Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

On markkinoinnin tehtävä käynnistää hiipunut kysyntä

Uusi normaali on eri normaali. Ota se haltuun, Tomi Härmä kehottaa.
Tomi Härmä
29.5.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Elämme monella tavalla uudenlaista aikaa. Kukaan ei osaa ennustaa kauan ”poikkeustila” kestää ja miten se vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja elämään.

Uusi normaali voikin olla pitkän aikaa eri normaali tai jopa useita eri normaaleja, jotka kulkevat rinnakkain tai limittäin. Ei mitään Matrixia, vaan sopeutumista kulloinkin vallitsevaan tilanteeseen, joka vaatii meiltä uudenlaista markkinoinnin tekemistä ja uudenlaisia työskentelymalleja.

Markkinoinnin tehtävä on luoda kysyntää

Markkinoinnin perustehtävä ei ole muuttunut. Päinvastoin, se jopa korostuu entisestään. Markkinaosuudet ovat taantumassa aina uusjaossa, kun haastajilla on oiva paikka iskeä. Vahvatkin brändit voivat kärsiä iskuista, jos tyytyvät pysymään hiljaa. Kaikilla markkinointiin panostavilla on mahdollisuus voittaa.

Koronakriisin alkushokissa erityisesti markkinointiviestintä putosi rajusti. Moni otti aikalisän sopeutuakseen yllättävään tilanteeseen. Osa toimialoista joutui lockdown-tilanteeseen, jolloin lyhyen aikavälin taktiselle markkinoinnille ei ollut tarvettakaan, taktiselle kriisi- ja asiakasviestinnälle sitäkin enemmän.

Samalla useat bränditalot ymmärsivät yhteiskunnallisen roolinsa ja ovat nyt aktiivisia toimijoita globaalissa kriisissä ja dialogissa asiakkaidensa kanssa.

Maaliskuussa kulutus loppui Suomessa perustarvikkeiden hamstraamista lukuun ottamatta kuin seinään. Sen jälkeen kulutus on käynnistynyt hitaasti. Kysynnän lasku johtuu osittain pienemmästä kulutusvoimasta, mutta myös osalla kuluttajista voimakkaasti lisääntyneestä varovaisuudesta. Myös tarpeet kotona oleskelussa ovat hyvin erilaiset, kun sukulaispojan kesähäät on peruttu ja uutta festaritelttaakaan ei tarvita.

On markkinoinnin tehtävä saada hiipunut kulutuskysyntä käyntiin.

Samoin kuin ravintoloita ei voi pitää kiinni kuukausia, emme voi myöskään olla markkinoimatta pitkää aikaa. Moderni yhteiskunta rakentuu markkinataloudelle, joka perustuu kaupankäyntiin eli markkinointiin.

Osa yrityksistä tasapainoilee vielä kassan ja muiden liiketoiminnan haasteiden parissa. Osa markkinoijista on jo pystynyt ja uskaltanut lähteä rohkeasti liikkeelle.

Ottamaan uutta normaalia haltuun.

Megatrendit jyräävät läpi kriisien

Kulutuksen lisääminen ei tarkoita kerskakulutukseen tai yli varojen elämiseen kannustamista.

Todennäköisesti kulutus suuntautuu tulevaisuudessa yhä enemmän kestäviin valintoihin, asiakkaille merkityksellisiin tavaroihin ja palveluihin.

On olemassa monia erilaisia arvioita siitä, miten kulutuskäyttäytyminen lähivuosina muuttuu. Yhteistä niille on, että globaalit kulutuskäyttäytymisen megatrendit eivät järky yhdestä kriisistä.

Esimerkiksi Euromonitor on käynyt läpi megatrendinsä ja päivittänyt ennusteet COVID19-pandemian vaikutuksesta niihin. Kiihtyvää muutosta nähdään mm. Beyond Human -trendissä: kuluttajien luottamus automatisoituihin palveluihin kasvaa, mikä luo uusia paikkoja robotiikalle ja AI:lle.

Useimmat yritykset ovat vasta alkutaipaleella näissä digitalisaation mahdollisuuksissa, joihin kuluttajat olisivat jo valmiita.

Toinen ilmeinen muutos nähdään mm. Multifunctional Homes ja Frictionless Mobility -trendeissä.  Ihmisten kotona viettämä aika lisääntyy, ja toiminnallisuudet kodeissa monipuolistuvat. Lisääntyvä etätyö vaikuttaa myös esimerkiksi siihen, miten ja milloin työpaikoille liikutaan. Sillä voi olla suuriakin vaikutuksia liikenneinfrastrukturiin. Tuskin silti näemme suuria maallemuuttoaaltoja, asuminen jatkanee keskittymistään kasvukeskusten ympärille.

Yrityksille tämä kokonaisuus avaa paljon uudenlaisten tuote- ja palvelukonseptien kehittämisen mahdollisuuksia.

Proudly local, going global -trendi on näkynyt kuluttajien välittömissä ostopäätöksissä. Euromonitor ennustaa sen jatkavan vahvistumistaan. Globalisaation trendi onkin kokonaisuudessaan hyvin kiinnostava esimerkiksi matkailualan tulevaisuusskenaarioiden kannalta.

Kaiken kaikkiaan megatrendit antavat mielenkiintoisen kuvan tulevaisuuden kuluttajasta. Niistä on johdettavissa eri toimialoille uusia liiketoiminta- ja markkinointimahdollisuuksia.

Yritysten kannattaakin nyt analysoida koronakriisin vaikutuksia asiakkaiden käyttäytymisen muutokseen ja tehdä niihin vastaavia toimenpiteitä.

Ketteryyttä, yhteistyötä ja uutta osaamista markkinointiin

Myös meidän kaikkien markkinoinnin parissa työskentelevien pitää muuttua.

Systemaattisuuden, suunnitelmallisuuden ja markkinoinnin tehon todistamisen merkitys kasvavat entisestään. Samalla kuitenkin niiden tulee mahdollistaa ketterämmin ja nopeammin reagoivia toimenpiteitä.

Yhteistyö markkinoijien ja kaikkien markkinointiin osallistuvien tahojen välillä tarvitsee tiivistämistä ja pitkäjänteisyyttä. Uudenlaisia yhteistyön muotoja ja verkostomaisia toimintamalleja, joilla saadaan oikeanlaista osaamista nopeasti käyttöön markkinoijien tarpeiden mukaan. Mikään organisaatio ei pysty ylläpitämään ja jatkuvasti uudistamaan kaikkea tarvittavaa osaamista yksin.

Odotan innolla uutta normaalia. Parhaat keinot eri normaaleissa menestymiseen löydämme yhdessä.

Tomi Härmä toimii luovassa bränditalossa SEKissä strategiajohtajana ja on työskennellyt tiedolla johtamisen parissa yli 20 vuotta. Hän on intohimoinen paremman asiakasymmärryksen ja markkinoinnin tehokkuuden mittaamisen puolestapuhuja.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland