Vakuutusyhtiö Turva piti otteessaan haastavan kohderyhmän
Lokakuun ensimmäisenä perjantaina vietetään kansainvälistä hymypäivää. Vakuutusyhtiö Turva on useampana vuonna toteuttanut päivän ympärille jonkin hymyyn liittyvän kampanjan tai tapahtuman.
”Brändimme ydin on: Hymyile, olet Turvassa. Viime vuonna mietimme, että hymypäivän ympärille pitäisi tehdä jotain uutta ja erilaista. Syntyi idea tarinoista, kaikenlaisista sattumuksista ja kommelluksista. Aihe oli herkullinen ohjelmayhteistyölle. Tarinat sopivat radioon, jos jonnekin”, kertoo Turvan markkinointipäällikkö Janica Lamberg.
Kun hymyilyttäviä tarinoita lähdettiin keräämään, pohdittiin että niitä voisi hyödyntää jotenkin muutenkin. Tarinoiden ympärille ideoitiin podcast.
”Ohjelmayhteistyössä saimme tuotua esiin brändiämme ja osallistettua ihmisiä tarinoiden kerrontaan. Kampanja huipentui siihen, että pääsimme tuomaan tarinoita podcastissa paremmin esiin ja kytkettyä ne vakuuttamisen maailmaan.”
Turva ei halunnut tehdä jäykkää yrityspodcastia, jossa on tiukkaa asiaa ja pönöttäviä asiantuntijoita, vaan tarjota viihdyttävää sisältöä sekä nykyisille että potentiaalisille asiakkailleen.
”Halusimme tehdä tämän kokonaisuuden erityisesti Suomipopin kanssa. Juuso ja Tinni puhuttelivat meitä vaikuttajapersoonina”, Lamberg kertoo.
”Vakuutukset mielletään lähtökohtaisesti hyvin kuivakkaiksi asioiksi. Kun ne tuodaan esiin viihteellisesti ja tarinoiden kautta, olemme pystyneet oivalluttamaan ihmisiä siitä, mitä varten vakuutukset ovat ja missä tilanteissa niistä on hyötyä.”
Odotukset ylittyivät
”Podcastista tuli parempi, kun sitä suunniteltaessa uskalsimme edes toivoa. Kuuntelukerrat ovat olleet tuhansissa”, Lamberg iloitsee.
Podcast onnistui puhuttelemaan laajasti eri-ikäisiä suomalaisia.
”Juuso ja Tinni ovat tarinankerronnan, huumorin ja viihteen ammattilaisia. Minua yllätti, miten hyvin he osasivat auttaa asiantuntijoitamme heittäytymään tilanteeseen. Viimeinenkin jännitys suli, kun asiantuntijamme pääsivät Juuson ja Tinnin kanssa studioon. Juontajakaksikko osasi kysyä sellaisia kysymyksiä, jotka varmasti ovat mietityttäneet muitakin. Se, että vakuutuksista puhuttiin ymmärrettävästi ja kuin kavereina, onnistui podcastissa erityisen hyvin.”
Eniten Lamberg yllättyi siitä, miten paljon pitkään podcastin parissa viihdyttiin.
”Podcastia kuunneltu yhteensä yli 1700 tuntia. Minkä muun brändisisällön kanssa vietetään niin paljon aikaa?”
Alun perin tavoitteena oli tuhat kuuntelua per jakso.
”Vähiten kuunnellulla jaksolla on Suplassa ja Spotifyssa yhteensä yli 1600 kuuntelua, eniten kuunnellulla 4700 ja yhteensä kuuntelukertoja viidellä jaksolla yli 15 000. Käytännössä kolminkertaistimme tavoitteemme.”
Voin lämpimästi ja aidon oikeasti suositella Sanoman tiimiä podcastin toteuttajaksi. Meitä olivat luotsaamassa todella ammattilaiset sisällöntekijät. Prosessista oli koko ajan luottavainen olo. Saimme timanttisen tuotoksen aikamoisella vauhdilla ulos.
Kampanjan hienoin anti Lambergin mukaan todella hyvä ja onnistunut kokonaisuus.
Viiteen jaksoon saatiin tuotua Turvan liiketoiminnalliset näkökulmat.
”Sanoman vahvuutena on kokonaisuuden hallinta. Kampanjaan pystyy yhdistämään perinteisempää mediaa, radion ohjelmayhteistyötä ja sisällöntuotantoa. Kokonaisuus toimi todella hyvin ideasta ja aikataulutuksesta käsikirjoitukseen ja markkinointimateriaalin tuotannosta podcastin pariin tehtyihin ohjauksiin. Olin todella tyytyväinen siihen, miltä mainonta näytti. Visuaalinen puoli oli kivalla tavalla erilaista, mutta siinä kuitenkin kunnioitettiin Turvan brändiä ja visuaalista ilmettä. Yhteydenpito ja yhteistyö oli mutkatonta ja helppoa. Kaikki sujui joustavasti, nopeasti ja aikataulussa”, Lamberg kiittää.
Kampanjakokonaisuus
Tavoite
Vakuutusyhtiö Turvan tavoitteena brändimielikuvaan vaikuttaminen ja tunnettuuden kasvattaminen erityisesti kohderyhmänsä, yli 40-vuotiaiden ammattiliittojen jäsenten parissa.
Turva halusi rakentaa brändiään sisältömarkkinoinnin keinoin tuottamalla kohderyhmää kiinnostavaa ja puhuttelevaa audiosisältöä.
Ratkaisu
”Sattumus, joka jo nyt hymyilyttää” -teeman ympärille kehitettiin kiinnostava radio-ohjelmayhtiö ja hyvänmielen sisältöä Radio Suomipopin aamuun. Juontajat ja promospotit aktivoivat kuulijat kertomaan oman uskomattomimman, jännittävimmän, pysäyttävimmän tai hauskimman tarinansa, joka hymyilyttää jälkikäteen. Kampanjan päätteeksi arvottiin huikea elämyspalkinto kaikkien tarinansa lähettäneiden kesken.
Aamulypsyn eloisalla ja hauskalla kaksikolla oli herkullisesta aiheesta omakohtaisiakin sattumuksia, jotka toimivat hyvänä introna ja sisältönä aiheen pyörittelyyn. Tarinat kerättiin ja niiden avulla toteutettiin hyvää mieltä hersyvä podcast. Sanoma tuotti podcastin viisi jaksoa avaimet käteen -periaatteella. Podcastin lisäksi kokonaisuuteen kuului kuva- ja videomateriaalia, juontajien some sekä podcastin pariin ohjaava markkinointikampanja.
Tulokset
Tavoitteena oli 1000 kuuntelua per jakso. Tavoite ylittyi kirkkaasti. Viittä jaksoa kuunneltiin yhteensä yli 15 000 kertaa ja sisältöjen parissa viettiin aikaa yli 1700 tuntia.
yli 15 000
kuuntelukertaa
yli 1 700
sisältöjen parissa vietettyä tuntia
Esimerkkejä kampanjamateriaalista
Podcastin pariin ohjattiin videomainonnalla.
Rento ja värikäs kuvitus houkutteli kuuntelemaan.
Kansainvälisesti palkittu kampanja
Toteutus voitti pronssia erittäin kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.
Kiinnostuitko?
Muuta maailmaa sisältöjen voimalla
Puhutteleva sisältömarkkinointi edistää liiketoimintasi tavoitteita ja rakentaa brändistä vahvan. Tarjoamme strategisia ja mitattavia sisältömarkkinoinnin palveluja, jotka räätälöidään yrityksesi tarpeisiin..