Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

8 syytä ihastua radioon

Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.
12.5.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Myönnän, olen radion fani. Muistatko aikaa, kun vanhoista radiovastaanottimista viriteltiin suosikkikanava päälle ja sen listaohjelmista bongattiin hittibiisejä, joita sitten nauhoiteltiin omiin kokoelmiin c-kaseteille? Ihan varmasti muistat, niin muistan minäkin! Onhan tämä varmasti se yleisin mielikuva tästä "fossiilimediasta".

Mutta mitä radio on tänä päivänä? Miksi tämä museoiän saavuttanut media on edelleen niin kovin suosittu ja tärkeä niin kuulijoille kuin mainostajillekin? Tämä on julkinen rakkauskirjeeni radiolle.

Radio on hittejä

Radio on hittejä. Äänen vaikuttavuudesta puhutaan paljon, ja jokaiselta löytyy jokin henkilökohtainen tai kollektiivinen kokemus äänestä tai musiikista. Ääni määrittelee kansakuntia, heimoja, urheiluseuroja siinä missä radiokanavia ja brändejäkin. Tunnistamme tunnetut artistit ja yhtyeet soundimaailman perusteella ja kiitos radion, osaamme laulaa hittibiisien kertosäkeet konserteissa. On myös olemassa brändejä, jotka ovat rakentaneet ääni-identiteettiään niin pitkään, että tunnistamiseen riittää 5 sekuntia.

Radio on arkimedia ja ystävä

Radio viihdyttää aamusta iltaan arjen hetkissä, kun matkaamme jonnekin: kotiin, töihin, harrastuksiin. Tai kun pohdimme arjen valintoja: lounasta, kauppalistaa, lasten harrastuksia ja arjen tarpeitamme. Radio on ystävä työn lomassa, lenkkipolulla ja imuroidessa, ja sen musiikki ja sisällöt mahdollistavat myös arjen hetkissä haaveilun, siirtymisen ajassa taaksepäin tai paikasta toiseen.

Radio on lähes aina liveä

Juuri tälläkin sekunnilla just sun suosikkijuontaja kertoo, mikä biisi soi mainoskatkon jälkeen tai arpoo lippuja kesän suosituimpaan tapahtumaan. Tiesitkö, että radio lähetysaikaan on kuunnelluin audion muoto, ja että audion kokonaiskulutus kasvaa muun tarjonnan lisääntyessä? Radio on lähes ainoa media, joka on kiinni tässä hetkessä. Juuri nyt.

Radio on vuorovaikutusta

Radion vahvuus on aikojen alusta ollut vahva kommunikointi yleisön kanssa. Olemme listanneet ja toivoneet suosikkibiisejämme ja lähettäneet terveisiä kotiin. Tänä päivänä yhteydenpito kuulijan kanssa käydään whatsappilla ja somekanavissa. Mutta tiesitkö, että voit edelleen soittaa studioon ja jakaa terkut kaverille suorassa lähetyksessä? Kokeile jos uskallat! Radiokanavat jalkautuvat yleisön pariin kiertueille ja tapahtumiin. Ja tässä piilee yksi radion voima. Radiokanavat ja sen tähdet haluavat olla lähellä kuulijoita, samastua ja ymmärtää.

Radio viihdyttää

Radio on ajankohtainen viihdyttäjä, joka tarjoaa uutisia, säätiedotteita, viihdevinkkejä ja ajankohtaisia puheenaiheita. On sitten kyseessä koko kansaa yhdistävä urheilutapahtuma, politiikan kuumimmat kuviot, nosteessa olevat artistit tai vaikkapa kyseisen päivän menovinkit tai hassun hauskat eläinuutiset.

Kuluttajien suhde radiokanaviin on vahva

Finnpanelin Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat keskimäärin 1,4 radiokanavaa päivässä. Me suomalaiset tunnemme radiokanavamme ja tiedämme mitä saamme, kun käynnistämme suosikkikanavamme. Jo kanavan nimi kertoo mistä on kyse. Radiokanava ei ole kuitenkaan vain radio. Radio on myös Suomen suosituin podcast, sitouttava some. Se on tapahtuma merellä ja festareilla. Radiokanava on brändi, jonka fanipaita puetaan päälle ja kokoonnutaan samankaltaisten heimoon. Radiokanava on osa muistoja ja kuluttajien identiteettiä.

Radiotähdet kiinnostavat

Radiotähdet, nuo äänen ammattilaiset, moniottelijat. Nämä vaikuttajat ovat tuttuja radiotaajuuksien lisäksi iltapäivälehtien otsikoista. Heitä fanitetaan tapahtumissa, seurataan somessa ja kuullaan podcasteissa. Siksi he ovat myös luontevia ääniä ja kasvoja osana mainoskampanjaa.

Radio tarjoaa elämyksiä

Elämyksiä, joita meillä ihan tavallisilla kuluttajilla on harvoin mahdollisuus tavoitella. Radio on mahdollistanut haaveita ja unelmia – suorassa lähetyksessä on jaettu rahapalkintoja, lennetty kuumailmapallolla, jahdattu festarilippuja, bongattu biisejä keikkamatkan toivossa ja yllättäen kohdattu kuulijat Aamulypsy Areenalla. Mainostajalle tämä antaa mahdollisuuden tehdä hyvää, jotain merkityksellistä. Tarttua ajankohtaisiin hetkiin, olla vuorovaikutuksessa suoraan kuuntelijan kanssa ja luoda näin suhdetta brändin ja tuiki tavallisten arjen kanssakulkijoiden välille.

Ainakin minun sydämeni sykkii radiolle.

Radiorakkaudella,

Veera

Kirjoittaja vastaa audiomainonnan hyvinvoinnista Sanomalla kaupallisena tuotepäällikkönä.

Sanoma Audio on markkinajohtaja kaupallisesti kiinnostavassa 25─54-vuotiaiden kohderyhmässä tavoittaen suomalaiset audion kuluttajat arjen tärkeissä hetkissä - niin perinteisen radiovastaanottimen kuin audiopalvelu Suplan kautta.

Tutustu audiomainonnan mahdollisuuksiin

Tagit

Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • Kesä 2023 kuulostaa hyvältä – radio on ylivoimainen kesämedia

    Onko sinulla kesällä sanomista? Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland