Ilmiön resepti – nämä ovat ilmiön kolme perusrakennusainesta

Anssi Paloposki
Ilmiö-sana on ollut pinnalla jo useamman vuoden: kaikki haluavat luoda sellaisia tai vähintäänkin olla osana jotakin ilmiötä, Nelonen Median markkinointipäällikkö ja online & pr -tiimin esimies Anssi Paloposki kirjoittaa.

Nelonen Medialla ilmiöitä on luotu jo pitkään menestyksekkäästi: suuret total-tv-viihdeshow’t, kuten vaikkapa Vain elämää, Selviytyjät Suomi, The Voice of Finland, Big Brother Suomi ja Temptation Island Suomi, ovat ilmiöitä, jotka kaikki tuntevat, ja ne herättävät mielipiteitä ja keskustelua.

Markkinoinnilla ja Sanoman verkostolla on suuri rooli puheenaiheen rakentamisessa, mutta myös yhteistyökumppani voi olla osana ilmiötä.

Ilmiön rakentamiseen liittyy tuhat ja yksi rakennuspalikkaa, ja jokainen kokonaisuus koostuu hieman eri asioista.  Muutama toistuva elementti tarvitaan aina, jotta ilmiö voi syntyä. Tässä ovat top 3 ilmiön rakennusainekset:

  1. Sisältö

Jos sisältö ei ole kunnossa, ilmiötä ei voi syntyä. Nelonen Medialla total-tv-tiimi vastaa sisältöjen hankinnasta ja kartoittaa tarkasti, minkälaiset viihde- ja urheilusisällöt kiehtovat suomalaisia tai toisaalta ovat kansainvälisiä megatrendejä. Kun sisältö on tarpeeksi kiinnostavaa, siitä halutaan myös puhua ja sitä halutaan jakaa eri alustoilla. Syksyllä 2019 ihmisiä kiinnosti mm. kauppakeskus REDIin rakennettu Big Brother -talo, jonka jokainen asukas oli valittu jättimäisestä hakijamäärästä tuomaan taloon kiinnostavia keskusteluja ja tapahtumia. Vain elämää puolestaan viihdytti 10. tuotantokaudellaan huikealla kahdeksan hengen artistikattauksellaan, joista jokainen heittäytyi mukaan täydestä sydämestään. Selviytyjät Suomessa taas päästiin näkemään, miten julkisuudesta tutut henkilöt selviytyvät aidosti rankoissa olosuhteissa keskellä Filippiinien viidakkoa.

  1. Yhteistyö

Kukaan ei pysty luomaan ilmiötä yksin. Suurimmissa ilmiöissä on aina takana tiimi, joka on ”synnyttänyt” ilmiön kukin omalla ammattitaidollaan. Sanomalla on poikkeuksellisen uniikki brändiverkosto, jonka sisällä tehdä yhteistyötä. Myös jokaisen tv-ohjelman takana on parhaimmillaan satapäinen tekijätiimi: tuotantoyhtiöstä ja eri alan ammattilaisista aina Nelonen Median omaan sisällöntuottajiin, markkinointiin, myyntiin ja vaikkapa radioyhteistyöhön. Myös ilmiöksi nousseen henkilön taustalla on useimmiten vuosien työ, joka on vaatinut paljon yhteistyötä eri verkostojen kanssa.

  1. Tähdet

Jokainen ilmiö tarvitsee tähden! Nelonen Medialla tämä kiteytyy sloganiin "Kirkkaimmat tähdet ovat Nelosella". Jokaisessa Nelonen Median ohjelmassa on omat tähtensä. Tähti voi olla esimerkiksi ohjelman juontaja tai muu keulahahmo, joskus tähtiä ovat kilpailijat tai muut osallistujat – ja toisinaan yllättäväkin sivuhenkilö voi nousta ohjelman tähdeksi. Tähdet, eli vaikuttajat, luovat omalla panoksellaan ja vetovoimallaan ison osan ohjelman sisältöä ja tekevät siitä kiinnostavan. Sama toistuu tietenkin missä tahansa liiketoiminnassa: jokaisen yrityksen kannattaa pohtia, mikä tai kuka on heidän oma tähtensä.

Katso myös: 

Viihteen supersankarit löytyvät Neloselta

Nelonen Median kevät 2020 tarjoaa upean kattauksen huippuohjelmia