Valion jouluinen reseptiliite innosti leipomaan
Reseptiliitteet on todettu Valiolla aina toimiviksi. Erillinen liite jää kodin pöydälle selailtavaksi pidemmäksi aikaa.
”Liitteet ovat olleet todella tykättyjä. Niistä tulee kuluttajapalveluummekin kysymyksiä. Halutaan tietää, milloin tulee seuraava ja minkä lehden välissä se ilmestyy. Valio Koekeittiö tekee reseptiikkaa koko ajan, mutta tietyllä tavalla liitteet myös rytmittävät tekemistämme”, copywriter ja toimituspäällikkö Anna Jalas-Karjalainen Valiolta kertoo. Reseptiliitteitä julkaistaan kolme kertaa vuodessa pääosin aikakauslehtien välissä.
Valiolla on talon sisäinen työryhmä haistelemassa trendejä ja miettimässä juuri tällä hetkellä kuluttajia kiinnostavia reseptejä. Tavoitteena myös on, että kuluttajat löytävät uutuudet reseptien kautta.
”Lähdemme suunnittelussa yhdistämään ajatuksia, mutta vahvin näkemys on ehdottomasti koekeittiömme ammattilaisilla, joilta tulee ihan loistavia ideoita. He myös tarttuvat aktiivisesti ideoihin. Tämän vuoden teemana oli itse tehdyt ruokalahjat. Taisin itse heittää ilmoille ajatuksen suklaasalamista. Sen resepti löytyy nyt joululiitteestä.”
Kampanjan tavoite
Reseptiliitteen tavoitteena on kasvattaa Valion uutuustuotteiden tunnettuutta ja myyntiä sekä rakentaa mielikuvaa Valiosta leivonnan mielikuvallisena markkinajohtajana.
Toteutus
Jouluisia reseptejä tarjonnut liite julkaistiin 12. marraskuuta ilmestyneen Kodin Kuvalehden välissä.
Reseptiliitteen vaikutusta suoraan myyntiin on vaikea arvioida. Tänä vuonna se on erityisen vaikeaa, sillä Suomessa on paljon enemmän ihmisiä kuin yleensä joulun aikaan.
”Tavallisesta poikkeava joulumyynti tulee jo sitä kautta, kun ulkomaanmatkoja ei tehdä entiseen tapaan ja joulua vietetään pienemmissä porukoissa. Näin useampaan kotitalouteen ostetaan leivontakerma tai vaikkapa smetana.”
Kotiin selailtavaksi jäävä liite on osoittautunut toimivaksi satsaukseksi. Sosiaalisen median kanavien kautta voi havaita, että liitteen reseptejä on testailtu innokkaasti.
Tunnettuuden ja myynnin kasvattamisen lisäksi reseptiliitteiden tavoite on mielikuvallinen.
”Haluamme vahvistaa mielikuvaa siitä, että Valio liitetään brändinä leivontaan ja ruoanvalmistukseen. Reseptiliitteet ovat siihen oiva keino.”
Tulokset
Liite tavoitti erinomaisesti Kodin Kuvalehden lukijat. Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä muisti nähneensä liitteen, ja käytännössä jokainen heistä myös vähintään silmäili sen läpi. Kohderyhmään koki kuuluvansa peräti 93 % liitteen huomanneista. Tutkimus toteutettiin verkossa Kodin Kuvalehti -lehden lukijaprofiilia edustavassa lukijapaneelissa.
Liite miellettiin tietoa antavaksi, erottuvaksi ja erityisen kiinnostavaksi, mikä näkyy myös liitteen saamassa korkeassa kouluarvosanassa (9,1). Liite myös erottui muusta lehtimainonnasta ja mainostaja tuli selvästi esille. Avoimissa kommenteissa liitteen sisältöä kehuttiin vuolaasti ja reseptejä hyviksi.
"Selkeät ja houkuttelevat ohjeet, mitkä innostavat kokeilemaan."
"Otin liitteen talteen, joten se on onnistunut tarkoituksessaan. Myös toteutus oli hyvä ja laadukas."
"Valion reseptit näissä mainosliitteissä ovat loistavia. Tapanani on säilyttää liitteet ja käyttää myöhemminkin. Olen tehnyt valtavasti leivonnaisia juuri näistä Valion liitteistä."
Liite paransi selvästi mielikuvia Valiosta ja kasvatti sekä kiinnostusta että ostoaikeita lähes kaikkien mainontaa huomanneiden parissa.
Liitteellä oli erinomainen huomioarvo: sen oli huomannut 92 % vastanneista. Tämä on reippaasti enemmän kuin maitotuotteet-toimialan tutkittujen mainosten keskiarvo ja sekä myös enemmän kuin Kodin Kuvalehdessä tutkittujen liitteiden keskiarvo.
Vastaajat kokivat, että Valion reseptiliite esittelee uusia Valion tuotteita hyvällä tavalla ja reseptiliite on aina kiva yllätys lehden välissä.
92 %
Huomioarvo
98 %
Lukuarvo
93 %
Kohderyhmään kuuluminen
94 %
Mainosliitteen vaikutus brändimielikuvaan
82 %
Kiinnostuksen lisääntyminen
93 %
Aktivoituminen mainosliitteen perusteella
Olemme todella tyytyväisiä siihen, että reseptiliite on löytänyt lukijansa ja olemme voineet tarjota inspiraatiota joulun ajan leivontaan. Valiolla markkinointia tehdään monikanavaisesti, mutta reseptien kohdalla printtimuotoinen reseptiliite on osoittautunut todella toimivaksi.