Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

8 syytä ihastua radioon

Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.
12.5.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Myönnän, olen radion fani. Muistatko aikaa, kun vanhoista radiovastaanottimista viriteltiin suosikkikanava päälle ja sen listaohjelmista bongattiin hittibiisejä, joita sitten nauhoiteltiin omiin kokoelmiin c-kaseteille? Ihan varmasti muistat, niin muistan minäkin! Onhan tämä varmasti se yleisin mielikuva tästä "fossiilimediasta".

Mutta mitä radio on tänä päivänä? Miksi tämä museoiän saavuttanut media on edelleen niin kovin suosittu ja tärkeä niin kuulijoille kuin mainostajillekin? Tämä on julkinen rakkauskirjeeni radiolle.

Radio on hittejä

Radio on hittejä. Äänen vaikuttavuudesta puhutaan paljon, ja jokaiselta löytyy jokin henkilökohtainen tai kollektiivinen kokemus äänestä tai musiikista. Ääni määrittelee kansakuntia, heimoja, urheiluseuroja siinä missä radiokanavia ja brändejäkin. Tunnistamme tunnetut artistit ja yhtyeet soundimaailman perusteella ja kiitos radion, osaamme laulaa hittibiisien kertosäkeet konserteissa. On myös olemassa brändejä, jotka ovat rakentaneet ääni-identiteettiään niin pitkään, että tunnistamiseen riittää 5 sekuntia.

Radio on arkimedia ja ystävä

Radio viihdyttää aamusta iltaan arjen hetkissä, kun matkaamme jonnekin: kotiin, töihin, harrastuksiin. Tai kun pohdimme arjen valintoja: lounasta, kauppalistaa, lasten harrastuksia ja arjen tarpeitamme. Radio on ystävä työn lomassa, lenkkipolulla ja imuroidessa, ja sen musiikki ja sisällöt mahdollistavat myös arjen hetkissä haaveilun, siirtymisen ajassa taaksepäin tai paikasta toiseen.

Radio on lähes aina liveä

Juuri tälläkin sekunnilla just sun suosikkijuontaja kertoo, mikä biisi soi mainoskatkon jälkeen tai arpoo lippuja kesän suosituimpaan tapahtumaan. Tiesitkö, että radio lähetysaikaan on kuunnelluin audion muoto, ja että audion kokonaiskulutus kasvaa muun tarjonnan lisääntyessä? Radio on lähes ainoa media, joka on kiinni tässä hetkessä. Juuri nyt.

Radio on vuorovaikutusta

Radion vahvuus on aikojen alusta ollut vahva kommunikointi yleisön kanssa. Olemme listanneet ja toivoneet suosikkibiisejämme ja lähettäneet terveisiä kotiin. Tänä päivänä yhteydenpito kuulijan kanssa käydään whatsappilla ja somekanavissa. Mutta tiesitkö, että voit edelleen soittaa studioon ja jakaa terkut kaverille suorassa lähetyksessä? Kokeile jos uskallat! Radiokanavat jalkautuvat yleisön pariin kiertueille ja tapahtumiin. Ja tässä piilee yksi radion voima. Radiokanavat ja sen tähdet haluavat olla lähellä kuulijoita, samastua ja ymmärtää.

Radio viihdyttää

Radio on ajankohtainen viihdyttäjä, joka tarjoaa uutisia, säätiedotteita, viihdevinkkejä ja ajankohtaisia puheenaiheita. On sitten kyseessä koko kansaa yhdistävä urheilutapahtuma, politiikan kuumimmat kuviot, nosteessa olevat artistit tai vaikkapa kyseisen päivän menovinkit tai hassun hauskat eläinuutiset.

Kuluttajien suhde radiokanaviin on vahva

Finnpanelin Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat keskimäärin 1,4 radiokanavaa päivässä. Me suomalaiset tunnemme radiokanavamme ja tiedämme mitä saamme, kun käynnistämme suosikkikanavamme. Jo kanavan nimi kertoo mistä on kyse. Radiokanava ei ole kuitenkaan vain radio. Radio on myös Suomen suosituin podcast, sitouttava some. Se on tapahtuma merellä ja festareilla. Radiokanava on brändi, jonka fanipaita puetaan päälle ja kokoonnutaan samankaltaisten heimoon. Radiokanava on osa muistoja ja kuluttajien identiteettiä.

Radiotähdet kiinnostavat

Radiotähdet, nuo äänen ammattilaiset, moniottelijat. Nämä vaikuttajat ovat tuttuja radiotaajuuksien lisäksi iltapäivälehtien otsikoista. Heitä fanitetaan tapahtumissa, seurataan somessa ja kuullaan podcasteissa. Siksi he ovat myös luontevia ääniä ja kasvoja osana mainoskampanjaa.

Radio tarjoaa elämyksiä

Elämyksiä, joita meillä ihan tavallisilla kuluttajilla on harvoin mahdollisuus tavoitella. Radio on mahdollistanut haaveita ja unelmia – suorassa lähetyksessä on jaettu rahapalkintoja, lennetty kuumailmapallolla, jahdattu festarilippuja, bongattu biisejä keikkamatkan toivossa ja yllättäen kohdattu kuulijat Aamulypsy Areenalla. Mainostajalle tämä antaa mahdollisuuden tehdä hyvää, jotain merkityksellistä. Tarttua ajankohtaisiin hetkiin, olla vuorovaikutuksessa suoraan kuuntelijan kanssa ja luoda näin suhdetta brändin ja tuiki tavallisten arjen kanssakulkijoiden välille.

Ainakin minun sydämeni sykkii radiolle.

Radiorakkaudella,

Veera

Kirjoittaja vastaa audiomainonnan hyvinvoinnista Sanomalla kaupallisena tuotepäällikkönä.

Sanoma Audio on markkinajohtaja kaupallisesti kiinnostavassa 25─54-vuotiaiden kohderyhmässä tavoittaen suomalaiset audion kuluttajat arjen tärkeissä hetkissä - niin perinteisen radiovastaanottimen kuin audiopalvelu Suplan kautta.

Tutustu audiomainonnan mahdollisuuksiin

Tagit

Näkemyksiä Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland