Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Datan ja luovuuden liitto

Luovuus kuuluu yrityksen liiketoiminnassa ihan jokaiselle osa-alueelle, Sanoman Head of Creative Piia Lähteenmäki kirjoittaa.
Piia Lähteenmäki
27.1.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Meillä kaikilla on erilaisia käsityksiä siitä, kenelle luovuus kuuluu. Kuuluuko se luovalle tiimille, joka miettii mainonnan ja markkinoinnin luovia strategioita? Vai kuuluuko se kampanjoita toteuttaville graafisille suunnittelijoille tai copywritereille? Mielestäni luovuus kuuluu yrityksen liiketoiminnassa ihan jokaiselle osa-alueelle. Työelämä on ollut aikamoisessa muutoksessa jo monta vuotta. Olemme hypänneet lähijunasta Pendolinon kyytiin, ja siellä pitäisi pysyä. Jotta pysymme kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla mahdollisimman muuntautumiskykyisinä ja kykenemme reagoimaan erilaisiin asioihin, on tärkeää olla luova. Luovuutta ei voi ulkoistaa pelkästään markkinointiyksikköön.

Mitä datalla on tekemistä luovuuden kanssa? Me Sanomalla lähdemme aina rakentamaan luovuutta datan ja insightin kautta, ja luovuutemme perustuu luotettaviin lukuihin ja tulkintoihin. Luotamme tekemisessämme vahvasti kolmeen kivijalkaan: laadukkaisiin sisältöihin, dataan ja vahvaan yleisösuhteeseemme.

Tunnemme yleisömme ja tiedämme, millaisin keinoin ja välinein meidän kannattaa välittää markkinoijien viestiä eteenpäin. Markkinoijat puolestaan tuntevat oman yleisönsä. Yhdistämällä nämä tiedot saamme aikaan vaikuttavia, tuloksellisia ja toimivia ratkaisuja yhdessä markkinoijien kanssa.    

Mistä markkinoinnissa tällä hetkellä puhutaan? Olin hiljattain esiintymässä Marketing Finlandin Trendit 2020 -seminaarissa, jossa nostin esiin neljä trendiä luovasta näkökulmasta.

Ensimmäinen niistä on brändin rakentaminen. Markkinoinnin tehokkuuden asiantuntijat Les Binet ja Peter Field ovat tutkimuksissaan jo pitkään painottaneet sitä, että digihuumassa on keskitytty liiaksi lyhyen tähtäimen toimenpiteisiin ja niiden vaikutusten mittaukseen. On hyvä muistaa, että myös brändinrakennusta pystyy mittaamaan, mutta se vaatii pitkäaikaista datan keräämistä ja seurantaa.  Brändille kannattaa antaa aikaa kehittyä, jotta toimenpiteiden vaikutuksesta pääsee nauttimaan. Nyt markkinoinninpäättäjien ja -vaikuttajien puheissa on sorissut myös brändinrakennus ja pitkäkestoinen tekeminen. Se on todella tervetullutta.

Toinen havaintoni on, että kohdeyleisön ymmärtäminen on yhä tärkeämpää. Data on luovuudelle erinomainen liittolainen, kumppani ja kaveri.  Bränditarinoita ei rakenneta ilman hyvää tietämystä siitä, millainen yleisö tai kohderyhmä on. Toiveeni vuodelle 2020 on, että dataa ja personointia käytettäisiin kohdentamisen lisäksi yhä enemmän myös sisällön suunnitteluun. Mitä enemmän mietimme mitä kohdeyleisömme haluaa ja tarvitsee, sitä parempia viestejä voimme luovuuden keinoin heille rakentaa. Näin pääsemme lähemmäs sitä, että markkinointi koetaan enemmän asiakaspalveluksi. Median ja markkinoijan monipuolisen datan yhdistäminen luovuuteen tuo tekemiseen ja tulokseen uuden kulmakertoimen.

Paremman ja monipuolisemman sisällön merkitystä ei voi liikaa korostaa. Investoinnit sisältömarkkinointiin tulevat tutkimusten mukaan kasvamaan merkittävästi, ja natiivimainonta on oivallinen tapa ohjata sisällön pariin. Natiivimainonnan ympärillä keskustellaankin sisällön kulutuksen tottumuksista ja ”holistisuudesta” eli kokonaisvaltaisuudesta.  Kokonaisvaltainen natiivimainonta kulkee hyvin käsi kädessä brändimarkkinoinnin kanssa. Teemme vuosittain satoja natiivikampanjoita, joista valitettavan monet ovat vain yksittäisiä julkaisuja tai lyhyitä kampanjoita. Toivoisin, että kokonaisvaltaisuus erityisesti natiivikampanjoinnissa ottaisi vahvemman aseman, jolloin mietittäisiin enemmän tekemisen jatkuvuutta ja sitä, miten natiivimainontaa ja sisältömarkkinointia hyödynnetään brändin rakentamisen näkökulmasta.

Teknologia tulee näkymään entistä monipuolisemmin sisällön kulutuksessa. Jatkossa tullaan kiinnittämään enemmän huomiota siihen, minkälainen kokemus sisällön kuluttamisesta vastaanottajalle tarjotaan. Emotionaalisen tarinankerronnan ja osuvan otsikoinnin lisäksi kuluttaja kaipaa tulevaisuudessa sisällöiltä vahvempaa lukukokemusta. Sisällöt personoidaan, ja ne rakentuvat sen mukaan, mitä sisällön kuluttaja haluaa tehdä tai mistä hän on kiinnostunut. Sisältöjä rikastetaan visuaalisesti ja kulutuskokemusta parannetaan interaktiivisuudella.  

Myös liikkuvan kuvat sisällöt ovat keskiössä vuonna 2020. TV-sisällöissä branded content on keskeisessä roolissa, kun sisältömarkkinointiin panostetaan liikkuvan kuvan keinoin. Mainostajien kanssa tuotetut sisällöt ovat brändinrakennusta parhaimmillaan. TV-sisältöjen suunnittelu datan ja yleisön tuntemuksen pohjalta tuottavat menestyksekkäitä ohjelmia. Esimerkiksi viime vuonna toteutimme Valion kanssa Ystävät yhdessä pöydässä -ohjelman ja S-ryhmän kanssa Tankkaustarinat.  

Viimeisenä trendinä haluan nostaa esiin tekemisen tavan, Way of Working. Reagointikyvyn täytyy olla nopea, ja tapa tehdä markkinointia on yhä leanimpi. Luovassa tekemisessä tulee näkymään rohkeus ja rajojen rikkominen. Ilmiöihin tartutaan nopeasti ja proaktiivisesti. Tulemme näkemään entistä enemmän oivaltavia luovia ratkaisuja, jotka kiinnittyvät ajankohtaiseen aiheeseen tai tilanteeseen.  

Rohkeus ja intohimo tekemiseen näkyy myös oman tiimini, Sanoman luovien strategien työssä. Olemme aina valmiita heittäytymään, jotta asiakkaidemme kampanjat varmasti huomataan.

Omaan Rescue Ad Foundation -kampanjaamme voi käydä tutustumassa täällä: 

www.resqueadfoundation.fi

Katso myös: 

Luovat ratkaisut

Tagit

Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland