Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Matka-lehden liite vahvisti myönteistä mielikuvaa VR:stä

Lomalipun näyttävä french window -toteutus sai kiitosta inspiroivasta sisällöstä. Mainos onnistui vahvistamaan myönteistä mielikuvaa VR:stä peräti 80 prosentilla.
Case VR hero
19.8.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Matka-lehden toteutus herätti huomiota ja tavoitti oikean kohderyhmän

VR:n lomalipun Löydät sen matkalla -konsepti viesti, että Suomesta löytyy paljon kiinnostavia kohteita.

”Lähdimme varta vasten etsimään sellaisia mediamuotoja, jotka herättäisivät konseptimme henkiin ja herättäisivät sitä kautta huomioarvoa”, kertoo VR:n Head of Digital Services & Marketing Vanessa Lehtinen.

”Löytämisen teema toteutui kivasti Matka-lehden liitteen luukkumaisessa toteutuksessa. Jotta tavoittaisimme oikeantyyppisen kohderyhmän, meidän kannatti olla läsnä niissä medioissa, joissa puhuttiin kotimaanmatkailusta. Matka-lehdellä saavutimme hyvin molemmat tavoitteet: huomioarvon ja oikean kohderyhmän.”

Kampanjan tavoitteena oli herättää mielenkiintoa kotimaan matkailua kohtaan ja kannustaa valitsemaan kulkuneuvoksi juna.

Case-VR-Matka.png

Ostoaikomus heräsi yli kolmanneksella

Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan mainonta onnistui hienosti vahvistamaan myönteistä mielikuvaa VR:stä peräti 80 prosentilla vastaajista, mikä on reippaasti yli toimialan sekä aikakauslehdissä tutkittujen mainosten keskiarvon. Ostoaikomus heräsi yli kolmanneksella vastaajista.

”French window -liite on pinta-alaltaan niin iso, että saimme siihen paljon mielenkiintoista sisältöä, kuten valmiita reittiehdotuksia. Tutkimuksessa tulikin palautetta hyvästä silmäiltävyydestä. Kyseessä ei ollut vain nopeasti ohitettava mainos, vaan lukijat jäivät tutkimaan sisältöä.”

VR:n lomalipulla sai matkustaa 5, 7 tai 9 päivän ajan rajattomasti kesäkuukausien aikana. Lomalippu sai runsaasti huomiota ja aiheesta kirjoitettiin paljon mediassa.

”Lomalippua on pidetty hyvänä lisänä tähän tilanteeseen ja toivottu, että se tuotaisiin valikoimaan myös ensi kesänä. Asetimme lomalipun myynnille aika korkeat tavoitteet, mitkä eivät ihan toteutuneet, koska korona rajoitti elämää kesänkin aikana. Kokeilu oli kuitenkin erittäin onnistunut.”

Kertalippumyynti on VR:lle myynnillisesti kaikkein tärkein.

”Lomalippu on yksi markkinoinnillinen keino saada kotimaanmatkailua aiheena vähän eri kulmasta esiin. Se myös siivitti kertalippujen myyntiä. Tavoitteemme kesän matkamääristä toteutuivat ja jopa ylittyivät. Ihmiset olivat yleisesti liikkeellä paremmin kuin viime vuonna.”

Lomalipun ympärillä oli laaja monimediallinen kampanja, joka sisälsi TV:n, radion, ulkomainontaa ja erilaisia digitoteutuksia. Käyttöön otettiin myös VR:n omia medioita, kuten junajulisteet, asemien lattiatarrat ja asemilla olevien automaattien näytöt.

”Olimme mukana myös Sanoman festareilla. Kannustimme festarikävijöitä junan valintaan festareiden nettisivujen ja somekanavien kautta. Lavascreeneillä oli inspiroivaa sisältöä ja festarilippujen arvontaa omissa kanavissamme.”

Lehtinen pitää Sanomaa helppona kumppanina, sillä yhden katon alta löytyy runsaasti vaihtoehtoja.

”Sanoman tavoittavuus on hyvä, ja erilaisia tavoittavuuden ja huomioarvon muotoja on tosi paljon. Niitä yhdistelemällä saa mihin tahansa tarpeeseen hyvän kombinaation. Myös innovatiivisuutta ja ideoita löytyy”, Lehtinen kiittää.

 

Matka-lehdessä toteutuivat hyvin molemmat tavoitteet: huomioarvo ja oikea kohderyhmä. Sanoman tavoittavuus on hyvä, ja erilaisia tavoittavuuden ja huomioarvon muotoja on tosi paljon. Niitä yhdistelemällä saa mihin tahansa tarpeeseen hyvän kombinaation.

Vanessa Lehtinen
Head of Digital Services & Marketing
VR

Kiinnostuitko? 

Lue lisää printtimainonnan ratkaisuista

Tagit

Printtiratkaisut Aikakausmedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Metsätilat.fi lanseerasi Hintakompassi-palvelun Sanoman monikanavaisen ratkaisun avulla − kiinnostus heräsi kautta maan

    Julkaistu
    13.5.2025
    Radiokampanjalla kasvatettiin tunnettuutta, digikampanjalla ohjattiin tutustumaan digitaaliseen arviointipalveluun.
    Lue asiakastarina
  • Kirkon Ulkomaanavun joulukeräys innosti lahjoittamaan Ukrainan lapsille

    Julkaistu
    27.3.2025
    Sanoman alueelliset ja paikalliset lehdet tavoittivat laajasti kiinnostunutta kohderyhmää.
    Lue asiakastarina
  • Eckerö Line ja Me Naiset tarjoavat inspiraatiota ja hyvää mieltä kevääseen

    Julkaistu
    24.3.2025
    Ainutlaatuinen yhteistyö koostuu risteilyn sisältöyhteistyöstä, printti- ja digimainonnasta sekä radiopromootiosta.
    Lue asiakastarina
  • Dr. Oetkerin monikanavainen natiivi- ja videokampanja tavoitti runsaasti silmäpareja

    Julkaistu
    13.3.2025
    Sanoman tuottamat sisällöt ja eri jakelukanavat tarjosivat monipuolista näkyvyyttä kotileipureita tavoitelleelle joulukampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

    Julkaistu
    26.2.2025
    ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
    Lue asiakastarina
  • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

    Julkaistu
    7.2.2025
    Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
    Lue asiakastarina
  • Tampereen keskustan erikoisliikkeiden asiakasvirrat kasvuun monimediallisella kampanjakokonaisuudella

    Julkaistu
    20.1.2025
    Alueellinen printti-, digi- ja radiokampanja herätti kiinnostuksen Tampereen keskustan kivijalkaliikkeitä kohtaan.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland