Digimainonta tehostaa kaikenkokoisia printtikampanjoita

Lehtimainonnalla on Suomessa jo satojen vuosien perinteet – eikä suotta. Printti on luottamusta herättävä ja näppärä tapa mainostaa: esimerkiksi paikallisella sanomalehdellä tavoitetaan oikean alueen asiakaskunta aamiaispöydässä, samalla kun he suunnittelevat päiväänsä.
Mainostajana saat printtikampanjaasi kuitenkin enemmän tehoa, kun viestisi toistuu läpi lukijoiden mediapäivän. Siksi lehtimainonta kannattaakin yhdistää verkkomainontaan medioissa, joiden ääressä asiakkaat viihtyvät pitkin päivää; lounaalla, iltapäivän kahvitauolla ja illallakin, tietää Sanoman Myyntipäällikkö Heidi Kurppa.
Ja huomio: jos et ole vielä kokeillut digitaalista mainontaa printtimainonnan vahvistajana, niin jutun lopusta löydät helpot ensiaskeleet verkkomainonnan kokeiluun!
Etusivun mainonta on kuin etusivun uutinen
Sanomalehtien suuret mainoskoot on jo totuttu “bundlaamaan”, eli useimmiten sanomalehden etusivun mainokseen sisältyy myös digitaalinen etusivu. Digietusivu on näyttävä verkkomainos, joka näytetään jokaiselle mediaan saapuvalle lukijalle. Useimmissa medioissa myös monet muut mainoskoot näkyvät samana päivänä sekä painetussa lehdessä että digimainoksena lehden verkkosivuilla, sisältäen sovitun määrän mainosnäyttöjä.
Tätä pakettiin kuuluvaa digiulottuvuutta ei kannata missään nimessä jättää hyödyntämättä, sillä painetun lehden tilaajien lisäksi median verkkosivuja lukevat myös digitilaajat, usein printtimedian uskollisia tilaajia hieman nuoremmat ja aktiivi-ikäiset lukijat. Kun tavoitat mainoksellasi myös heidät, kasvaa kampanjasi kokonaistavoittavuus alueellasi.
Digimainonta on myös mainio tapa vaikuttaa ostopäätöksiin. Päivittäisiä ostopäätöksiä tekevät käyttävät verkkomedioita aktiivisesti, pitkin päivää, eli myös silloin, kun he vaikkapa iltapäivällä suunnittelevat kotimatkan kauppareissuaan. Samalla, kun tavoitat heidät, puhuttelet myös nuorempaa sukupolvea ja kasvatat heistä yrityksellesi tulevia asiakkaita.
Pienemmät printin mainoskoot ja digiä rinnalle: loistava vaihtoehto jatkuvaan mainontaan
Moni kivijalkaliike ja paikallinen yritys mainostaa sanomalehdessä säännöllisesti, usein hieman pienemmillä ilmoituksilla. Digimainonnalla voit vahvistaa myös tällaisia säännöllisiä, jatkuvia kampanjoita huomattavasti.
Esimerkiksi Sanoman alueellinen digimainonta näkyy sekä alueen sanomalehden verkkosivuilla, että lisäksi alueen asukkaille silloin kun he vierailevat Sanoman valtakunnallisissa verkkomedioissa, kuten IS.fissä.
Eli käytännössä: jos mainostat esimerkiksi Satakunnan kansan printtilehdessä ja hankit samalle ajankohdalle verkkokampanjan Satakunnan alueelle, näkyy mainoksesi painetun lehden ja näköislehden lisäksi myös niille satakuntalaisille, jotka lukevat uutisia Satakunnan Kansan verkkopalvelussa, HS.fissä ja Iltasanomat.fissä.
Esimerkki tavoittavuuksien kasvattamisesta printtiä ja digiä yhdistämällä:
- Ilmoitus Satakunnan Kansassa sekä viikon mittainen verkkokampanja satakunnankansa.fissä ja Satakunnan seudulle kohdennettuna Sanoman verkostossa tavoittaa 96% satakuntalaisista. Kun ilmoituksella lehdessä ja näköisversiossa tavoittaa 67% satakuntalaisista.
- Ilmoitus Aamulehdessä sekä viikon mittainen verkkokampanja aamulehti.fissä ja Pirkanmaalle kohdennettuna Sanoman verkostossa tavoittaa 71% pirkanmaalaisista. Kun ilmoituksella lehdessä ja näköisversiossa tavoittaa 63% pirkanmalaisista viikon aikana.
- Ilmoitus Hesarissa sekä viikon mittainen verkkokampanja hs.fissä ja PK-seudulle kohdennettuna Sanoman verkostossa tavoittaa 92% pääkaupunkiseudun asukkaista. Kun ilmoituksella lehdessä ja näköisversiossa tavoittaa 59% pääkaupunkiseutulaisista.
KMT 2020 ja Kantar Mind Kuluttaja 7-12/2020
Sanomalehti on erinomainen mediaympäristö – myös verkossa
Laadukkaissa medioissa nähtävän alueellisen digikampanjan paras puoli on se, että pääset mainostajana mukaan oman kaupunkisi uutisiin ja ajankohtaisaiheisiin sekä lehdessä että paikallismedian sivustolla – ja samanaikaisesti myös valtakunnan puheenaiheiden yhteyteen, oli kyse sitten päivän polttavista uutisista, viihteen ilmiöistä tai urheilusta.
Suomalaiset myös luottavat sanomalehtiinsä: IRO researchin Uutismedian liitolle tekemässä tutkimuksessa 89 % suomalaisista kertoi pitävänsä luotettavuutta uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpänä ominaisuutena. Sanomalehdillä onkin läpi historiamme ollut myös tärkeä yhteiskunnallinen rooli, joka korostuu entisestään näinä aikoina, kun lähes kuka tahansa voi polkaista käyntiin oman agendansa mukaisia verkkosivustoja.
Paikallismediat ja sanomalehdet ovat myös omilla alueillaan äärettömän vahvoja. Lukijat ovat sitoutuneet lehtiin ja lukevat sekä printti- että verkkolehteä säännöllisesti. Iltapäivälehden verkkosivuilla tavoitat heidän lisäkseen myös ne lukijat, jotka eivät syystä tai toisesta ole tilanneet printti- tai digilehteä.
Näin rakennat yhdistetyn printti- ja digikampanjan omalla alueellasi
Aloita kokeilemalla. Jos olet mainostanut säännöllisesti printissä esimerkiksi viikoittain, tee printin rinnalla jatkuvaa digikampanjointia esimerkiksi klikkihinnoiteltuna. Silloin tiedät tarkkaan, montako mainosklikkiä kampanjasi tulee tuomaan ja paljonko maksat yhdestä klikistä sovittuna kampanja-aikana.
Hyödynnä jo kerran suunniteltu ilmoitusaineisto myös toisessa mediassa. Tarvittaessa saat ammattilaisemme avun myös mainosten muokkaamiseen printistä digiin sopiviksi.
Haluatko jutella tarkemmin siitä, miten yhdistää printti- ja digimainontaa tuloksekkaasti, alueellisesti tai valtakunnallisesti? Jätä yhteydenottopyyntö ja palaamme oitis asiaan!
Haluatko tutustua digimainontaan? Ota avuksesi Digimainonnan aloitusopas. Se on mainio tuki digimainonnan aloittamiseen, ja se tarjoaa myös ideoita, ehdotuksia ja esimerkkejä onnistumisista.