Kyky kohdentaa säilyy evästemuutoksessa
Matka evästemuutokseen jatkuu vielä hetken. Se alkoi vuonna 2019, kun Firefox alkoi oletuksena estää kolmannen osapuolen evästeitä selaimessaan. Safari liittyi mukaan vuonna 2020 ja myös Chrome julkisti tuolloin omat suunnitelmansa.
Chrome siirsi jälleen kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen takarajaa, nyt vuoteen 2025. Toimialalla on paljon tahoja, jotka ovat valmiita päättämään tämän matkan, mutta Chromen korvaava kokonaisuus kolmannen osapuolen evästeille, eli Privacy Sandbox, ei ole vielä valmiina. Sen toiminallisuuksien yksityiskohtainen ymmärtäminen, testaaminen ja niihin integroituminen on toimialalla varsin kesken, joten viivästys ei ollut iso yllätys.
Odotamme Sanomalla kovasti, että kolmannen osapuolen evästeiden poistuma saataisiin jo piakkoin toteutettua. Varsinkin, kun sen vaikutus kykyymme toteuttaa kohdennettua mainontaa ei ole kovinkaan merkittävä.
Miksi evästemuutos ei juurikaan vaikuta Sanoman kykyyn kohdentaa mainontaa?
Täytyy muistaa, että kolmannen osapuolen evästeet eivät ole sama asia kuin evästeet. Ensimmäisen osapuolen evästeet toimivat varsin hyvin palveluissamme mainonnan kohderyhmien muodostamisen tarkoituksiin. Tämän tiedämme jo Safari- ja Firefox-selaimista, ja Chromessa ensimmäisen osapuolen evästeet toimivat todennäköisesti sitäkin paremmin. Mitkä muut asiat tähän vaikuttavat?
Sanomalla palvelujen käyttö jakautuu aika tasan selain- ja sovellusympäristöjen kesken. Sovelluskäyttäjiin muutos ei vaikuta. Palvelujen kirjautumisaste on Sanomalla korkea, joten kolmannen osapuolen evästeiden lopullinen poistuminen ei tule merkittävästi heikentämään mahdollisuuksiamme luoda kohderyhmiä mainontaan. Pystymme siis jatkossakin tarjoamaan laadukkaita ja tavoittavia kohderyhmiä mainostajille.
Miten olemme valmistautuneet evästemuutokseen?
Olemme hiljattain tuoneet Sanoman ensimmäisen osapuolen tunnisteet myyntiin segmentteihin Adformin datamarkkinapaikalla, joten ohjelmallisessa voidaan jo nyt kohdentaa täysin ilman kolmannen osapuolen evästeitä.
Tämän lisäksi on täysin evästeettömiäkin keinoja, joista kontekstuaalinen eli sisällön aiheen mukaan kohdentaminen on erinomainen esimerkki. Se on, ja on aina ennenkin ollut, erinomainen keino tavoittaa kohderyhmä halutussa ympäristössä. Olemme päivittäneet kontekstuaalisessa kohdentamisessa käytetyn sisältötaksonomian IAB:n uusimpaan malliin, joka tarjoaa entistä tarkemmin ja monipuolisemman tavan kohdentaa konstekstuaalisesti.
Kirjoittaja vastaa Sanomalla mainonnan kohdentamisen kehityksestä.
Katso myös:
Mitä on ohjelmallinen ostaminen kolmannen osapuolen evästeiden jälkeen? Näin kohdennat mainontaa tulevaisuudessa
Tietoa evästemuutoksesta ja vinkkejä uusiin digimarkkinoinnin toimintamalleihin.
Oikein kohdennettuna kampanjasi budjetti ei kulu hukkakontakteihin ja mainontaa voidaan näyttää pidempään.
Mukautetut yleisöt -palvelun avulla voit hyödyntää omaa asiakasrekisteriäsi mainonnan kohdentamiseen Sanoman mediaympäristössä.