Ohjelmayhteistyö Diilin kanssa välitti tehokkaasti Fennian viestiä yrittäjyyden puolestapuhujana

Tavoite
Ohjelmayhteistyön tavoitteena on Fennian tunnettuuden kasvattaminen ja vaikuttaminen brändimielikuvaan.
Erityisesti haluttiin vahvistaa yrittäjyysmielikuvaa kiinnittymällä Diiliin, jonka idea pohjautuu vahvasti yritteliäisyydelle ja on siksi luonteva ympäristö Fennian viesteille. Ohjelmassa haettiin kehitysjohtajaa juontaja Jaajo Linnonmaan firmaan ja katsottiin tulevaisuuteen, mikä tukee myös Fennian arvoja.
”Valitsemme ohjelmayhteistyöt kahdesta näkökulmasta: haluamme rakentaa niillä tunnettuutta niin, että olemme ihmisten mielissä ja valintalistoilla, kun tulee se hetki, että pitää pohtia vakuutusasioita. Haluamme myös, että ohjelmayhteistyö sopii hyvin yhteen brändin kanssa. Diili sopi meille kuin nenä naamaan, sillä Fennialla on vahvat yrittäjyyden juuret. Diilissä kannustetaan tekemään ratkaisuja, kokeilemaan ja menemään rohkeasti eteenpäin. Se sopii hyvin siihen sanomaan, jota haluamme kertoa”, kertoo Fennian markkinointijohtaja Selja Kohonen.
Kaikkien Fennian tekemien toimenpiteiden tavoitteena on vahvistaa tunnesidettä asiakkaisiin.
”Jos omat asiakkaamme kokevat viestimme osuvaksi, mukanaolo Diilissä vahvistaa parhaimmillaan sitä tunnetta, että he ovat tehneet oikean valinnan”, Kohonen sanoo.
Ratkaisu
Ohjelmayhteistyö Diilissä 22.2.– 26.4.2021. Yhteistyöhön sisältyi TV-tunnisteet ohjelman ensiesityksissä ja pikauusinnoissa, Ruutu-tunniste jaksojen alussa ja lyhyissä sisällöissä sekä katkopromo Ruudussa.
Kokonaisuuteen kuului myös ohjelmayhteistyö 12.4.– 25.4.2021 Radio Suomipop Aamulypsyssä, johon sisältyi ohjelmayhteistyötunnisteet Aamulypsyssä, promospotti Radio Suomipopilla ja Suplassa, kiinteä promobanneri Suplassa, cross-screen paraati Sanoman verkostossa sekä Fennian kampanjasivu ”Mikä sinua motivoi menemään eteenpäin tulevaisuudessa?”
Aamulypsy aktivoi kuuntelijoita Fennian kampanjasivulle kertomaan motiiveistaan ja osallistumaan tulevaisuustonnin arvontaan.
Tulokset

Diili tavoitti viikoittain keskimäärin 822 000 katsojaa (10+) Nelosella Jimillä ja Ruudussa. Eniten katsojia oli 25–54-vuotiaiden naisten kohderyhmässä (Lähde: Finnpanel Oy, Total TV -tutkimus, AdEdge VOD, helmi-toukokuu 2021.) Ohjelmaa seurattiin kauden aikana erityisen innokkaasti Ruudussa. Ruutu-käynnistyksiä oli kauden aikana noin 2,3 miljoonaa.
Ohjelmayhteistyötutkimuksen mukaan Fennian mainontaa muisti nähneensä 47 % vastaajista. Diiliä säännöllisesti seuranneista Fennian mainontaa muisti nähneensä 78 % ja Fennian kohderyhmään kuuluvista 67 %.
Ohjelmaa ainakin silloin tällöin seuranneista katsojista 68 % koki Fennian sopivan erittäin tai melko hyvin Diilin yhteistyökumppaniksi. Fennian kohderyhmään kuuluvista 80 % oli tätä mieltä.
”Ohjelmassa etsitään yrittäjähenkistä ihmistä ja ohjelman luonteen vuoksi mainonta sopii ohjelmaan.”
“Uudet yrittäjät tarvitsevat ketterää vakuuttamista.”
”Laadukas meininki molemmilla ja ammatillinenkin yhteys ohjelman, mainostajan ja jopa minun välillä.”
Kohderyhmään kuuluvista 39 % koki, että ohjelmayhteistyö paransi heidän mielikuvaansa Fenniasta. Yritys koettiin uudistuneeksi ja mielenkiintoiseksi.
Jopa 58 % vastaajista koki Fennian luontevaksi yhteistyökumppaniksi. Erityisesti yrittäjähenkisyys yhdisti Fenniaa ja Diiliä.
Väittämäpatteristossa erityisesti mainonnan sopivuus ohjelmaan nousi yli tietopankkikeskiarvojen.
”Meillä oli tavoitteena tunnettuuden kasvattaminen, ja saimme sen kehittymään hyvin. Viestimme yrittäjyyden puolesta puhumisesta välittyi erinomaisesti. Avoimessa palautteessa tuli kommenttina, että Fennia on vakuutusyhtiö, joka haluaa kannustaa näkemään mahdollisuuksia. Olimme tosi iloisia, että brand match toimi. Ei ole aina itsestään selvää, että brändimielikuva saadaan loksahtamaan kohdalleen.”
Kohonen on tyytyväinen yhteistyöhön Sanoman kanssa.
”Sanomalla ollaan proaktiivisia ja ehdotetaan kaikkea uutta, mikä on tosi tärkeää. Omassa työssäni on niin monta rautaa tulessa, etten ehdi aina kaikkea selvittämään. Ymmärrys siitä, mitä tavoittelemme brändimielikuvan puolella, on yhteistyön myötä kehittynyt. Sanomalla on tarjota koko myyntiputkeemme erilaisia ratkaisuja, sekä täsmäiskuja että laajaa peittoa.”
Meillä oli tavoitteena tunnettuuden kasvattaminen, ja saimme sen kehittymään hyvin. Viestimme yrittäjyyden puolesta puhumisesta välittyi erinomaisesti. Olimme tosi iloisia, että brand match toimi. Sanomalla on tarjota koko myyntiputkeemme erilaisia ratkaisuja, sekä täsmäiskuja että laajaa peittoa.