Monikanavainen kampanja ylitti odotukset – Haaga-Helia tavoitti nuoret luovalla tavalla Sanoman avulla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kampanjoi aina keväisin yhteishaun yhteydessä. Viime keväänä Haaga-Helia kokeili ensimmäistä kertaa radio- ja festivaaliyhteistyötä.
”Koulutuksiamme markkinoidaan lähinnä 18–40-vuotiaiden kohderyhmässä. Tavoitteenamme oli vahvistaa Haaga-Helian brändiä ja saada opiskelijoita valitsemaan meidät yhteishaussa”, kertoo Brand Manager Hanna Huuskonen Haaga-Heliasta.
Radiopromootio koostui spottikampanjasta ja ohjelmayhteistyöstä Loop-kanavan kanssa. Loopin aamun juontajat Millu Haataja ja Karoliina Tuominen kertoivat omia kokemuksiaan opiskeluistaan ja kouluun hakemisesta sekä miettivät eri ammatteja ja niihin sopivia tutkintoja. He ohjasivat kuuntelijoita kampanjasivulle tutustumaan koulutustarjontaan, pyöräyttämään onnenpyörää ja osallistumaan Tikkurila Festivaali -lippujen arvontaan. Kampanjaan kuului myös somepostaus Loopin TikTok-kanavalla ja natiiviartikkelien nosto Sanoman digiverkostossa.
”Saimme radioyhteistyöstä hyviä kokemuksia. Halusimme sitoa radioyhteistyön ja Tikkurila Festivaalin yhteen niin, että ne olisivat yhtenäinen kokonaisuus, joka sopii markkinointikampanjoidemme kalenteriin ajallisesti”, Huuskonen kertoo.
Yksi kanava ei riitä
Haaga-Helialla on ollut jo pidempään etsinnässä aktivoiva kampanja kesäaikaan.
”Tulevista opiskelijoistamme suurin osa on pääkaupunkiseudulta. Tikkurila Festivaali on meille kävijäryhmältään sopiva, ja festareiden discokontti oli hyvän mielen festaritoteutus. Tiedämme, että nuorten mediankäyttö on todella pirstaleista. Heidät pitää saada monesta kanavasta kiinni, yksi ei riitä.”
Festivaalikumppanuus sisälsi discokontin lisäksi näkyvyyden lavascreeneillä ja festivaalin somekanavissa.
Yhteistyö Sanoman kanssa sujui Huuskosen mukaan todella hyvin. Yhdessä keskustelemalla saatiin parhaat ratkaisut aikaan.
Näinä aikoina joutuu miettimään median ja mainonnan vastuullisuutta. Teemme toki markkinointia erilaisia somealustoilla, mutta näemme, että rinnalla on hyvä olla kotimainen toimija. Sanoman vahvuus on monikanavaisuus. Kohderyhmää ei saa enää yhdestä laatikosta kiinni, vaan pitää heilutella monia eri boxeja.”
Tulokset ylittivät odotukset
Kampanja oli erittäin onnistunut ja ylitti odotukset suoriutumalla erinomaisesti pienellä kanavalla. Juontajat saivat hyvän otteen yhteistyöhön ja nostivat sitä monipuolisesti hyödyntäen myös omia kokemuksiaan. Kampanjan somepostaus julkaistiin Loopin TikTokissa Millu Haatajan ja Karoliina Tuomisen tutuksi tekemänä red or green -haasteena. Julkaisu tavoitti lähes 26 000 silmäparia. Orgaanisena ja kaupallisena yhteistyönä tehtynä julkaisuna tavoittavuus oli hyvä, kun sitä vertaa Loopin omiin TikTok-julkaisuihin. Digin puolelta kävijöitä ohjattiin kampanjasivulle CPC-natiivinostoilla, joka olivat tähän kampanjaan erittäin hyvä valinta. Ne keräsivät kaikkiaan yli miljoona näyttöä ja yli 7 000 klikkausta kampanjasivulle.
Tikkurila Festivaalin kävijäkyselyssä 36,8 % vastaajista kertoi nähneensä Haaga-Helian mainontaa tapahtuma-alueella. Erityisesti discokonttia pidettiin loistavana toteutuksena.
Esimerkkejä kampanjamateriaalista
On air -nosto
Loop livepodcast
Promospotti
Haaga-Helia näkyi Tikkurila Festivaalin discokontissa