Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Pitävätkö ihmiset tuotteitamme välttämättömänä elämässään enää, nyt kun rahat ovat tiukalla?

Porvari ja duunari nukkuvat molemmat näinä aikoina huonosti. Korkeimmasta inflaatiosta reiluun neljäänkymmeneen vuoteen on tutkimusten mukaan huolissaan 90 % länsimaiden ihmisistä, ja lopuistakin osa valehtelee. OMG:n Kari Tervonen vinkkaa, miten tällaisessa tilanteessa kannattaa markkinoida.
kari-tervonen-artikkeli.jpg
10.8.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Hintojen nousu osuu erityisesti kaikkein välttämättömimpään, energiaan ja ruokaan. Raha on tiukassa niin yrityksillä kuin kotitalouksilla. Kun inflaatio nousee, ostovoima laskee ja jopa sähkön saatavuuteen liittyy kysymysmerkkejä – yritysjohto ja kotitaloudet valmistautuvat taantumaan. Kevään 2022 tyngänlyhyt kulutusjuhlapyräys on ohi. Markkinoijien näkökulmasta laskevassa kysynnässä myynnin edistämisen on oltava entistä terävämpää. Markkinaosuuden menetyksiin yli kategorian yleisen kutistumisvauhdin ei ole varaa oman työpaikan säilyttämisenkään vuoksi.

Varmaa on myös, että vuoden 2023 jälkeen kuluttajien raha tulee jakautumaan eri kulutuskohteisiin osin uudella tavalla. Valtaosa suomalaisista näkee pientä nälkää kylmässä huoneistossa mieluummin kuin luopuu nopeista tietoliikenneyhteyksistään – mutta monien muiden toimialojen kohdalla kuluttajien rahankäytön pysyvämpi uusjako väijyy isona peikkona. Pienituloiset pyrkivät minimoimaan kulutuksensa, ja varakkaat ylläpitämään aiempia tottumuksiaan. Halvemmat tuoteversiot kasvavat. Uusi kiinnostaisi aina, mutta sitä liian harva tarjoaa. Toimialan taantuma on aina osin merkki uusien ideoiden puutteesta.  Moni markkinoija miettii, pitävätkö kuluttajat enää brändiäni tarpeellisena tai jopa välttämättömänä elämässään. Kysymys on perusteltu.

Markkinointi on vuosikymmenet noudattanut kaavaa, jossa suuri perässä hiihtävien yritysten enemmistö pyrkii kopioimaan harvojen edelläkävijöiden ratkaisuja samalla tavalla yhtä aikaa. On hyvä kysymys, kuinka toimiva tämä “aina kaksi vuotta jäljessä” -strategia on yleisestikään, mutta taantumassa menestyvä yritys ainakin tekee irtiottoja standardeista ja ratkaisee ongelmia omalla yksilöllisellä tavallaan.

Markkinointi jatkaa pitkää matkaa vuorovaikutteisuuden suuntaan

Viestintäympäristön muutos vie jatkuvasti markkinoijia vuorovaikutteisempaan suuntaan käyttäjien kanssa markkinointiviestinnässä – myös seuraavat kymmenen vuotta.  Uskon siksi viihdyttävien ja inspiroivien, asiakkaan valintoihin ja liikkeisiin reagoivien digitaalisten mainosratkaisujen kasvuun ja markkinointiviestinnän vaiheittaiseen muutokseen kohti virtuaalista vuorovaikutusta.

Laajimmaksi muoti-ilmiöksi nousevat sisällöissä seuraavan vuoden aikana vastuullisuuden ja säästäväisyyden yhteen sitovat viestit. Inspiroivien persoonien ja julkisuuden henkilöiden kytkeminen pitkäaikaisiksi brändien puolestapuhujiksi on todennäköinen nouseva trendi.

Asetu vahvasti kuluttajien valinnanvapauden puolelle

Markkinoinnin uusista työvälineistä on suurin hyöty ainoastaan, kun on olennaista kerrottavaa. Liian monen yrityksen huomio on keskittynyt välinekehitykseen ja oman organisaation koulutukseen niin paljon, että asiakkaiden olennaisimpien kysymysten ratkaiseminen ja uuden ideointi on jäänyt sivurooliin.

Hyviä kysymyksiä yrityksille ovat: ”Miten asiakkaiden ostotottumukset muuttuvat?” ja ”Mitkä yritykset tulevat voittamaan ja mitkä häviämään omassa kategoriassamme ja miksi.” Kun oma ratkaisu kysymykseen on kirkas, kannattaa viestiä asiasta poikkeuksellisella päättäväisyydellä markkinointikanavissa, joissa viesti leviää nopeimmin ja tehokkaimmin, ja välittömästi tämän jälkeen myyntikanavissa, jotka tuovat välittömiä tuloksia asian tutuksi tulon jälkeen.

Asiakkaat eivät taatusti innostu yrityksistä, jotka pysyvät tuppisuina.

Olen ajatellut taantumaa paljon, mutta en ajatellut itse osallistua siihen.”
– Sam Walton, Wal-Mart

Hyvä nyrkkisääntö on keskittyä ajasta riippumatta toteuttamaan järkähtämättömällä tarmolla niitä asioita, joita pitää joka tapauksessa välttämättöminä pitkän aikavälin menestyksen kannalta. Menestyvä yritys pelaa omaa peliään, eikä antaudu ulkoisten olosuhteiden riepoteltavaksi. Kuluttajien ahdistuksen edessä ei kannata työntää päätä pensaaseen vaan kommunikoida reippaasti, miksi oma tuote on paras vaihtoehto tässäkin tilanteessa. On aika luottaa itseensä, ja valaa uskoa asiakkaisiin muutenkin kuin tasaisella tuputtavalla myyntimarkkinoinnilla viikosta toiseen.

Työvoiman vaihtuvuus on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa, ja laadukkaan työvoiman pysyvyys ja saatavuus pysyy suurena pidemmän aikavälin haasteena yrityksille. Yritykset tulevat käyttäytymään työnantajina ennennäkemättömän vastuullisesti taantuman keskellä omia työntekijöitään kohtaan.

Keskity iloon ja tuottamaasi arvoon

Normaalisti kotona tapahtuva kuluttaminen kasvaa taantuman aikana, mutta siihen on tällä kertaa vaikea uskoa, kun takana on kahden vuoden kotiin keskittyvän kuluttamisen putki. Ihmisten vierailut toistensa kotona tulevat kyllä kasvamaan reippaasti, samoin kiertotalous. Disruptiivinen jakamistalous sai viimeksi voimakkaan buustin finanssikriisin vaikutuksesta. Siirtyminen terveellisempiin elämäntapoihin taantuman aikana on yleistä.

Kasvavia tarvekategorioita tulevina kuukausina ovat myös pienimuotoinen itsensä hemmottelu, itsepalvelu, rahoitusratkaisujen tarjoaminen sekä ne harvat uudet brändit, jotka tarjoavat jotain uutta aiempaan nähden apeuden keskelle. Kekseliäisyys, ahkeruus ja positiivisuus kantavat parhaiten vaikeiden kausien ylitse.

Kari Tervonen toimii maailman suurimpiin markkinoinnin asiantuntijayrityksiin kuuluvan Omnicom Media Groupin Suomen tutkimus- & strategiajohtajana.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland