K-Rauta PRO:n ohjelmayhteistyö Radio Rockissa ohjasi tehokkaasti podcastin pariin

Idea K-Rauta PRO:n Paneelikeskustelu-podcastiin syntyi oivalluksesta, että rakentamisen ammattilaisen seurana on usein työpäivän aikana radio.
”Podcastit ovat nousseet yhä suuremman yleisön tietoisuuteen, eikä tälle kohderyhmälle ole juurikaan tehty sisältöä. Siksi halusimme kokeilla, olisiko podcast oikea media yleisön tavoittamiseen”, kertoo K-Raudan Chief Marketing Officer Jonna Nummela.
K-Rauta PRO on K-Raudan uusi alabrändi rakentamisen ammattilaisille. Paneelikeskustelu-podcast oli yksi osa brändin pidemmän aikavälin lanseeraussuunnitelmaa ja brändin tunnettuuden rakentamista. Tavoitteena oli vahvistaa uuden brändin tunnettuutta ja asiantuntijamielikuvaa kohderyhmän parissa. Pidemmän aikavälin tavoite on vahvistaa K-Raudan B2B-liiketoimintaa.
Ohjelmayhteistyö tuki podcastin sisältöä
Paneelikeskustelu-podcast rakentamisen ammattilaisille ideasta toteutukseen syntyi tiiviissä yhteistyössä Kurio Social Media Agencyn kanssa.
Paneelikeskustelu-podcast tarvitsi toimivan alustan, ja sellainen löytyi Suplasta. Supla-kuuluvuuden lisäksi K-Rauta PRO:lle toteutettiin ohjelmayhteistyö Radio Rockin Korporaatioon. Korporaation juontajat ohjasivat kuulijoita kampanjasivulle, jossa ihmiset saivat jakaa eeppisiä raksatarinoitaan. Näitä tarinoita nostettiin esiin taajuudella sekä tietysti myös Paneelikeskustelu-podcastissa. Podcastin pariin ohjattiin myös promootiospotein ja diginäkyvyydellä Sanoman verkostossa.

Podcastin ympärille on rakennettava vahva kampanja
Suplan kahdeksan podcast-jakson luvut olivat komeat: kokonaisstartit olivat yli 7 600 ja keskimääräinen kuunteluaika 18,18 minuuttia.
Laitteiden ja starttien määrät kertoivat siitä, että käyttäjät kuuntelivat sisältöä tasaisesti, eli yksi käyttäjä kuunteli useamman jakson.
”Tavoitimme merkittävästi enemmän kuulijoita kuin olimme alun perin arvioineet, ja sisällön parissa kulutettu aika oli todella pitkä. Podcast osoittautui merkittävästi laajemman yleisön kanavaksi kuin olimme etukäteen ajatelleet ”, Jonna Nummela iloitsee.
Podcast oli alusta laajalle kampanjalle, jossa hyödynnettiin podcastin sisältöä.
”Podcastin tuottaminen on merkittävä investointi ja siihen pätee ihan sama kuin muuhunkin markkinointiin. Se on arvokas vasta, kun se tavoittaa kohderyhmän riittävän laajasti ja saa aikaan haluttua toimintaa. Lyhyellä aikavälillä mittarit näyttivät oikeaan suuntaan, ja siksi jatkamme podcastin toteuttamista. Pidemmän aikavälin tuloksia on vielä liian aikaista arvioida.”
Podcast oli yksi osa K-Rauta PRO -brändin pidemmän aikavälin lanseeraussuunnitelmaa ja sen tunnettuuden rakentamista.
Podcast ei yksinään riitä tavoittamaan kohderyhmää riittävän laajasti, vaan kokonaisuuden ympärille on rakennettava vahva kampanja, jotta podcast voi löytää yleisönsä järkevässä mittakaavassa.
Vahvaan jakeluun tarvitsimme hyviä mediakumppaneita. Sanomalla on meille oikeita kanavia kohderyhmän tavoittamiseen. Radio Rockin Korporaation kanssa tehty ohjelmayhteistyö osoittautui tehokkaaksi kanavaksi ajaa kuuntelijoita podcastin pariin.