Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Hissipuhe on oman osaamisesi paras myyntipuhe – näillä vinkeillä onnistut

Hissipuhe eli myyntipuhe kiteyttää yrityksesi liikeidean ja osaamisen noin minuutin mittaiseksi, helposti ymmärrettäväksi tarinaksi. Hyvä hissipuhe pitää otteessaan, jättää kuulijan kiinnostuneeksi ja tarjoaa hänelle syyn yhteistyöhön, ostamiseen – tai vaikkapa sijoittamiseen.
hissipuhe_opas
12.1.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Myyntipuheen merkitys on kasvanut etenkin teknologia- ja startup-yritysten keskuudessa: monessa alan tapahtumassa käydään jopa pitchaus- eli myyntipuhekilpailuja, joissa kiinnostavin, usein noin minuutin mittainen presentaatio voittaa rahapalkinnon tai sijoituksen. 

Näillä viidellä vinkillä yrityksesi tekee vaikutuksen ja jää taatusti kuulijoiden mieleen, oli kyse sitten pitchaamisesta tai vaikkapa myynti- tai verkostoitumistapaamisesta. 

Hyvä hissipuhe myy sekä osaamisesi että persoonasi

Hissipuhetta voi käyttää niin yrityksen kuin oman osaamisenkin myymiseen. Siksi yksi sen tärkeimmistä elementeistä onkin se, kuinka ammattitaito ja innostus tulevat siitä läpi. Ole siis rohkeasti oma itsesi ja anna persoonasi näkyä ja kuulua.

Käytä voimakkaita sanoja ja ilmaisuja, jos ne ovat osa viestintääsi myös arjessa. Jos esiintymistapasi on yleensä hyvin rauhallinen, pidä sama vire myös puheessasi. Kuulijasi haluavat kuulla osaamisestasi omin sanoin ja omalla tyylilläsi!

Persoonallisessa puheessa saavat näkyä ja kuulua myös haasteet. Matkan varrella vastaan tulleet esteet ovat tehneet sekä yrittäjästä että yrityksestä sen, mitä se nykypäivänä on. Jos yrityksen polulla on ollut erityisiä käännekohtia, jotka ovat merkityksellisiä myös asiakkaille tai yhteistyökumppaneille, kannattaa ne ottaa mukaan pitchiin.

Hissipuheen rakenne: kerro yrityksesi tarina tehokkaasti

Puhe perustuu yrityksesi tarinaan, tarkemmin sanottuna yrityksesi missioon ja tehtävään maailmassa. Yrityksen tarina ei siis suinkaan tarkoita aikajanalle aseteltua kertomusta siitä, miten yritys tosiasiallisesti perustettiin, vaan kuvausta sen merkityksestä.

Hyvä rakenne on käydä läpi, miksi yritys perustettiin, kenelle sen palvelut on tarkoitettu, ja miten sen osaaminen ja palvelut auttavat asiakkaita. Keskity kuulijan kannalta olennaiseen, ja kerro mieluummin asiakkaan ongelman ratkaisemisesta kuin yrityksestäsi. 

Muista kuitenkin yksi perussääntö: se, mikä kiinnostaa sinua, ei välttämättä aina kiinnosta kuulijoitasi. Mieti kokonaisuutta aina kuulijan kannalta ja karsi surutta pois kaikki, mikä olisi omasta mielestäsi kiinostavaa, mutta ei välttämättä merkityksellistä puheesi kuulijalle.

Hissipuheen kesto ja pituus: tiivistäminen vaatii taitoa

Hissipuheen optimaalinen kesto on yksinkertaisesti (ja nimensä mukaisesti) hissimatkan pituus. Nykyään puheen tyypillisenä kestona pidetään noin yhtä minuuttia, mikä on myös useimpien pitchauskilpailujen aikaraja.

Jos kyse ei ole kilpailusta tai muusta säännöillä raamitetusta tilanteesta, ei minuuttiin (tai muuhunkaan aikarajaan) tarvitse suhtautua sekunnintarkkana sääntönä. Onnistunut puhe pitää kuulijan otteessaan ja kertoo olennaisen, oli sen mitta sitten 45 tai vaikkapa 90 sekuntia. 

Paras tapa löytää oikea hissipuheen pituus onkin kirjoittaa olennaiset asiat ylös mahdollisimman mielenkiintoisella ja selkeällä tavalla, ja lukea teksti sen jälkeen ääneen. Lukemisen jälkeen voit tiivistää tarinaa kierros kerrallaan, lukemalla sen uudelleen ja uudelleen. Kun olet mielestäsi valmis, lue teksti vielä kerran jollekin toiselle, jotta saat palautetta. 

Muista myös, että puhetta kannattaa muokata myös myöhemmin. Mitä enemmän käytät puhettasi erilaisissa tilanteissa, sitä paremmin tiedät, mikä siinä toimii ja mikä ei.

Hissipuheen lopetus: jätä kuulija kiinnostuneeksi

Miten puhe sitten tulisi lopettaa? Siihen on yksinkertainen vastaus: lopetus kannattaa suunnitella ja valita aina kuulijan tai yleisön mukaan. Puheen päätöksen tulisi nimittäin antaa kuulijalle selkeä kimmoke toimintaan; esimerkiksi siihen, mitä kautta palveluitasi voi ostaa, tai siihen, millaista yhteistyötä haluaisit kuulijoiden kanssa tehdä. 

Hyvä lopetus liittyy myös puheen selkeyteen ja kestoon: parhaimmillaan se kertoo olennaisen, mutta jättää samalla kuulijan kiinnostuneeksi kuulemaan lisää. Myyntipuheen tai pitchauksen onkin tarkoitus toimia keskustelunavauksena potentiaaliselle asiakkaalle, yhteistyökumppanille tai rahoittajalle. 

Hissipuhe-esimerkkejä: Suomen Yrittäjien ja Sanoman Hyvä hissipuhe -kilpailun voittajat

Löytyisikö jostain hissipuheen malli, tai esimerkkejä parhaiten myyvistä puheista? Todellakin! 

Sanoman ja Suomen Yrittäjien Myyntipuhe -kilpailun voittajien hissipuheet ovat varsinaisia malliesimerkkejä tiiviistä, tarinallisista ja kiinnostavista pitcheista. Löydät molemmat voittajapuheet sekä voittajayritysten haastattelut täältä. 

Nappaa tästä konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä eri alojen hissipuheista!

Lataa maksuton Hissipuhe -opas

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland