Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Markkinointibudjetin leikkaaminen on suurin virhe häiriötilanteessa

Nyt jos koskaan markkinoinnilta tarvitaan nopeaa reagointikykyä, ketteryyttä ja konkreettisia keinoja markkinoiden muuttuneeseen tilanteeseen vastaamiseen, Jarmo Lipiäinen kirjoittaa.
Jarmo Lipiäinen artikkelikuva
3.9.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Toimintaympäristömme muuttuu vauhdilla, joka haastaa perinteiset ja jäykät markkinointiorganisaatiot.  Vain uudistumiskykyisemmät selviävät.

Kun kuluttajat kohtaavat vaihtoehdot omista lähtökohdistaan, henkilökohtaisesta näkökulmastaan erilaisissa konteksteissa, on yritykselle elintärkeää mukautua kuluttajan luontaiseen käyttäytymiseen ja ymmärtää käyttäytymisen syitä. Miksi kuluttaja käyttäytyy niin kuin käyttäytyy? Mitkä tekijät siihen ovat johtaneet? Mitä tarpeita, motiiveja, arvoja ja asenteita todellisen käyttäytymisen takana on? Tämän ymmärryksen tuominen liiketoiminnan kehittämiseen, myyntiin, markkinointiin sekä tuote- ja palvelukehitykseen on oltava strategian keskiössä. Jos ei ole, häviät pelin.

Häiriötilanteessa on tunnistettava ja ymmärrettävä kuluttajan käyttäytymisen dynamiikka, ostopolut, kuluttajan käyttämät tietolähteet sekä valinta-arkkitehtuurin motiivit. Muutoksiin on reagoitava nopeasti ja muokattava markkinointi sen mukaisesti. On osattava tunnistaa ja ennakoida mitä on tulossa, eikä tyytyä siihen mitä on nyt. Parhaimmillaan valinta-arkkitehtuurin kehittäminen kaikilla asiakasrajapinnoilla saadaan hyvin henkilökohtaiseksi, arvostusta ja välittämistä vahvistavaksi emotionaaliseksi siteeksi. Siis asiakaskokemukseksi parhaimmillaan.

Ihmiset haluavat oppia, löytää, tehdä tai ostaa jotakin, häiriötilanteissakin. Näissä hetkissä aikomus on vahva, päätöksiä tehdään nopeasti ja kuluttajien aikeisiin on mahdollista vaikuttaa markkinoinnin keinoin. Jos tässä hetkessä brändisi ei ole asiakkaan harkintalistalla, olet hävinnyt pelin. Siis toisin sanoen on tunnistettava ja tunnettava tilanteen luonnollinen kysyntä, liike ja sen nopeus sekä oman yrityksen tarjoama positio asiakkaan harkintalistalla.

Koronapaniikin alla markkinointiorganisaatiot ovat jääneet osaoptimoimaan vain markkinointiviestintää, kun pitäisi katsoa holistisesti muutkin markkinoinnin kilpailukeinot. Nyt jos koskaan on jakelutie-, hintajousto- ja tuoteinnovaatioiden aika. Valitettavan usein markkinoinnin reagointikyky muutosherkässä tilanteessa tarkoittaa markkinointibudjetin leikkaamista tai pahimmillaan jäädyttämistä kokonaan.

Suurin virhe on lähteä leikkaamaan markkinointibudjettia puolipaniikissa, kun muuta ei keksi tai ymmärrä tehdä. Profit Impact of Market Strategyn tutkimuksessa Tony Hillier ja Marilyn Baxter louhivat 1000 yrityksen tietopankista keskeisen löydöksen. Yritykset, jotka lisäävät markkinointikustannuksia häiriötilanteessa, elpyvät markkinoiden normalisoituessa kolme kertaa nopeammin. Samoin yritykset, jotka ylläpitävät tai lisäävät markkinoinnin investointeja häiriötilanteessa, saavuttavat suuremman kasvun sekä häiriön aikana, että kolme vuotta sen jälkeen. Samaa tukee myös Gartnerin The Annual CMO Spend Survey, jossa markkinointijohtajat nostivat brändeihin suunnatut markkinointipanostukset kaikista merkittävimmäksi kilpailuetutekijäksi. Huomionarvoista tässä on se, että edellisvuotena nämä brändit olivat melkein pahnanpohjimmaisena. On siis herätty, reagoitu.

Vahvoja brändejä eivät muutokset paljon hetkauta. Pitkäjänteinen brändistrategia kantaa nyt hedelmää tilanteessa, jossa markkinoita jaetaan uusiksi. Vahvat brändit ovat tunnettuja, niillä on tarina, joka kantaa yli vaikeimpienkin aikojen. Vahvat brändit elävät hetkessä, yhdessä asiakkaan matkassa. Hyviä esimerkkejä löytyy maailmalta, kuten Domino’s ravintolaketjun kontaktiton kotiinkuljetuspalvelu sekä Heinzin ja Magic Breakfastin tarjoamat 12 miljoonaa ilmaista aamiaista koululaisille lockdownin aikana. Strategia, jossa reagoidaan nopeasti ja priorisoidaan tekoja sekä tarkoituskeskeistä markkinointia, on voittava strategia.

Miten markkinointiin pitäisi reagoida juuri nyt? Lisää panostuksia digiin, etenkin digitaaliseen asiakaskokemukseen. Ei ole enää digistrategiaa, on vain strategia digitaalisessa maailmassa. Tarkista markkinointisuunnitelmasi allokoimalla markkinointibudjetti niihin kanaviin, joiden kulutus kasvaa. Tarkista viestin purpose ja kohdennuksen merkitys kaikissa kanavissa.  Reagoi nopeasti, ja muuta viestiä nopeasti muuttuvassa tilanteessa. Laadi vähintään kolme skenaariosuunnitelmaa, kun näkymä on arvaamaton. Suunnitelmat toimivat luotsina sumussa. Tuota uudenlaista sisältöä, joka tuottaa uudella tavalla helpotusta ihmisten arkeen. Mieti brändisi sosiaalista vastuuta. Tämä lähestyminen voi rakentaa brändipääomaasi merkittävästi. 

Vältä markkinointibudjettien leikkaamista, sillä markkinaosuudet jaetaan nyt uusiksi. Olennaista on ymmärtää voittava tekeminen, jossa tuloksen ja vaikuttavuuden ytimessä on jatkuva myynnin ja markkinoinnin synkronointi asiakkaan hetkeen tilanteessa kuin tilanteessa.

Jarmo Lipiäinen on ToinenPHD:n Insight & Marketing Science liiketoiminnan johtaja

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland