Trendit 2024: Muodissa trendaavat nostalgia, laatu ja vastuullisuus
Nostalgia, vahva naiseus ja vapaus
”Nyt ysäri, sitten nollari. Eri vuosikymmenten kerrokset ovat läsnä. Tyyli saa olla runsaan naisellinen ja sisältää elementtejä fantasiamaailmoista tai kaikille tuttujen ammattien työpukeutumisesta. llmaisunvapaus, leikkisyys ja kevyet materiaalit sekä rennot tai muhkeat leikkaukset jatkavat muodissa. Sininen, violetti ja vihreä eri sävyineen sekä metallivärit trendaavat. Vastapainona on maanläheisiä, vaaleita, rauhoittavia värejä ja mustaa”, Katja Sipilä kertoo.
”Kun valikoimaa on valtavasti, medialta haetaan inspiraatiota ihan kaikenlaisiin hankintoihin laidasta laitaan. Kun muoti-ilmiöt väljenevät, lähes kaikki on muotia ja pukeutuminen on entistäkin merkittävämmin itseilmaisua.”
Muuttuva nettikauppa
Kristiina Raitalan mukaan maailmalla muotia myyvät nettikaupat haluavat rajoittaa ilmaisia palautuksia ja saman tuotteen tilaamista eri kokoisina. Kohonneiden kustannusten vuoksi haetaan säästöjä ja tolkkua toimintaan.
Kierrätettävyys ja vastuullisuus
Kotimaisuus ja vastuullisuus ovat yhä vain kasvavia trendejä. Tämä näkyy muun muassa materiaaleissa ja kierrätettävyydessä. Second handin ostaminen ei kerro rahatilanteesta vaan trendikkyydestä.
”Vastuullisuutta voi lähestyä analyyttisesti. Kauppa voi tarjota asiakkaalle työkalut, joiden perusteella tämä voi päättää, minkä brändin tuotteita haluaa ostaa. Hyvä esimerkki tästä on Ivalo.com 360, joka validoi brändien vastuullisuuden puolueettomasti. Moni tuntee jo syyllisyyttä uuden vaatteen ostamisesta. Tekstiiliteollisuus tarjoaa kuitenkin työtä monille ihmisille. Ympäristöystävällisten materiaalien kehittämiseen satsataan edelleen, ja uusia innovaatioita syntyy koko ajan”, Raitala toteaa.
Hiljainen luksus
Hiljainen luksus on laatua, joka ei meuhkaa logoilla. Suoralinjaiset leikkaukset ja laatumateriaalit säilyttävät arvonsa pidempään kuin seuraavaan sesonkiin.
”Hyvä ajatus kaikille: Osta vähemmän, mutta laatua ja ajatonta, jota voit käyttää pitkään. Se on ekologista ja fiksua”, Raitala vinkkaa.
teksti
Katja Sipilä
päätoimittaja
Me Naiset
Kristiina Raitala
päätoimittaja
Gloria
teksti
Minkälaisiin taloudellisiin näkymiin suomalaiset uskovat ja minkälaisia kulutusaikeita heillä on? Minkälaiset sisällöt kiinnostavat ja houkuttelevat suomalaisia? Mistä tavoitat suomalaiset parhaiten?
TRENDIT 2024: Suomalainen kuluttaja -webinaari perjantaina 19.1. klo 9–11
Gloria
Suomen upein naistenlehti, suurin muotilehti ja ihanan elämän lifestylebrändi on visuaalisesti rohkea, tyylikäs, kaunis ja elämänmyönteinen.
Me Naiset
Me Naiset tarjoaa inspiraatiota ja hyvää mieltä kiireen keskelle. Lehti on varma valinta silloin, kun haluaa viihtyä, rentoutua ja uppoutua ihmisten tarinoihin.
Aikakausmedian kontekstit
Kerro brändisi tarina aikakausmediassa. Lukijoita erityisesti kiinnostavia teemoja ovat ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen.
Sanoman aikakausmedia
Anna laatuaikaa myös mainonnalle. Aikakauslehdet tarjoavat lukijoilleen kiinnostavaa sisältöä ja tunteita herättäviä tarinoita – niin painettuna kuin digitaalisenakin.