Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Kuuntele kuluttajaa tarkalla korvalla – myös koronakriisissä

Parhaiten selviävät ne brändit, jotka markkinoinnin vähentämisen sijaan pitävät tiiviisti yhteyttä asiakkaisiinsa ja panostavat näkyvyyteen, Tarja Malinen kirjoittaa.
Tarja Malinen
9.6.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Arvailua, oletuksia ja hapuilua hämärässä. Siltä meistä monesta tuntui, kun virus levisi yhteiskunnassamme. Jokainen päivä oli yllätyksiä täynnä. Oli kiristettävä vyötä, pysäytettävä monia toimenpiteitä ja arvioitava suunnitelmat uudelleen. Muutama kuukausi aikaisemmin tehdyt suunnitelmat näyttivät monelta osin tilanteeseen täysin sopimattomilta. Virus iski jollakin tavalla meihin jokaiseen. Kovin shokki alkaa vihdoin helpottaa ja vähitellen olemme toipumassa. Paluuta vanhaan ei kuitenkaan ole ja suunnitelmat on sopeutettava ”uuteen normaaliin”. Paikalleen ei parane jämähtää.

Tärkeä dialogi

Markkinaosuusmuutoksia voi saada aikaan vahvoilla esiintuloilla. Parhaiten selviävät varmasti ne, jotka ovat säännöllisesti esillä asiakkailleen, kulkevat rinnalla ja myötäelävät kaikille haastavassa tilanteessa. Asiakasta on kuunneltava herkällä korvalla, säilytettävä reagointiherkkyys ja tarjottava uusia asiakkaan muuttuneisiin odotuksiin ja tarpeisiin vastaavia vaihtoehtoja. Vaaditaan tunneälyä ja hetkessä elämistä. Viimeistään nyt on panostettava kuluttajaymmärryksen lisäämiseen, ja fyysisestä etäisyydestä huolimatta on pidettävä mahdollisimman tiivistä yhteyttä kuluttajaan. Lojaaleista asiakkaista on pidettävä hyvää huolta.

Vahva yhteisöllisyys

Rajoitusten vapautuessa henkilökohtaiset kohtaamiset koetaan taas arvokkaiksi. Haluamme luontaisesti olla tekemisissä toinen toistemme kanssa. Kun päivittäistavarakaupan lisäksi myös muu kivijalkakauppa availee jälleen oviaan, niissä halutaan asioida. Kun fyysisiä tapahtumia aletaan järjestää, niihin halutaan osallistua. Haluamme olla osa yhteisöä ja kuulua heimoon. Kantaviksi teemoiksi nousevat taas luottamus, sitoutuminen ja läheisyys. Arvostetaan läheisyyttä ja paikallisuutta.

Merkitykselliset arvot

Kuluttajat vaativat yrityksiltä enemmän arvoa paitsi itselleen, myös koko yhteiskunnalle ja koko maailmalle. Vain aidot tarinat välittyvät. Laatu, aitous, käytännöllisyys ja perinteet ovat arvoina osa monen suomalaisen brändin perimää. Kotimaisilla yrityksillä ja brändeillä on hieno mahdollisuus nousta merkitykselliseen asemaan suomalaisen kuluttajan valinnoissa. Kunnioitetaan suomalaisuutta ja perinteitä ja ollaan niistä ylpeitä.

Kanavariippumaton asiakaskokemus

Digitaalisten kanavien merkitys kasvoi koronakriisin aikana nopeasti niin palveluissa kuin fyysisten tuotteiden hankinnassa. Koronan myötä siirryimme rohkeasti digitaalisiin kanaviin uusillakin alueilla, mutta vähittäiskaupassa fyysinen myymälä on edelleen keskeisessä roolissa niin ostosta edeltävässä tiedon hankinnassa kuin ostamisessakin. Edes hyvin toimiva digitaalinen kanava korvaa harvoin fyysistä myymälää, mutta parhaimmillaan se täydentää asiakaskokemusta erinomaisesti. Parhaiten pärjäävät brändit, jotka tarjoavat asiakkaalle kanavariippumattoman asiakaskokemuksen, josta tunnistaa brändin ja joka on rakennettu asiakasta kuunnellen.

Kuinka sitten pidämme pyörät pyörimässä ja säilytämme asemamme, kun markkinaosuuksia jaetaan uudelleen? Mitä meidän pitäisi tehdä, jotta tekisimme oman osuutemme Suomen talouden pelastamiseksi? Aiemmat kriisit ovat osoittaneet, että brändien markkinaosuuksia jaetaan kriisin aikana uudelleen ja parhaiten selviävät ne, jotka markkinoinnin vähentämisen sijaan pitävät tiiviisti yhteyttä asiakkaisiinsa ja panostavat näkyvyyteen. Tehdään itsekin kuluttajina vastuullisia valintoja ja reagoidaan markkinoijina ketterästi, niin voimme olla varmoja, että maailma ei lopu yhteen virukseen.

Tarja Malinen vastaa Luhdalla muodin ja kodin tuote- ja vähittäiskauppabrändien markkinoinnista sekä konsernin viestinnästä.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland