen ja ihmisten arvostusten muutosta. Tulokset on koottu The Next New -raporttiin.

** Lähde: Sanoman Vastuullisuuskartta-raportti 2021.

Katso myös:

Sanoman Vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

 Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä? 

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin 

Tagit

Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland