Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Voi näitä Elon päiviä − Kian satiirinen kampanja tarttui ajankohtaiseen ilmiöön

Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Kian HS etusivu herätti keskustelua.
17.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Kian viime vuoden alkupuolella käynnistynyt rohkea brändikonsepti vastavoima statusmerkeille perustuu liiketoiminnan tavoitteisiin. 

”Globaali strategiamme pohjautuu vahvaan kasvuun sähköautomarkkinassa. Tänä vuonna meillä on neljä uutta sähköautomallia, ja sama ilotulitus jatkuu tulevana vuonna. Teimme ison strategisen segmentoinnin täällä Suomessa, jotta ymmärtäisimme paremmin mikä on positiomme markkinassa ja mistä kasvu tulee”, kertoo Astara Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Niina Ahokas. 

Tutkimuksesta selvisi, että vanhat mielikuvat Kiasta ovat edelleen tiukassa. 

”Monet mieltävät Kian edulliseksi korealaiseksi autoksi pitkällä takuulla. Huomasimme tutkimuksen perusteella, että edullisempia autoja ostavat preferoivat Kiaa, kun taas kalliimpia autoja harkitsevien segmentissä preferenssi on selkeästi matalampi. Meidän tapauksessamme kasvu tulee kalliimmista segmenteistä, joihin meiltä on tullut ja lähitulevaisuudessa tulossa uusia, houkuttelevia vaihtoehtoja.”

Satiirinen huumori kutsuu oivaltamaan

Segmentoinnin pohjalta briifin sai luova toimisto Folk Finland. 

Ihmisiä haluttiin herättää miettimään, miksi he ajavat edelleen tiettyjen merkkien autoilla, vaikka sähköautoissa on tarjolla yhtä edistyksellisiä vaihtoehtoja muiltakin merkeiltä. Sähkön aikakausi on tuonut valmistajat ihan eri tavalla samalle viivalle.

”Haluamme tehdä jotain rohkeaa ja tavanomaisesta poikkeavaa. Mietimme, että mikään ei muutu, jos teemme jotain kädenlämpöistä. Halusimme nostaa Kian brändimielikuvaa kohti premium-segmenttiä.”

Kia käyttää uuden brändikonseptinsa mukaisessa mainonnassa satiirista huumoria, joka kutsuu kuluttajia tekemään oivalluksia. 

”Olemme ajan hengessä kiinni ja tartumme ympäröivässä maailmassa tapahtuviin ilmiöihin. Konsepti oli täysin lokaali ja Suomessa tehty. Elon päivissä halusimme leikitellä tällä ihanalla suomen kielellä. Siihen tarjoutui aivan mahtava mahdollisuus, kun aiheesta oli puhuttu paljon mediassa. Satiirinen huumori herättää kuluttajan kiinnostuksen ja jättää hyvän muistijäljen. Vertaileva, kilpailijoita huumorihengessä nokitteleva mainonta on Suomessa harvinaista melkein kaikilla toimialoilla. Tämäntyyppistä mainontaa tehdään maailmalla paljon hyvinkin tuloksekkaasti.” 

Uudenlainen mainonta on tuonut Kialle erinomaisia tuloksia. Tutkimuksen mukaan mainonta on selkeästi muuttanut mielikuvia. 

”Mainonnan uplift on 175 %, kun esitetään väittämä Kia on edelläkävijä sähköautoissa. Olemme saaneet todella hyvää palautetta sekä kilpailijoiltamme, kumppaneiltamme että kuluttajilta ja varsinkin sitä kohderyhmältä, jota olemme tavoitelleet. Kalliimpia autoja suosivien segmentissä brändimielikuva on parantunut huomattavasti, ja auton ostoaikeessa ja mainonnan muistamisessa on huimaa kasvua edellisvuoteen nähden. Tämä on näkynyt myös sähköautojemme markkinaosuudessa, joka on noussut merkittävästi. Kun viime vuoden puolivälissä oltiin 4 prosentissa, nyt ollaan 7,5 prosentissa.”

HS etusivu osoitti tehonsa

Ensimmäinen uuden brändikonseptin mukainen HS etusivu Kialla oli joulukuussa. 

”Se osoitti, että HS etusivu on äärimmäisen tehokas ja hyvä media. Hesarin etusivu on statement-media ja herättänyt keskustelua. Keskustelun myötä olemme saaneet huomattavan määrän ansaittua mediaa.” 

Ahokkaan mukaan HS etusivu on tuotto-panos-suhteeltaan todella hyvä. 

”Se on premium-paikka, josta tulee ison kampanjan tuntua. Olemme kokeneet sen meille sopivaksi näyttäväksi paikaksi, jonka luova ansaitsee. HS etusivu todella huomataan, eikä se jää muun mainonnan varjoon.”

Konseptin suunnittelussa ovat olleet Folk Finland sekä mediatoimisto ToinenPHD. 

”Folk on uskaltanut ehdottaa jotain sellaista, mitä moni muu ei olisi uskaltanut. Heillä on ihan mieletön luova tiimi. ToinenPHD on ollut käynnistämässä konseptia ja tehnyt kanssamme pohjatyön, segmentoinnin ja brändipelikirjat. Tämä lokaalisti tehty investointi maksaa itsensä takaisin. On ollut mahtavaa todeta, että kaikki mittarit liikkuvat oikeaan suuntaan.”

Onnea Kia, luova toimisto Folk Finland ja mediatoimisto ToinenPHD!

Raadin kommentit

 

Mainonta noudattaa hienosti Kian uuden brändikonseptin linjaa.
 

Oivaltava satiiri pistää miettimään.
 

Kampanja poikkeaa edukseen automainonnan konventioista
 


Tutustu aiempiin Kuukauden kamppiksiin

Tagit

Digiratkaisut Kuukauden kamppis Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland