Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alalla: Senior Consultant Pasi Saukkonen

Pasi Saukkonen nauttii työnsä datavetoisesta luonteesta.
Alalla Pasi Saukkonen somejako
27.8.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Miten päädyit alalle?

Aloitin digimarkkinoinnin parissa 2010-luvun alussa työstämällä inbound-markkinoinnin toimintasuunnitelmaa ja silloista lopputyötäni ohjelmistoalan (SaaS) start-upille. Työllistyin lopputyöni ansiosta ensi alkuun osa-aikaiseksi kansainvälisen matkailualan yrityksen eli ebookersin Suomen organisaation ja hyvin nopeasti täysipäiväisesti globaaliin SEO-tiimiin analyytikoksi. Ennen siirtymistäni digitoimistoon vuonna 2016 vastasin ebookersin brändien markkinoiden hakukonenäkyvyydestä ja myynnistä Euroopan markkinoilla. Digitoimistopuolella vastuullani ovat olleet suuret asiakkaat suurine sivustoineen ja sisäisesti tiimin osaamisen sekä hakukoneoptimointiin liittyvän palvelutarjooman kehittäminen.

Mitä työhösi kuuluu?

Kehitän yritysten hakukonenäkyvyyttä ja web-analytiikkaa liiketoimintalähtöisesti ja dataan perustuen. Parannan verkkosivustojen ja sisältöjen kaupallista arvoa sekä käytettävyyttä teknisin ja sisällön keinoin, ja autan yrityksiä ymmärtämään verkon merkitystä heidän liiketoiminnalleen datan avulla. Luomme uusia sisältöjä, parannamme olemassaolevia laskeutumissivuja sekä optimoimme web-teknologiaa vastaamaan käyttäjien tarpeeseen entistä paremmin. Roolini on käytännössä sekoitus digimarkkinoinnin ammattilaista, käyttäytymistutkijaa, analyytikkoa, web-kehittäjää ja kouluttajaa.

Mikä on parasta työssäsi?

Hyvin erilaisille liiketoiminnan aloille alistuminen, niiden nyanssien ymmärtäminen sekä näihin liittyvien lainalaisuuksien soveltaminen webin kontekstissa. Nautin kehittämisen datavetoisesta luonteesta ja tulosten käytännön mitattavuudesta tiedostaen toki tähän liittyvät rajoitteet. Lisäksi ohjaan ja koulutan asiakkaita työssäni käytännön esimerkkien ja sovellusten kautta, mikä on ajoittain hyvin palkitsevaa. Tekemisen taustalla vaikuttava Hopkinsin yrityskulttuuri, jossa luodaan puitteet syvälliselle ajattelulle, kokeilemiselle sekä väistämättäkin virheille ja niistä oppimiselle, on itselleni niin ikään hyvin tärkeää.

Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?

Ensimmäinen koronakevät oli todella kova, suorastaan kaoottinen, mitä asiakasrajapinnassa työskentelyyn tulee. Sittemmin toiminta on vakiintunut, investoinnit verkkoon oikeutetusti lisääntyneet ja ylipäätään kiinnostus digimarkkinointia ja analytiikkaa kohtaan kasvaneet laajemmiin kuin vain digimaturiteetiltaan korkeissa yhtiöissä. Nykyisellä työnantajalla Hopkinsilla poikkeusaika on lisännyt palveluiden kysyntää, mikä ohjaa terveellä tavalla meitä tekijöitä panostamaan laatuun ja asiakastyytyväisyyteen. Kokonaisuutena muutos on ollut hyvin positiivinen, joskin tunnen suurta sympatiaa yrityksiä ja entisiä asiakkaitani (mm. matkailualan suurimmat toimijat) kohtaan, missä liiketoiminnan edellytykset ovat merkittävästi heikentyneet.

Mitä kampanjaa ihailet?

Mielestäni kampanjalla käsitteenä on huono kaiku aina johtoryhmätasolta operatiiviseen toimeenpanoon.  Kampanja-ajattelu ohjaa usein toimintaa vääriin asioihin ja yksinkertaistaa asioita tarpeettomasti. Digikontekstissa kampanjoilla ei saada lähes koskaan kiinni koko kysyntää, ja kampanjoiden tulkintaan liittyvät yksinkertaistukset erilaisine kognitiivisine vääristymineen ovat ajoittain jopa häiritseviä. Kampanjoiden luova puoli sekä hyvin toteutetun targetoinnin tarkkuus on toki ihailtavaa. 

Omasta mielestä kiehtovimpia ja strategiselta kannalta kiinnostavia ovat organisaatiot, jotka kykenevät aidosti muuttamaan toimintaa, teknologioita ja rakenteita kasvaneiden asiakasvaatimusten johdosta. OP ketterä oli esimerkki onnistuneen suuntaisesta strategisesta muutoksesta, jota tosin hidastanee yhä niin kasvava tekninen velka kuin hankaluus mitata ja kerätä aidosti toimintaa ohjaava dataa. Kansainvälisiä keissejä siitä, miten asiakasymmärrys jalostuu asiakaslähtöiseksi toiminnaksi löytyy mm. Googlen sivustolta.

Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?

Yritysten markkinointifunktioita ja ylipäätään liiketoiminnan kehittämistä yhdistävät käytännössä aina niukat resurssit ja toisaalta tulospaine, mikä johtaa loputtomilta tuntuviin kehitysjonoihin. Vauhti on usein suuntaa tärkeämpää. Nähdäkseni terve lähtökohta markkinoinnin kehittämiselle olisi lääketieteen peruja oleva “iatrogeniikka”, joka yksinkertaistettuna tarkoittaa, että hyvät aikomukset johtavat epätoivoittuihin lopputuloksiin. Asioita, joilla on suuret kustannukset tai kauaskantoiset seuraukset, tulisi analysoida entistä perusteellisemmin, ja toisaalta hankkeita, joiden toteutettavuus on helppoa ja riski negatiivisille seurauksille olematon, tulisi kokeilla rohkeammin ja jatkuvasti. Toisin sanoen kaipaan suurempiin hankkeisiin enemmän analyysia ja datavetoisuutta ja yksityiskohtiin enemmän ennakkoluulotonta toimintaa ja autonomiaa.  

Kenellä on mielestäsi aina sanomista?

Entinen kollegani ja nykyinen ystäväni Ilari Viippola osaa varmasti jatkaa syvällisellä linjalla yllämainituista aiheista – fire away!

Aiemmat Alalla-sarjan artikkelit

Tagit

Alalla

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen

    Elisan Pekka Kyllöstä kiehtoo ihmisten käyttäytyminen ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    27.2.2023
    Lue lisää
  • Alalla: Founder ja luova strategi Kari Eilola

    Bob the Robotin Kari Eilola nauttii työssään siitä, että saa jatkuvasti sukeltaa uusiin asioihin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.11.2022
    Lue lisää
    Kari Eilola Alalla somejako
  • Alalla: viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola

    Tuomas Ahola luottaa johtamisessa yrityksen vahvaan arvopohjaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    26.9.2022
    Lue lisää
    Alalla Tuomas Ahola
  • Alalla: Minni Jaakola, Vice President, Marketing

    Minni Jaakolan mielestä markkinoinnin tekemisessä on äärimmäisen tärkeää, että ollaan yhdessä ja otetaan aikaa luovaan ideointiin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    9.8.2022
    Lue lisää
    Minni Jaakola Alalla somejako
  • Alalla: liiketoimintajohtaja Annika Boström

    Annika Boström saa työhönsä voimaa merkityksellisyydestä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    28.4.2022
    Lue lisää
    Annika Boström Alalla somejako
  • Alalla: markkinointi- ja viestintäjohtaja Charlotta Harald

    Charlotta Harald haaveili lukiolaisena geenitutkimuksesta ja taiteilijan urasta. Nyt hän edistää monimuotoisempaa työelämää Accenturella.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    15.3.2022
    Lue lisää
    Charlotta Harald Alalla somejako
  • Alalla: CEO & Co-Founder Maria Sillanpää

    Bonfire Agencyn Maria Sillanpää kertoo, miksi ajatusjohtajuudesta kannattaa kiinnostua.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    29.1.2022
    Lue lisää
    Alalla Maria Sillanpää somejako
  • Alalla: Head of Inspiration, CEO, Founder Inna-Pirjetta Lahti

    Vaikuttajamarkkinointi tuli Ping Helsingin Inna-Pirjetta Lahden elämään jo 90-luvun puolivälissä.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    2.12.2021
    Lue lisää
    Inna-Pirjetta Lahti somejako
  • Alalla: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Ilari Viippola

    Ilari Viippola sai paikallisradiosta arvokkaita oppeja media-alaan.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    18.10.2021
    Lue lisää
    Ilari Viippola somejako
  • Alalla: Santeri Saarikoski, Business Developer, Digital Sales & Marketing

    Kiinnostus sisällöntuotantoon vei OP Ryhmän Santeri Saarikosken digimarkkinoinnin pariin.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    16.6.2021
    Lue lisää
    Alalla-Santeri-Saarikoski-somejako.jpg
  • Alalla: Hanna Forsström, Director, Head of Brand, Consumer Marketing & CRM

    Telian Hanna Forsströmillä on intohimo asiakaskokemuksen kehittämiseen.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    6.5.2021
    Lue lisää
    Alalla Hanna Forström nostokuva
  • Alalla: Senior Advisor Teemu Suutari

    Pelkkä käytetyimpien ja tavoittavimpien medioiden ostaminen eri riitä, Teemu Suutari toteaa Alalla-juttusarjan haastattelussa.

    Tagit

    Alalla
    Julkaistu
    13.4.2021
    Lue lisää
    Teemu Suutari jakokuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland