Lisää vauhtia verkkokauppaan Sanoman verkostosta
– Sukellamme syvemmälle verkkokauppojen liiketoimintaan ja tarjoamme mainonnan ratkaisuja, jotka vastaavat nimenomaan verkkokauppiaiden tarpeisiin, kertoo tiimissä Client Partnerina työskentelevä Janne Lappalainen.
Lappalaisen mukaan asiaan vihkiytyneelle tiimille on ollut kysyntää, sillä yleensä verkkokauppojen mainonnan suunnittelua ohjaavat hieman erilaiset lainalaisuudet kuin muissa yrityksissä.
– Verkkokaupat ovat siinä mielessä toisenlaisia toimijoita, että niissä keskitytään usein enemmän taktiseen mainontaan kuin brändinrakentamiseen. Myös nopea reagointi ja sesonkilähdöt asettavat mainonnalle erilaisia haasteita.
Pohja kuntoon
Verkkokauppojen mainonnan suunnittelun tulisi aina alkaa tavoitteiden kirkastamisesta ja oikeiden mittareiden asettamisesta. Mainoskampanjoiden tehokkuuden tarkastelu helpottuu Lappalaisen mukaan huomattavasti, kun mittarit on alun alkaenkin asetettu oikein.
– Monet katsovat tuloksia aika suoraviivaisesti mainonnan luvuista. Saatetaan vaikkapa katsoa pelkästään sitä, paljonko verkkokaupan myynti on lisääntynyt kampanjan aikana. Verkkokauppojen olisi kuitenkin järkevämpää mitata saavutettuja tuloksia laaja-alaisemmin, esimerkiksi tarkastelemalla suoran myynnin lisäksi hakukonehakujen määriä sekä asiakashankintakustannuksen kehittymistä kampanja-ajoilta ja niiden ulkopuolelta.
– Pelkästään viimeisen klikin tuijottaminen tuloksissa johtaa usein siihen, että viimeinen kohtaamispiste saa liian paljon arvoa. Viimeinen klikki saattaa tulla vaikka googlesta, mutta asiakkaan tarve on luotu muualla, esimerkiksi Sanoman verkostossa näkyneellä mainoksella.
Usein liika klikkien tarkastelu ohjaa myös pelkän taktisen mainonnan tekemiseen. Lappalainen muistuttaa, ettei brändin rakentamista kannata unohtaa, vaan kehittää sitä pitkäjänteisesti taktisten toimenpiteiden rinnalla. Monet verkkokaupat kilpailevat samoista asiakkaista samoilla tuotteilla, ja myös hinnat saattavat toimijoiden kesken olla suhteellisen samat. Tällöin brändillä, siitä muodostuneilla mielikuvilla ja sen luotettavuudella on iso rooli. Brändin kehittymistä verkkokaupat voivat mitata brand tracking –tutkimuksen avulla.
Mainonnan itseostokanava helpottaa alkuun pääsyä
Lappalainen kehottaa kokeilemaan rohkeasti myös uusia tapoja mainostaa. Mainonnan suunnitteleminen ja ostaminen itseostokanavan kautta madaltaa sekin kynnystä kokeilla erilaisia mainosmuotoja suomalaisten suosikkimedioissa.
– Kannattaa testailla erilaisten mainosten toimivuutta. Sanoma Ad Managerin avulla mainosmateriaaleja voi A/B-testata jo kampanjan aikana ja kampanjan suoriutumista voi seurata järjestelmästä koko kampanja-ajan, Lappalainen vinkkaa.
– Esimerkiksi uutismedian keskellä pyörivä videomainos on tutkimusten mukaan toimiva tapa saada lisähuomiota omalle viestille. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan lyhyitä videoita mainonnassa sosiaalisen median lisäksi myös uutismediasisällöissä.
Samalla hän muistuttaa, että myös perinteisemmillä mainonnan kanavilla on edelleen paikkansa.
– Meillä on paljon dataa siitä, että esimerkiksi printti-, radio- ja TV-mainonta tukevat erinomaisesti digimainontaa. Usein näkee, että orgaaninen ja hakukoneliikenne verkkokauppaan nousevat merkittävästi ja mainonnan vaikutus on pidempi, kun otetaan digin rinnalle myös muita kanavia.
Oma data käyttöön
Lappalainen kertoo, että Sanoman verkostossa mainostamisen ehdoton etu verkkokauppiaille on käytössä oleva poikkeuksellisen suuri määrä dataa suomalaisten kiinnostuksen kohteista sekä median käytöstä. Sen avulla voidaan esimerkiksi parantaa mainoskampanjoiden tehokkuutta, sitouttaa aiemmin ostaneita asiakkaita kanta-asiakkaiksi sekä löytää kokonaan uusia asiakasryhmiä.
– Voimme hyödyntää verkkokauppojen omaa dataa esimerkiksi niin, että se ajetaan Sanoman datan kanssa ristiin. Näin saadaan arvokasta tietoa siitä, miten verkkokaupan asiakkaat käyttävät mediaa ja mistä he ovat kiinnostuneita.
Tieto mahdollistaa esimerkiksi kiinnittymisen tavoitellun pääkohderyhmän suosimaan TV-ohjelmaan ohjelmayhteistyön keinoin ja vahvistaa näin asiakkaiden sitoutumista verkkokauppaa kohtaan. Tämä puolestaan laskee asiakashankintakustannuksia ja parantaa katetta.
– Näin asiakasta ei tarvitse joka kerta ohjata verkkokauppaan maksetulla taktisella mainonnalla tai pelkillä alennuksilla, Lappalainen vinkkaa.
Joko olet kokeillut Sanoman digin voimaa?