Ikä on vain numero
Kerron ensin hieman itsestäni. Olen yli 30-vuotias, helsinkiläistynyt ja naiseksi itseni identifioiva henkilö. Olen lapseton, työskentelen asiantuntijatehtävissä, rakastan kulttuuria ja en voisi elää ilman koiria. Millaiseen mainontaan muistan viime aikoina törmänneeni? Listalta löytyy itselleni relevantteja sisältöjä, kuten museoita, koiranruokia ja ravintoloita, mutta myös muun muassa vauvojen vaippoja ja lasten vaatteita. Raskaustestien mainoksia en ole enää hetkeen nähnyt.
Osa mainostajista on tarttunut kiinnostuksen kohteisiini, mutta osa on profiloinut minut ikäni ja sukupuoleni perusteella.
Mitä tästä voisi päätellä? Osa mainostajista on tarttunut kiinnostuksen kohteisiini, mutta osa on profiloinut minut ikäni ja sukupuoleni perusteella. Totta on, että usealla ikäiselläni, naiseksi identifioituvalla henkilöllä on minun iässäni lapsia. Olen kuitenkin muistutus siitä, että tämä oletus ei pidä paikkaansa. Elämäntilanteita voi olla hyvin erilaisia. Tästä on erinomainen esimerkki verkossa kiertävä kuva, jossa verrataan kuningas Charlesia ja Ozzy Osbournea: molemmat heistä ovat miesoletettuja, syntyneet samana vuonna, kasvaneet Yhdistyneessä kuningaskunnassa, asuvat linnoissa ja niin edelleen. Tästä huolimatta he kaksi täysin erilaista persoonaa, ja heidän elämäntilanteensa poikkeavat täysin toisistaan.
Miten mainontaa voisi kohdentaa toisin?
Ikä- ja sukupuolikohdennus kuuluvat käytetyimpiin digimainonnan kohdennuskriteereihin. Miten mainontaa voisi kohdentaa toisin?
Otetaan esimerkiksi elämäntilanteen mukaan kohdentaminen, jonka avulla on mahdollista tavoittaa sinkut, pariskunnat tai lapsiperheet, kukin omina kohderyhminään. Tai kohdentaminen kiinnostuksen kohteen mukaan, josta vaihtoehtoja löytyy aina heavy metallista sisustukseen ja vegaanisesta ruoasta jääkiekkoon.
Kohdentaa voi myös suoraan haluttuun kontekstiin. Tällöin mainonta näkyy artikkelien yhteydessä, joissa käsitellään haluttua teemaa, esimerkiksi taloutta, hyvinvointia tai vaikkapa puutarhanhoitoa.
On toki tilanteita, joissa iän käyttäminen kohdennuskriteerinä on paikallaan. Olisin unohtanut käydä ikäryhmälleni tarjottavassa joukkoseulonnassa ilman kohdennettua mainontaa. Rohkaisen kuitenkin aina kohderyhmää määrittäessä miettimään, onko iällä ja sukupuolella merkitystä.
Kirjoittaja työskentelee Sanomalla Producer, data -tehtävässä ja on kiinnostunut niin heavy metallista, sisutuksesta, vegaanisesta ruoasta kuin jääkiekosta.
On aika lopettaa lokerointi! Fiksummin kohdentamalla tavoitat kaikki tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneet.
Lue lisää:
Ihminen on yhtä lokeroa ihmeellisempi