Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Valion jouluinen reseptiliite innosti leipomaan

Kodin Kuvalehden välissä julkaistu liite sai erinomaista palautetta ja houkutti Valion tuotteiden pariin.
Case Valion reseptiliite artikkelikuva
22.12.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Reseptiliitteet on todettu Valiolla aina toimiviksi. Erillinen liite jää kodin pöydälle selailtavaksi pidemmäksi aikaa.

”Liitteet ovat olleet todella tykättyjä. Niistä tulee kuluttajapalveluummekin kysymyksiä. Halutaan tietää, milloin tulee seuraava ja minkä lehden välissä se ilmestyy. Valio Koekeittiö tekee reseptiikkaa koko ajan, mutta tietyllä tavalla liitteet myös rytmittävät tekemistämme”, copywriter ja toimituspäällikkö Anna Jalas-Karjalainen Valiolta kertoo. Reseptiliitteitä julkaistaan kolme kertaa vuodessa pääosin aikakauslehtien välissä.

Valiolla on talon sisäinen työryhmä haistelemassa trendejä ja miettimässä juuri tällä hetkellä kuluttajia kiinnostavia reseptejä. Tavoitteena myös on, että kuluttajat löytävät uutuudet reseptien kautta.

”Lähdemme suunnittelussa yhdistämään ajatuksia, mutta vahvin näkemys on ehdottomasti koekeittiömme ammattilaisilla, joilta tulee ihan loistavia ideoita. He myös tarttuvat aktiivisesti ideoihin. Tämän vuoden teemana oli itse tehdyt ruokalahjat. Taisin itse heittää ilmoille ajatuksen suklaasalamista. Sen resepti löytyy nyt joululiitteestä.”

Kampanjan tavoite

Reseptiliitteen tavoitteena on kasvattaa Valion uutuustuotteiden tunnettuutta ja myyntiä sekä rakentaa mielikuvaa Valiosta leivonnan mielikuvallisena markkinajohtajana.

Toteutus

Jouluisia reseptejä tarjonnut liite julkaistiin 12. marraskuuta ilmestyneen Kodin Kuvalehden välissä.

Valio-reseptiliite-kollaasi.png

Reseptiliitteen vaikutusta suoraan myyntiin on vaikea arvioida. Tänä vuonna se on erityisen vaikeaa, sillä Suomessa on paljon enemmän ihmisiä kuin yleensä joulun aikaan.

”Tavallisesta poikkeava joulumyynti tulee jo sitä kautta, kun ulkomaanmatkoja ei tehdä entiseen tapaan ja joulua vietetään pienemmissä porukoissa. Näin useampaan kotitalouteen ostetaan leivontakerma tai vaikkapa smetana.”

Kotiin selailtavaksi jäävä liite on osoittautunut toimivaksi satsaukseksi. Sosiaalisen median kanavien kautta voi havaita, että liitteen reseptejä on testailtu innokkaasti.

Tunnettuuden ja myynnin kasvattamisen lisäksi reseptiliitteiden tavoite on mielikuvallinen.

”Haluamme vahvistaa mielikuvaa siitä, että Valio liitetään brändinä leivontaan ja ruoanvalmistukseen. Reseptiliitteet ovat siihen oiva keino.”

Tulokset

Liite tavoitti erinomaisesti Kodin Kuvalehden lukijat. Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä muisti nähneensä liitteen, ja käytännössä jokainen heistä myös vähintään silmäili sen läpi. Kohderyhmään koki kuuluvansa peräti 93 % liitteen huomanneista. Tutkimus toteutettiin verkossa Kodin Kuvalehti -lehden lukijaprofiilia edustavassa lukijapaneelissa.

Liite miellettiin tietoa antavaksi, erottuvaksi ja erityisen kiinnostavaksi, mikä näkyy myös liitteen saamassa korkeassa kouluarvosanassa (9,1). Liite myös erottui muusta lehtimainonnasta ja mainostaja tuli selvästi esille. Avoimissa kommenteissa liitteen sisältöä kehuttiin vuolaasti ja reseptejä hyviksi.

"Selkeät ja houkuttelevat ohjeet, mitkä innostavat kokeilemaan."

"Otin liitteen talteen, joten se on onnistunut tarkoituksessaan. Myös toteutus oli hyvä ja laadukas."

"Valion reseptit näissä mainosliitteissä ovat loistavia. Tapanani on säilyttää liitteet ja käyttää myöhemminkin. Olen tehnyt valtavasti leivonnaisia juuri näistä Valion liitteistä."

Liite paransi selvästi mielikuvia Valiosta ja kasvatti sekä kiinnostusta että ostoaikeita lähes kaikkien mainontaa huomanneiden parissa.

Liitteellä oli erinomainen huomioarvo: sen oli huomannut 92 % vastanneista. Tämä on reippaasti enemmän kuin maitotuotteet-toimialan tutkittujen mainosten keskiarvo ja sekä myös enemmän kuin Kodin Kuvalehdessä tutkittujen liitteiden keskiarvo.

Vastaajat kokivat, että Valion reseptiliite esittelee uusia Valion tuotteita hyvällä tavalla ja reseptiliite on aina kiva yllätys lehden välissä.

92 %

Huomioarvo

98 %

Lukuarvo

93 %

Kohderyhmään kuuluminen

94 %

Mainosliitteen vaikutus brändimielikuvaan

82 %

Kiinnostuksen lisääntyminen

93 %

Aktivoituminen mainosliitteen perusteella

Olemme todella tyytyväisiä siihen, että reseptiliite on löytänyt lukijansa ja olemme voineet tarjota inspiraatiota joulun ajan leivontaan. Valiolla markkinointia tehdään monikanavaisesti, mutta reseptien kohdalla printtimuotoinen reseptiliite on osoittautunut todella toimivaksi.

Anna Jalas-Karjalainen
Valio
copywriter, toimituspäällikkö

Tagit

Aikakausmedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • Eckerö Line ja Me Naiset tarjoavat inspiraatiota ja hyvää mieltä kevääseen

    Julkaistu
    24.3.2025
    Ainutlaatuinen yhteistyö koostuu risteilyn sisältöyhteistyöstä, printti- ja digimainonnasta sekä radiopromootiosta.
    Lue asiakastarina
  • Dr. Oetkerin monikanavainen natiivi- ja videokampanja tavoitti runsaasti silmäpareja

    Julkaistu
    13.3.2025
    Sanoman tuottamat sisällöt ja eri jakelukanavat tarjosivat monipuolista näkyvyyttä kotileipureita tavoitelleelle joulukampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

    Julkaistu
    26.2.2025
    ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
    Lue asiakastarina
  • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

    Julkaistu
    7.2.2025
    Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
    Lue asiakastarina
  • Lohjalle lompsis – Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä

    Julkaistu
    7.6.2024
    Lohja teki ensimmäisenä kaupunkina historiaa ja panosti aikakausmediakampanjaan, jollaista ei oltu aiemmin tehty.
    Lue asiakastarina
  • Hammaslääkäriasema Helmiäinen otti Aamulehden natiiviartikkelit avuksi tunnettuuden kasvattamisessa

    Julkaistu
    18.9.2023
    ”Mainontaan laitettu raha on tullut asiakasvirtana moninkertaisesti takaisin”, kertoo Helmiäisen toimitusjohtaja Ville Männistö.
    Lue asiakastarina
  • Erikoisartikkeli ja Aku Ankka -liite – DNA tavoitti lapsiperheet laadukkailla sisällöillä

    Julkaistu
    13.9.2023
    ”Sanoman mediavalikko juuri tälle kohderyhmälle on vaikuttava”, sanoo markkinointipäällikkö Lotta Rechardt DNA:lta.
    Lue asiakastarina
  • Mustin ja Mirrin visuaalisesti hieno Tällaisia me olemme -kampanja on kesäkuun Kuukauden kamppis

    Julkaistu
    30.6.2023
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Musti ja Mirri viesti lemmikkitutkimuksensa tuloksia upeilla Meeri Koutaniemen kuvilla lemmikeistä ja niiden omistajista.
    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023
    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.
    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä Järvikylälle tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023
    Etusivut toivat huomioarvoa ja feed-pohjainen digikokosivu syvyyttä monimediakampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Julkaistu
    18.11.2022
    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.
    Lue asiakastarina
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland