Luovuuden mestarit

Radio tarjoaa kuluttajille elämyksiä, joita ei voi rahalla saada. Radiossa menty naimisiin, jaettu merkittäviä rahasummia, lennätetty kuulijoita tapaamaan suosikkiartisteja, otettu tatuointi tai permanentti, hypätty laskuvarjolla ja järjestetty tempaus, jossa viimeisenä autossa istuva voitti auton itselleen.
Radion ohjelmayhteistyökampanajoissa on rajana vain mielikuvitus – ja budjetti.
Kysyimme muistoja huikeimmista radion ohjelmayhteistyökampanjoista.
DNA:n TV-maratonissa katsottiin televisiota 72 tuntia putkeen
DNA:n TV-maraton on esimerkki isosti tehdystä ohjelmayhteistyötoteutuksesta, johon liitettiin tapahtuma.
”DNA TV halusi viestiä siitä, kuinka paljon ja monipuolista sisältöä heillä on. Niiden luetteleminen radiossa ei jättäisi vahvaa muistijälkeä eikä saisi aikaan haluttua vaikutusta. Siksi päädyimme ratkaisuun, joka varmasti herättäisi huomiota. Kampanjassa mukana olleet kanavat – Radio Rock, Radio Suomipop ja silloinen Radio Aalto – hakivat omista kuuntelijoistaan edustusjoukkueen. Jokaisen studion eteen Sanomatalon lasikäytävälle pystytettiin katsomo, ja joukkueen tehtävänä oli katsoa 72 tuntia putkeen DNA TV:tä. Koska TV-maraton tapahtui studioiden edustalla, sitä oli helppo nostaa kanavien lähetyksiin. Kilpailijoilijoille annettiin lähetyksissä erilaisia tehtäviä ja haastateltiin siitä, mitä he ovat katsoneet ja mitä aikovat seuraavaksi katsoa. Kilpailu huipentumana tehtiin radiohistoriaa: kolmen aamuohjelman yhtäaikaisessa live-showssa ratkaistiin TV-maratonin voittajatiimi, joka pääsi palkintomatkalle Hollywoodiin”, kertoo audion luovista ratkaisuista Sanomalla vastaava Riku Talvitie.
Kampanja palkittiin Radiogaalassa vuoden tapahtumatoteutuksena. Ja mikä parasta: DNA TV + -kanavapakettien myynti nousi kampanjaa edeltävältä viikolta peräti 64 prosenttia.
Katso tunnelmia DNA:n TV-maratonista
Anna Puu yksityiskeikalla Olympiastadionin tornissa
Kotipizzan ja Suomipopin ohjelmayhteistyö mahdollisti yhdelle kanavan kuulijalle unohtumattoman elämyksen, jossa kisan voittaja pääsi yhdessä tulevan puolisonsa ja kavereidensa kanssa viettämään ainutlaatuista iltaa miljöössä, johon normaalisti kuluttajalla ei ole asiaa, eli remontissa olevalle Helsingin tunnetuimmalle maamerkille, Olympiastadionille. Kotipizza tarjosi Anna Puun yksityiskeikan stadionin tornissa ja raiderin, jossa oli tarjolla pizzoja jokaisen makuun.
”Seurasin keikkaa taka-alalla pyyhkien kyyneleitä voittajapariskunnan tanssiessa Anna Puun musiikin tahtiin. Radiossa on voinut voittaa myös artistien keikkoja omaan kotipuutarhaan tai autotalliin”, kertoo Veera Kyrö, audion kaupallisten ratkaisujen tuotepäällikkö Sanomalta.
Katso tunnelmia Anna Puun yksityiskeikalta
Naku-uinnissa oli suuren urheilujuhlan tuntua
Kaalimato lähti hakemaan naku-uinnin virallista Guinness World Records -maailmanennätystä Suomeen yhdessä Radio Rockin kanssa. Radio Rockilla esitettiin promospotteja, ohjelmayhteistyötunnisteita ja yhteistyö mainittiin juonnoissa. Kuuntelijoita aktivointiin ilmoittautumaan kampanjasivulla ennätysyritykseen.
Kaalimadolle luonteva kampanja toteutettiin yhteensä neljä kertaa. 1536 rohkeaa naku-uimaria Ilosaarirockissa kesällä 2018 ei riittänyt peittomaan 2505:en irlantilaisuimarin tekemää maailmanennätystä, mutta Pohjoismaiden ennätys saavutettiin.
”Parhaiten mieleen jäi viimeinen kerta Ilosaarirockissa, kun veteen syöksyi yli 1500 ihmistä Kaalimadon pipot päässä. Yhtäkkiä jengi alkaa laulaa Maamme-laulua. Siinä tuli isommankin urheilujuhlan tuntu. Kumppani sopi erinomaisesti tempaukseen, ja tapahtumasta tuli aina hyvää palautetta”, Radio Rockin juontaja Marce Rendic kommentoi.
Katso naku-uimareiden ennätysyritys Ilosaarirockissa
Radio Suomipop muuttui ranskankieliseksi
Citroën Cactus C4 -automalli lanseerattiin 2014. Lanseerausviikolla Radio Suomipop muuttui ranskankieliseksi Le Radio Suomipop -kanavaksi.
Club For Five lauloi kanavan äänitunnisteen ranskaksi, ja muutkin kanavatunnisteet laitettiin uusiksi. Ranska-teema näkyi sisällöissä monin eri tavoin. Esimerkiksi sääennusteet kerrottiin kotimaan lisäksi Ranskasta.
”Kokonaisuus oli huomioarvoltaan huikea ja osoitus siitä, miten radiokanava, jonka koko identiteetti on kotimaisuus, voi muuntautua luovasti ja vaikuttavasti tukemaan asiakkaan tarinaa”, kertoo Lataamon luova johtaja Wille Niinistö. Niinistö työskenteli tuohon aikaan Nelonen Medialla.
Kampanja pääsi Radiogaalan shortlistalle ja toi hyviä tuloksia asiakkaalle.
Suomipopille haetaan kesäjuontajaa!
Radio Suomipop etsii yhteistyössä Oikotien kanssa kesäksi juontajaparia Juho Keskitalolle.
”Radio Suomipopin muut kesätähdet ovat tunnettuja persoonia, kuten Arman Alizad, Sanni sekä Huutokauppakeisari Aki Palsanmäki. Halusimme antaa tilaisuuden myös potentiaalisille tulevaisuuden juontajatähdille. Radio Suomipopin kesätähdet ja Juho Keskitalo -ohjelma starttaa 5.7. Oikotien kautta tuleva tähti pääsee ääneen heinäkuun lopussa”, kertoo Radio Suomipopin ohjelmapäällikkö Sami Virtanen.
Oikotien ilmoitusta on kävi katsomassa yli 25 000 radiourasta haaveilevaa.
Valjasta Sanoman radiokanavat viestisi sanansaattajaksi! Sitouta kuulijat brändiisi ohjelmayhteistyön keinoin ja tarjoa elämyksiä, joita ei voi rahalla ostaa, vain voittaa. Vai haluaisitko viestisi läpi miljoonalle kuulijalle yhden päivän aikana esimerkiksi juhannusaattona tai kun palaamme arkeen ja kouluun? Äänen haltuunotto radiokanavillamme yhden päivän ajan on yksi lukuisista tarpeisiisi rakennetuista ratkaisuistamme. Audion etusivu -ratkaisullamme tavoitat päivän aikana lähes miljoona suomalaista keskimäärin kuusi kertaa. Lue lisää Audion etusivusta tai ole yhteydessä yhteyshenkilöösi Sanomalla, niin kerromme lisää.
Katso lisää esimerkkejä radion ohjelmayhteistyöstä:
Korona laittoi Lidlin kesäbiisin kuvaukset uusiksi: Yhteistyöllä ilmiöksi
Kun kaikki suunnitelmat menivät pieleen…syntyi Kotipizzan Kotisporttituur
Viaplay käynnisti NHL-kauden: Radioyhteistyöllä tuloksiin
Valio ja Radio Suomipop veivät jouluksi kotiin