Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Lisää vauhtia verkkokauppaan Sanoman verkostosta

Sanoman verkkokauppatiimi tarjoaa uutta näkemystä ja laajan valikoiman työkaluja, joilla verkkokauppiaat voivat parantaa mainonnan tehokkuutta sekä rakentaa pitkäjänteisesti brändiään. Näin verkkokaupat voivat varmistaa tuloksellisen ja tehokkaan markkinoinnin myös tulevaisuudessa.
15.11.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

– Sukellamme syvemmälle verkkokauppojen liiketoimintaan ja tarjoamme mainonnan ratkaisuja, jotka vastaavat nimenomaan verkkokauppiaiden tarpeisiin, kertoo tiimissä Client Partnerina työskentelevä Janne Lappalainen.

Lappalaisen mukaan asiaan vihkiytyneelle tiimille on ollut kysyntää, sillä yleensä verkkokauppojen mainonnan suunnittelua ohjaavat hieman erilaiset lainalaisuudet kuin muissa yrityksissä.

– Verkkokaupat ovat siinä mielessä toisenlaisia toimijoita, että niissä keskitytään usein enemmän taktiseen mainontaan kuin brändinrakentamiseen. Myös nopea reagointi ja sesonkilähdöt asettavat mainonnalle erilaisia haasteita.

Pohja kuntoon

Verkkokauppojen mainonnan suunnittelun tulisi aina alkaa tavoitteiden kirkastamisesta ja oikeiden mittareiden asettamisesta. Mainoskampanjoiden tehokkuuden tarkastelu helpottuu Lappalaisen mukaan huomattavasti, kun mittarit on alun alkaenkin asetettu oikein.

– Monet katsovat tuloksia aika suoraviivaisesti mainonnan luvuista. Saatetaan vaikkapa katsoa pelkästään sitä, paljonko verkkokaupan myynti on lisääntynyt kampanjan aikana. Verkkokauppojen olisi kuitenkin järkevämpää mitata saavutettuja tuloksia laaja-alaisemmin, esimerkiksi tarkastelemalla suoran myynnin lisäksi hakukonehakujen määriä sekä asiakashankintakustannuksen kehittymistä kampanja-ajoilta ja niiden ulkopuolelta.

– Pelkästään viimeisen klikin tuijottaminen tuloksissa johtaa usein siihen, että viimeinen kohtaamispiste saa liian paljon arvoa. Viimeinen klikki saattaa tulla vaikka googlesta, mutta asiakkaan tarve on luotu muualla, esimerkiksi Sanoman verkostossa näkyneellä mainoksella.

Usein liika klikkien tarkastelu ohjaa myös pelkän taktisen mainonnan tekemiseen. Lappalainen muistuttaa, ettei brändin rakentamista kannata unohtaa, vaan kehittää sitä pitkäjänteisesti taktisten toimenpiteiden rinnalla. Monet verkkokaupat kilpailevat samoista asiakkaista samoilla tuotteilla, ja myös hinnat saattavat toimijoiden kesken olla suhteellisen samat. Tällöin brändillä, siitä muodostuneilla mielikuvilla ja sen luotettavuudella on iso rooli. Brändin kehittymistä verkkokaupat voivat mitata brand tracking –tutkimuksen avulla.

– Jos brändiä ei vielä ole tai verkkokauppa on aivan alkutaipaleella, meiltä löytyy erikseen myös Kasvupalvelu, joka auttaa pienempiä verkkokauppoja ja sparraa alkuun pääsemisen sekä tavoitteiden ja mittareiden asettamisen kanssa, Lappalainen kertoo.

Mainonnan itseostokanava helpottaa alkuun pääsyä

Lappalainen kehottaa kokeilemaan rohkeasti myös uusia tapoja mainostaa. Mainonnan suunnitteleminen ja ostaminen itseostokanavan kautta madaltaa sekin kynnystä kokeilla erilaisia mainosmuotoja suomalaisten suosikkimedioissa.

– Kannattaa testailla erilaisten mainosten toimivuutta. Sanoma Ad Managerin avulla mainosmateriaaleja voi A/B-testata jo kampanjan aikana ja kampanjan suoriutumista voi seurata järjestelmästä koko kampanja-ajan, Lappalainen vinkkaa.

– Esimerkiksi uutismedian keskellä pyörivä videomainos on tutkimusten mukaan toimiva tapa saada lisähuomiota omalle viestille. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan lyhyitä videoita mainonnassa sosiaalisen median lisäksi myös uutismediasisällöissä.

Samalla hän muistuttaa, että myös perinteisemmillä mainonnan kanavilla on edelleen paikkansa.

– Meillä on paljon dataa siitä, että esimerkiksi printti-, radio- ja TV-mainonta tukevat erinomaisesti digimainontaa. Usein näkee, että orgaaninen ja hakukoneliikenne verkkokauppaan nousevat merkittävästi ja mainonnan vaikutus on pidempi, kun otetaan digin rinnalle myös muita kanavia.

Oma data käyttöön

Lappalainen kertoo, että Sanoman verkostossa mainostamisen ehdoton etu verkkokauppiaille on käytössä oleva poikkeuksellisen suuri määrä dataa suomalaisten kiinnostuksen kohteista sekä median käytöstä. Sen avulla voidaan esimerkiksi parantaa mainoskampanjoiden tehokkuutta, sitouttaa aiemmin ostaneita asiakkaita kanta-asiakkaiksi sekä löytää kokonaan uusia asiakasryhmiä.

– Voimme hyödyntää verkkokauppojen omaa dataa esimerkiksi niin, että se ajetaan Sanoman datan kanssa ristiin. Näin saadaan arvokasta tietoa siitä, miten verkkokaupan asiakkaat käyttävät mediaa ja mistä he ovat kiinnostuneita.

Tieto mahdollistaa esimerkiksi kiinnittymisen tavoitellun pääkohderyhmän suosimaan TV-ohjelmaan ohjelmayhteistyön keinoin ja vahvistaa näin asiakkaiden sitoutumista verkkokauppaa kohtaan. Tämä puolestaan laskee asiakashankintakustannuksia ja parantaa katetta.

– Näin asiakasta ei tarvitse joka kerta ohjata verkkokauppaan maksetulla taktisella mainonnalla tai pelkillä alennuksilla, Lappalainen vinkkaa.

Joko olet kokeillut Sanoman digin voimaa?

Rekisteröidy maksutta Sanoma Ad Manageriin

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland