Jatkuvaa mainontaa helposti ja tuloksellisesti Sanoma Ad Managerilla
Miikka Virtasella on pari vuoden ikäinen yhden miehen media-, markkinointi- ja digitoimisto Bearly Digital. ”Aika laajalla skaalalla tulee touhuttua markkinoinnin parissa. Ykkösjuttu on kuitenkin mediatilan ostaminen”, Virtanen kertoo.
Luotettavaa mediaa helposti ostettuna
Sanoma Ad Manager on hänelle tärkeä työkalu. ”Sen kautta pääsee ostamaan selkeän ja helpon käyttöliittymän kautta sellaista mediaa, jota ei saa muualta ostettua.”
Ad Manager ei Virtasen mukaan pyri tekemään helposta aiheesta vaikeaa. ”Esimerkiksi ohjelmallinen ostaminen voi olla ensikertalaiselle sekavaa. Ad Managerista saa ostettua helposti luotettavaa mediaa. Erona Metaan ja Googleen on oma vapaus hallita sitä, missä yhteydessä mainos näkyy.”
Luotettava mediaympäristö heijastaa luotettavuutta myös mainontaan. ”Kotimaisessa mediassa tiedät, että sisältö on asiallista. Suomalaiset myös luottavat kotimaiseen mediaan lähteenä paremmin kuin sosiaaliseen mediaan. Kuluttajalla on jo valmiiksi vähän erilainen suhtautuminen ruudulle pomppaavaan mainokseen.”
Virtanen on tehnyt Ad Managerin kautta paljon jatkuvaa mainontaa. Hänen mukaansa jatkuva näkyvyys on tärkeää kaikille toimijoille.
”Verkkokauppaympäristössä mennään enemmän kampanjasyklillä, jolloin suurin osa mainoksista on taktisia ja vaihtuvuutta on paljon. Tässäkin tapauksessa jatkuvalla mainonnalla voidaan luoda bränditunnettuutta ja lisätä luottamusta brändiä kohtaan.”
Edullisempaa ja laadukkaampaa liikennettä
Virtanen on tehnyt Ad Managerin kautta jatkuvaa mainontaa viidelle asiakkaalleen.
”Monelle asiakkaalleni Meta on ollut ykköskanava. Kun vertailimme tuloksia Metaan, havaitsimme heti alkuun, että saamme Sanoma Ad Managerin kautta liikennettä ja näkyvyyttä halvemmalla. CPM- ja CPC-hinnat ovat paljon edullisemmat kuin muualla, mikä pääsi yllättämään. Analysoimme myös liikenteen laatua. Liikenne on laadukkaampaa, ja vahinkoklikkejä tulee vähemmän. Sanoman sivustoille tullaan lukemaan sisältöjä, jolloin skrollaustahti on rauhallisempi, eikä mainoksesta ei välttämättä ole kiire pois”, Virtanen analysoi.
Hänellä on asiakkaita muutaman henkilön yrityksistä isoihin korporaatioihin. Mainosmuodon valinta perustuu siihen, mitä mainonnalla halutaan saada aikaan. ”Vaikka mainonta olisi jatkuvaa ja brändillistä, voimme haluta muistuttaa jostakin, esimerkiksi varaamaan ajan tai lukemaan lisää.”
Eniten Virtasen käytössä on ollut CPC-paketti, ja hyviä tuotteita jatkuvaan mainontaan ovat olleet myös Natiivinosto ja Somenosto. Ad Managerin uusia videotuotteita hän ei ole vielä ehtinyt kokeilla. Virtanen on huomannut, että tarinallisilla videoilla on somea parempi huomioarvo Sanoman kanavissa. ”Isoissa kampanjoissa olemme käyttäneet Digikokosivua. Kun halutaan ottaa iso tila haltuun, se onnistuu helposti.”
Myös tulosten analysointi onnistuu Virtasen mukaan hyvin Ad Managerin kautta. Hän raportoi asiakkaalle tuloksia kuukausittain. ”Perusraportointi Ad Managerin sisällä on hyvä ja selkeä, ja sieltä löytää nopeasti mitä tarvitsee. Vaikka välillä on ollut 20 eri kampanjaa pyörimässä, flitteröinti ja oikeiden lukujen löytäminen on ollut helppoa. Voimme tarkastella, miten klikkihinta on muuttunut jatkuvassa mainonnassa tai miten paljon ihmisiä on kuukausittain tavoitettu.”
Kolmas pelaaja markkinalla
Sanoma Ad Manager on helpottanut paljon Miikka Virtasen työtä ja tuonut siihen monipuolisuutta. ”Suomessa ei ole totuttu helppoon ostamiseen”, hän sanoo. ”Minulla on ollut asiakkaita, jotka ovat käyttäneet 90 % budjetistaan Metaan, ja asiakkaita, jotka ovat käyttäneet puolet Metaan ja toisen puolikkaan Googleen. Sanoma on tuonut markkinoille selkeän kolmannen pelaajan, joka on aikaisemmin puuttunut.”
Google ja Meta ovat Virtasen mukaan tehneet paljon töitä sen eteen, että tietoturva on kunnossa. Kotimaisuudella on kuitenkin yhä merkitystä.
Asiakkaalle tulee luottavaisempi olo, kun ehdotan, että ostetaan mainontaa suomalaiselta toimijalta. Brändinäkökulmasta Ad Manager tarjoaa asiakkaalle lisäarvoa tunnettujen medioiden kautta.”