Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Nyt ei kerkee, kun…

Kun toimit vastuullisesti, niin kerro se asiakkaillesi, Kaleidoscope Helsingin Minna Leno kehottaa.
Minna Leno artikkelikuva
10.6.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Just nyt ei kerkee, kun pitää tehdä vielä budjetti. Ja projektin loppuraportti on vielä ihan vaiheessa. Ja pitää ostaa uusi laturi. Ja illalla pitää katsoa Suomen peli MM-kisoissa.

Tässä me ihmiset olemme olleet mestareita, täytämme elämämme teoilla, hankinnoilla ja täysillä kalentereilla. Jossain tausta-ajolla tiedämme, että ehkä ei pitäisi. Voi olla, että itse kuluu kaikilta kulmilta kuin kynttilä aikoinaan.

Kaunis maapallomme ja ympäristömme alkaa myös olla väsynyt. Koko vuoden resurssit ja energia on kulutettu jo huhtikuussa. Ja meidän kaikkien tohina vain lisää sinisen pallomme uupumusta.

Näihin teemoihin on alettu vähitellen havahtua. Tekemissämme trendikehikoissa näemme selkeästi, kuinka tietoisen kuluttajuuden teema on kasvanut vuosi vuodelta. “Concious Consumer” tekee kulutusvalintansa kunnioittaen toisia ihmisiä sekä eläinten ja ympäristön hyvinvointia. “Back to Basics”-ajattelussa on tarve saada kontrolli takaisin siitä, miten asumme, liikumme, kuljetamme, syömme tai laitamme ihollemme. Nämä kuluttajajoukot kasvavat koko ajan, ovat yhä vaikutusvaltaisempia ja käyttävät ääntään sosiaalisessa mediassa ja mielipidepalstoilla.

Mistä siis löydämme sen “kuka”-nimisen toimijan, joka tämän ratkoo? Olisiko tämä poliittinen päätös? Mikä vastuu on yrityksillä? Entä kuluttajilla yksilöinä?

Havahtuminen on vaatinut poliittisia aikeita. Pariisin sopimuksessa on sitouduttu, ainakin joten kuten, ilmastoneutraaliin elämään vuoteen 2050 mennessä. YK on julkaissut 17 kestävän kehityksen tavoitetta, jotka ohjaavat kaikkia kohti parempaa ja kestävämpää huomista. Hallitukset eri maissa ovat sitoutuneet vuoden 2030 hiilineutraaliuteen ja aloittaneet tähän tähtäävät toimenpiteet.

Yritykset ovat ottaneet strategisen ennakoinnin selkeästi vahvemmin käyttöön ja osaksi liiketoiminnan suunnittelua, myös vastuullisuusnäkökulmasta. Olemme saaneet olla mukana useissa hankkeissa, joissa tuotteita ja palveluita muotoillaan uusiksi kierto-, osallisuus- tai jakamistalouden ehdoilla. Useissa keskusteluissa on todettu, että pandemia osoitti, kuinka valmistautumattomia olimme globaalisti, vaikka tulevaisuuden tutkijat olivat jo nostaneet maailmanlaajuisen kulkutaudin erittäin todennäköiseksi skenaarioksi. Kaiken voi kuitenkin tehdä myös toisin. Valintoja ja ponnisteluja pystyy tekemään. Ja myös raha etsiytyy uusiin yhdistelmiin.

Ilahdun, kun luen, että Elisan Mattila on sitä mieltä, että vastuullisuus mahdollistaa liikevaihdon ja tuloksen kasvun. Tai kun EU:n Von der Leyen haluaa eurooppalaisista yrityksistä maailman parhaan kiertotalousosaajan NextGenerationEU-toiminnallaan. Tai että suomalainen Delipap on saanut Muumi Baby -vaipat hiilineutraaleiksi. Ja että yksi maailman pahimpia kuormittajia, muoti- ja jalkineteollisuus on aloittanut Roadmap to Zero-hankkeen. Tai että Koskenkorvasta on aidosti hiilineutraali vodkavariaatio, joka varastoi maahan enemmän CO2:ta kuin sen tuottamiseen kului.

Katson maailmaa, jossa aletaan löytää keinoja luoda kasvua merkittävästi vähemmillä resursseilla ja raaka-aineilla. Yritykset luovat uutta suuntaa tunnistamalla päästölähteensä, tekemällä keinoja niiden vähentämiseen ja suuntaamalla varoja kompensointiin. Aloittaminen on tärkeää, voi pilotoida pienesti, oppia ja parantaa jatkuvasti sekä skaalata kannattavaksi liiketoiminnaksi. Ja myös kertoa omasta tekemisestään asiakkailleen, todeta oman takapihan tilanne ja ponnistelut sen siivoamiseen. Tässä maailmanajassa kaikki tietävät, että puuterilumen valkoisuutta ei ole enää tarjolla missään. Väriä ei voi pestä, läpinäkyvyys on tullut jäädäkseen. Hyvistä asioista kannattaa kuitenkin iloita, tehdä niistä näkyviä ja jakaa ne asiakkaitten kanssa. Kun toimit vastuullisesti, niin kerro se asiakkaillesi. Se kantaa pitkälle. Markkinointiviestintä on siihen erinomainen keino.

Istun toukokuisena iltapäivänä Anna Herlinin ja kumppaneitten koolle kutsumassa Zoomissa, jossa käydään keskustelua teemasta toivo ekologisen kriisin yhteydessä. Tapaaminen on osa Puistokatu4-hanketta, jossa pyritään pohtimaan ympäristöhaasteita moniäänisesti ja myötätuntoisesti, tieteellisiä faktoja unohtamatta.

Niin panelistit kuin chatissa kommentoijat ovat yhtä mieltä siitä, että toivon viriäminen on paras tie konkreettisiin tekoihin. Jos löydämme uudelleen kohtuuden ja riittävän tavan elää ja kuluttaa, yhdessä sitä toteuttavien yritysten ja yhteiskuntien kanssa, olemme oikealla polulla. Ovathan UCL:n neurotieteilijätkin todenneet, että onnellisuuden siemen lymyää odotusten alentamisessa.

Sinä olet se “kuka”. Ja kerkeet just ja just vielä.

Kirjoittaja on elämälle utelias liiketoimintakonsultti, joka työskentelee Kaleidoscope Helsinki-yrityksessä. Hän tekee työkseen mm. strategista ennakointia ja asiakaslähtöistä liiketoimintamuotoilua.

Katso myös:

Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?

Sanoman Vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland