Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?

Porvari ja duunari nukkuvat molemmat näinä aikoina huonosti. Korkeimmasta inflaatiosta reiluun neljäänkymmeneen vuoteen on tutkimusten mukaan huolissaan 90 % länsimaiden ihmisistä, ja lopuistakin osa valehtelee. OMG:n Kari Tervonen vinkkaa, miten tällaisessa tilanteessa kannattaa markkinoida.
kari-tervonen-artikkeli.jpg
10.8.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Hintojen nousu osuu erityisesti kaikkein välttämättömimpään, energiaan ja ruokaan. Raha on tiukassa niin yrityksillä kuin kotitalouksilla. Kun inflaatio nousee, ostovoima laskee ja jopa sähkön saatavuuteen liittyy kysymysmerkkejä – yritysjohto ja kotitaloudet valmistautuvat taantumaan. Kevään 2022 tyngänlyhyt kulutusjuhlapyräys on ohi. Markkinoijien näkökulmasta laskevassa kysynnässä myynnin edistämisen on oltava entistä terävämpää. Markkinaosuuden menetyksiin yli kategorian yleisen kutistumisvauhdin ei ole varaa oman työpaikan säilyttämisenkään vuoksi.

Varmaa on myös, että vuoden 2023 jälkeen kuluttajien raha tulee jakautumaan eri kulutuskohteisiin osin uudella tavalla. Valtaosa suomalaisista näkee pientä nälkää kylmässä huoneistossa mieluummin kuin luopuu nopeista tietoliikenneyhteyksistään – mutta monien muiden toimialojen kohdalla kuluttajien rahankäytön pysyvämpi uusjako väijyy isona peikkona. Pienituloiset pyrkivät minimoimaan kulutuksensa, ja varakkaat ylläpitämään aiempia tottumuksiaan. Halvemmat tuoteversiot kasvavat. Uusi kiinnostaisi aina, mutta sitä liian harva tarjoaa. Toimialan taantuma on aina osin merkki uusien ideoiden puutteesta.  Moni markkinoija miettii, pitävätkö kuluttajat enää brändiäni tarpeellisena tai jopa välttämättömänä elämässään. Kysymys on perusteltu.

Markkinointi on vuosikymmenet noudattanut kaavaa, jossa suuri perässä hiihtävien yritysten enemmistö pyrkii kopioimaan harvojen edelläkävijöiden ratkaisuja samalla tavalla yhtä aikaa. On hyvä kysymys, kuinka toimiva tämä “aina kaksi vuotta jäljessä” -strategia on yleisestikään, mutta taantumassa menestyvä yritys ainakin tekee irtiottoja standardeista ja ratkaisee ongelmia omalla yksilöllisellä tavallaan.

Markkinointi jatkaa pitkää matkaa vuorovaikutteisuuden suuntaan

Viestintäympäristön muutos vie jatkuvasti markkinoijia vuorovaikutteisempaan suuntaan käyttäjien kanssa markkinointiviestinnässä – myös seuraavat kymmenen vuotta.  Uskon siksi viihdyttävien ja inspiroivien, asiakkaan valintoihin ja liikkeisiin reagoivien digitaalisten mainosratkaisujen kasvuun ja markkinointiviestinnän vaiheittaiseen muutokseen kohti virtuaalista vuorovaikutusta.

Laajimmaksi muoti-ilmiöksi nousevat sisällöissä seuraavan vuoden aikana vastuullisuuden ja säästäväisyyden yhteen sitovat viestit. Inspiroivien persoonien ja julkisuuden henkilöiden kytkeminen pitkäaikaisiksi brändien puolestapuhujiksi on todennäköinen nouseva trendi.

Asetu vahvasti kuluttajien valinnanvapauden puolelle

Markkinoinnin uusista työvälineistä on suurin hyöty ainoastaan, kun on olennaista kerrottavaa. Liian monen yrityksen huomio on keskittynyt välinekehitykseen ja oman organisaation koulutukseen niin paljon, että asiakkaiden olennaisimpien kysymysten ratkaiseminen ja uuden ideointi on jäänyt sivurooliin.

Hyviä kysymyksiä yrityksille ovat: ”Miten asiakkaiden ostotottumukset muuttuvat?” ja ”Mitkä yritykset tulevat voittamaan ja mitkä häviämään omassa kategoriassamme ja miksi.” Kun oma ratkaisu kysymykseen on kirkas, kannattaa viestiä asiasta poikkeuksellisella päättäväisyydellä markkinointikanavissa, joissa viesti leviää nopeimmin ja tehokkaimmin, ja välittömästi tämän jälkeen myyntikanavissa, jotka tuovat välittömiä tuloksia asian tutuksi tulon jälkeen.

Asiakkaat eivät taatusti innostu yrityksistä, jotka pysyvät tuppisuina.

Olen ajatellut taantumaa paljon, mutta en ajatellut itse osallistua siihen.”
– Sam Walton, Wal-Mart

Hyvä nyrkkisääntö on keskittyä ajasta riippumatta toteuttamaan järkähtämättömällä tarmolla niitä asioita, joita pitää joka tapauksessa välttämättöminä pitkän aikavälin menestyksen kannalta. Menestyvä yritys pelaa omaa peliään, eikä antaudu ulkoisten olosuhteiden riepoteltavaksi. Kuluttajien ahdistuksen edessä ei kannata työntää päätä pensaaseen vaan kommunikoida reippaasti, miksi oma tuote on paras vaihtoehto tässäkin tilanteessa. On aika luottaa itseensä, ja valaa uskoa asiakkaisiin muutenkin kuin tasaisella tuputtavalla myyntimarkkinoinnilla viikosta toiseen.

Työvoiman vaihtuvuus on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa, ja laadukkaan työvoiman pysyvyys ja saatavuus pysyy suurena pidemmän aikavälin haasteena yrityksille. Yritykset tulevat käyttäytymään työnantajina ennennäkemättömän vastuullisesti taantuman keskellä omia työntekijöitään kohtaan.

Keskity iloon ja tuottamaasi arvoon

Normaalisti kotona tapahtuva kuluttaminen kasvaa taantuman aikana, mutta siihen on tällä kertaa vaikea uskoa, kun takana on kahden vuoden kotiin keskittyvän kuluttamisen putki. Ihmisten vierailut toistensa kotona tulevat kyllä kasvamaan reippaasti, samoin kiertotalous. Disruptiivinen jakamistalous sai viimeksi voimakkaan buustin finanssikriisin vaikutuksesta. Siirtyminen terveellisempiin elämäntapoihin taantuman aikana on yleistä.

Kasvavia tarvekategorioita tulevina kuukausina ovat myös pienimuotoinen itsensä hemmottelu, itsepalvelu, rahoitusratkaisujen tarjoaminen sekä ne harvat uudet brändit, jotka tarjoavat jotain uutta aiempaan nähden apeuden keskelle. Kekseliäisyys, ahkeruus ja positiivisuus kantavat parhaiten vaikeiden kausien ylitse.

Kari Tervonen toimii maailman suurimpiin markkinoinnin asiantuntijayrityksiin kuuluvan Omnicom Media Groupin Suomen tutkimus- & strategiajohtajana.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • "Nykyaikaa vaivaa hätäisyys ja pikavoittojen hakeminen"

    Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme tutustumaan mediatoimistojen ammattilaisten näkemyksiin. ToinenPHD:n markkinointiarkkitehti Karla Frisk-Hietalahti uskoo vahvan brändin voimaan ja muistettavuuteen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    22.8.2023
    Lue lisää
  • Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

    Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    16.8.2023
    Lue lisää
  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
  • Ostoprosessi alkaa muistista, ei hakukoneesta

    Tie kuluttajan sydämeen kulkee muistin kautta, joten panostus muistiin kannattaa aloittaa heti, muistuttavat Paula Hernetkoski ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    10.8.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland