Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tuloksellista verkkokauppamarkkinointia datan avulla

Sanoman datayhteistyö ja oman asiakasdatan hyödyntäminen kiihdyttävät yhdessä verkkokaupan asiakasuskollisuutta ja myynnin kasvua. Verkkokaupan markkinointistrategi Mia Lähdesalmi ja Datan Business Manager Veli-Matti Nurmela avaavat, miten dataa kannattaa hyödyntää.
29.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Lue tiivistelmä:

Asiakasuskollisuus: Verkkokaupan asiakasuskollisuus syntyy inspiroivista, henkilökohtaisesti räätälöidyistä kokemuksista, jotka perustuvat luottamukseen ja palvelun sujuvuuteen.

Sanoman datayhteistyön hyödyt: Personoidut asiakaskokemukset, laajasti tavoittavat viestit ja tehokas yleisöanalytiikka vahvistavat asiakaspreferenssiä ja ohjaavat ostopäätöksiä. Näin kasvatat konversioita ja rakennat pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Lojaliteettiohjelmat: Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen datan kerääminen lojaliteettiohjelmien kautta on keskeistä asiakaskokemuksen ymmärtämisessä – todellinen arvo syntyy, kun tieto ohjaa konkreettisia toimia, kuten personoituja etuja ja palkintoja.

Asiakkuuden elinkaariarvo: Oman asiakasdatan hyödyntäminen auttaa keskittämään markkinointipanostuksia tuottavimpiin asiakkuuksiin ja laajentamaan kohderyhmää uusiin asiakkaisiin, jotka muistuttavat nykyisiä parhaita asiakkaita.

Sanoman kanavat: Sanoman kanavat auttavat tavoittamaan sovelluskäyttäjiä, jotka eivät ole antaneet notifikaatiosuostumustaan tai uutiskirjelupaa. Kohdennettu mainonta eri kanavien kautta varmistaa, että asiakkaat tavoitetaan tehokkaasti.

Verkkokaupan asiakasuskollisuus syntyy, kun asiakkaalle tarjotaan inspiroivia, henkilökohtaisesti räätälöityjä kokemuksia, jotka perustuvat luottamukseen ja palvelun sujuvuuteen. Tämä onnistuu parhaiten, kun asiakasdataa käytetään tehokkaasti – ja kun uskollisuuden kehitystä seurataan oikeilla mittareilla. Esimerkiksi prefenssiprosentti, eli kuinka moni asiakas valitsee brändisi kilpailijan sijaan, on keskeinen mittari asiakasuskollisuuden seurannassa. Sanoman datayhteistyö tukee tämän mittarin kasvattamista tarjoamalla oikea-aikaisia viestejä, toistuvaa näkyvyyttä ja jatkuvaa vuorovaikutusta – elementtejä, jotka vahvistavat verkkokauppaasi sitoutumista. Näiden ansiosta asiakkaan preferenssi vahvistuu ja brändisi pysyy top-of-mindissa juuri silloin, kun ostopäätös tehdään.

Sanoman datayhteistyöllä voit kohdentaa tarkasti ja tehokkaasti

Sanoman Mukautetut yleisöt -palvelu vie asiakasdatan hyödyntämisen tehokkaalle tasolle. Voit tavoittaa palvelun avulla Sanoman laajassa digiverkostossa juuri ne asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi tai jo ostaneet niitä. Voit lisäksi laajentaa kohderyhmääsi parhaimpia asiakkaitasi muistuttavilla look-a-like-yleisöillä, jotka ovat valmiita tekemään ostopäätöksiä.

Esimerkiksi erään yhteistyökumppanimme nykyasiakkaille kohdennetussa kampanjassa vain hieman alle 10 % klikeistä tuli omasta yleisöstä, mutta kampanjan konversioista näistä klikeistä saatiin lähes 60 %. Tämä osoittaa, kuinka tehokasta on tavoittaa oikeat yleisöt oikeaan aikaan.

Sanoman datayhteistyö mahdollistaa asiakaskäyttäytymisen tarkemman analysoinnin, jolloin voit luoda asiakkaille entistä osuvampia ja houkuttelevampia tarjouksia. 

Oman datan voima asiakasuskollisuuden kasvattamisessa – hyödynnä tekoälyä, personointia ja asiakaspalautetta

Oman asiakasdatan aktiivinen hyödyntäminen on tehokas tapa parantaa asiakasuskollisuutta. Tekoäly auttaa analysoimaan sekä ostokäyttäytymistä että asiakkaan itse antamaa zero party dataa, kuten kyselyvastauksia ja tuotearvosteluja. Näiden pohjalta voidaan personoida tarjouksia entistä tarkemmin ja kohdentaa esimerkiksi vaelluskengät ostaneille rinkkoja tai muita vaellustuotteita. Tämä lisää asiakasarvoa ja kannustaa palaamaan ostoksille.

Keräämällä ja hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista dataa lojaliteettiohjelman kautta voidaan kehittää asiakaskokemusta jatkuvasti. Datan perusteella yksilöllisesti räätälöidyt edut, viestit ja palkinnot lisäävät asiakkaiden sitoutumista, eli customer engagement -mittaria, joka kuvaa asiakkaan aktiivisuutta, kuten pisteiden käyttöä ja viesteihin reagointia. Kun asiakas kokee saavansa arvoa, hänen vuorovaikutuksensa verkkokaupan kanssa kasvaa. Oman datan avulla pystyt myös kehittämään markkinointistrategioita jatkuvasti asiakaskannan käyttäytymisen mukaan, mikä luo mahdollisen syklin asiakasuskollisuuden ja konversioiden kasvulle.

Vinkki: Hyödynnä Sanoman kanavat mobiilisovelluksesi käyttäjien tavoittamiseen

Erityisesti verkkokauppasi sovelluskäyttäjät, jotka eivät ole antaneet notifikaatiosuostumustaan tai uutiskirjelupaa, voivat olla vaikeasti sitoutettavia. Joskus jopa tietämättään, vaikka he haluaisivatkin olla vuorovaikutuksessa verkkokauppasi kanssa. Tässä voit ottaa Sanoman kanavat apuun. 

Hyödyntämällä Sanoman datayhteistyötä voit saavuttaa tämän ryhmän kohdennetusti eri kanavien kautta, kuten bannerimainonnalla tai videolla. Mainoksesi voi näyttäytyä asiakkaallesi vaikka 30 sekunnin videona The Voice of Finlandin katkolla. Tämä takaa, että tavoitat asiakkaasi, vaikka he eivät olisi antaneet uutiskirjelupaa tai sallineet notifikaatioita – voit saavuttaa heidät silti Sanoman kanavien kautta. 

Panosta tuottavimpiin asiakkuuksiin ja laajenna asiakaskuntaasi 

Jos seuraat jo asiakkaasi arvoa koko asiakkuuden elinkaaren – Customer Lifetime Value (CLV) eli asiakkaan elinkaariarvo – ajalta, auttaa oman asiakasdatasi hyödyntäminen keskittämään tai painottamaan markkinointipanostuksia tuottavimpiin asiakkuuksiin. Jos esimerkiksi 20 % asiakkaistasi tuo 80 % liikevaihdosta, kannattaa näihin tuottaviin asiakkaisiin panostaa enemmän. Samalla tekoäly ja yleisöanalyysit auttavat laajentamaan kohderyhmääsi uusiin asiakkaisiin, jotka ovat parhaiten linjassa nykyisten parhaiden asiakkaidesi kanssa. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden saavuttaa korkeampia konversioita ja kasvattaa liiketoimintaasi.

Sanoman avulla saat tehokkaampia kampanjoita, parempaa peittoa ja asiakasuskollisuutta

Verkkokaupan menestyksessä asiakasdatan hyödyntäminen on jo itsestäänselvyys, mutta jotta siitä saa kaiken irti, tarvitaan fiksuja työkaluja ja osaavia kumppaneita. Sanoman datayhteistyö mahdollistaa tarkasti kohdennetut kampanjat, jotka perustuvat reaaliaikaiseen asiakaskäyttäytymiseen. Saat aidosti lisää peittoa – tavoitat nekin, joihin omat kanavasi ei yllä. Lisäksi viestiä ei tarvitse jatkuvasti keksiä uudelleen: toisin kuin uutiskirjeissä tai notifikaatioissa, sama sisältö voi toistua tehokkaasti niin ettei se tunnu häiritsevältä – saat paljon enemmän toistoa pienemmällä vaivalla ja kustannuksella. 

Juuri nämä yhdessä pitävät brändisi top-of-mind-asemassa. Ostohetken tulessa asiakas osaa mennä suoraan verkkokauppaasi eikä päädy turhaan googlailemaan. Kun verkkokauppasi pysyy näkyvillä ja relevanttina koko asiakaspolun ajan, ei synny vain kertamyyntiä vaan myös pitkäaikaista asiakasuskollisuutta, mikä voi nostaa kauppasi asiakaspreferenssiä.

Ota siis rohkeasti yhteyttä ja vie liiketoimintasi uudelle tasolle Sanoman datayhteistyön avulla!

Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi työskennellyt viiden vuoden ajan verkkokaupan globaalin markkinointistrategian parissa Zalandon Keski- ja Etelä-Euroopan isoilla markkinoilla. Datan Business Manager Veli-Matti Nurmela vastaa Sanomalla kohdennusdataan liittyvästä liiketoiminnasta. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus digimainonnasta ja datasta.

Tutustu asiakastarinoihin:

Nelonen Media Live kasvatti merkittävästi klikkiprosenttia Mukautetuilla yleisöillä

Fiksuruoka sai Somenostolla kustannustehokasta liikennettä

Tutustu Sanoman kohdennusmahdollisuuksiin: 

Data ja kohdentaminen

Tagit

Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland