8 syytä ihastua radioon

Myönnän, olen radion fani. Muistatko aikaa, kun vanhoista radiovastaanottimista viriteltiin suosikkikanava päälle ja sen listaohjelmista bongattiin hittibiisejä, joita sitten nauhoiteltiin omiin kokoelmiin c-kaseteille? Ihan varmasti muistat, niin muistan minäkin! Onhan tämä varmasti se yleisin mielikuva tästä "fossiilimediasta".
Mutta mitä radio on tänä päivänä? Miksi tämä museoiän saavuttanut media on edelleen niin kovin suosittu ja tärkeä niin kuulijoille kuin mainostajillekin? Tämä on julkinen rakkauskirjeeni radiolle.
Radio on hittejä
Radio on hittejä. Äänen vaikuttavuudesta puhutaan paljon, ja jokaiselta löytyy jokin henkilökohtainen tai kollektiivinen kokemus äänestä tai musiikista. Ääni määrittelee kansakuntia, heimoja, urheiluseuroja siinä missä radiokanavia ja brändejäkin. Tunnistamme tunnetut artistit ja yhtyeet soundimaailman perusteella ja kiitos radion, osaamme laulaa hittibiisien kertosäkeet konserteissa. On myös olemassa brändejä, jotka ovat rakentaneet ääni-identiteettiään niin pitkään, että tunnistamiseen riittää 5 sekuntia.
Radio on arkimedia ja ystävä
Radio viihdyttää aamusta iltaan arjen hetkissä, kun matkaamme jonnekin: kotiin, töihin, harrastuksiin. Tai kun pohdimme arjen valintoja: lounasta, kauppalistaa, lasten harrastuksia ja arjen tarpeitamme. Radio on ystävä työn lomassa, lenkkipolulla ja imuroidessa, ja sen musiikki ja sisällöt mahdollistavat myös arjen hetkissä haaveilun, siirtymisen ajassa taaksepäin tai paikasta toiseen.
Radio on lähes aina liveä
Juuri tälläkin sekunnilla just sun suosikkijuontaja kertoo, mikä biisi soi mainoskatkon jälkeen tai arpoo lippuja kesän suosituimpaan tapahtumaan. Tiesitkö, että radio lähetysaikaan on kuunnelluin audion muoto, ja että audion kokonaiskulutus kasvaa muun tarjonnan lisääntyessä? Radio on lähes ainoa media, joka on kiinni tässä hetkessä. Juuri nyt.
Radio on vuorovaikutusta
Radion vahvuus on aikojen alusta ollut vahva kommunikointi yleisön kanssa. Olemme listanneet ja toivoneet suosikkibiisejämme ja lähettäneet terveisiä kotiin. Tänä päivänä yhteydenpito kuulijan kanssa käydään whatsappilla ja somekanavissa. Mutta tiesitkö, että voit edelleen soittaa studioon ja jakaa terkut kaverille suorassa lähetyksessä? Kokeile jos uskallat! Radiokanavat jalkautuvat yleisön pariin kiertueille ja tapahtumiin. Ja tässä piilee yksi radion voima. Radiokanavat ja sen tähdet haluavat olla lähellä kuulijoita, samastua ja ymmärtää.
Radio viihdyttää
Radio on ajankohtainen viihdyttäjä, joka tarjoaa uutisia, säätiedotteita, viihdevinkkejä ja ajankohtaisia puheenaiheita. On sitten kyseessä koko kansaa yhdistävä urheilutapahtuma, politiikan kuumimmat kuviot, nosteessa olevat artistit tai vaikkapa kyseisen päivän menovinkit tai hassun hauskat eläinuutiset.
Kuluttajien suhde radiokanaviin on vahva
Finnpanelin Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat keskimäärin 1,4 radiokanavaa päivässä. Me suomalaiset tunnemme radiokanavamme ja tiedämme mitä saamme, kun käynnistämme suosikkikanavamme. Jo kanavan nimi kertoo mistä on kyse. Radiokanava ei ole kuitenkaan vain radio. Radio on myös Suomen suosituin podcast, sitouttava some. Se on tapahtuma merellä ja festareilla. Radiokanava on brändi, jonka fanipaita puetaan päälle ja kokoonnutaan samankaltaisten heimoon. Radiokanava on osa muistoja ja kuluttajien identiteettiä.
Radiotähdet kiinnostavat
Radiotähdet, nuo äänen ammattilaiset, moniottelijat. Nämä vaikuttajat ovat tuttuja radiotaajuuksien lisäksi iltapäivälehtien otsikoista. Heitä fanitetaan tapahtumissa, seurataan somessa ja kuullaan podcasteissa. Siksi he ovat myös luontevia ääniä ja kasvoja osana mainoskampanjaa.
Radio tarjoaa elämyksiä
Elämyksiä, joita meillä ihan tavallisilla kuluttajilla on harvoin mahdollisuus tavoitella. Radio on mahdollistanut haaveita ja unelmia – suorassa lähetyksessä on jaettu rahapalkintoja, lennetty kuumailmapallolla, jahdattu festarilippuja, bongattu biisejä keikkamatkan toivossa ja yllättäen kohdattu kuulijat Aamulypsy Areenalla. Mainostajalle tämä antaa mahdollisuuden tehdä hyvää, jotain merkityksellistä. Tarttua ajankohtaisiin hetkiin, olla vuorovaikutuksessa suoraan kuuntelijan kanssa ja luoda näin suhdetta brändin ja tuiki tavallisten arjen kanssakulkijoiden välille.
Ainakin minun sydämeni sykkii radiolle.
Radiorakkaudella,
Veera
Kirjoittaja vastaa audiomainonnan hyvinvoinnista Sanomalla kaupallisena tuotepäällikkönä.
Sanoma Audio on markkinajohtaja kaupallisesti kiinnostavassa 25─54-vuotiaiden kohderyhmässä tavoittaen suomalaiset audion kuluttajat arjen tärkeissä hetkissä - niin perinteisen radiovastaanottimen kuin audiopalvelu Suplan kautta.